Sen w ciąży - Sposoby na zaburzenia snu w ciąży

Problemy ze snem często występują już na samym początku ciąży. Stoją za tym stres i niepokój wywołane ciążą, a także zachodzące w organizmie przyszłej mamy zmiany hormonalne oraz fizjologiczne.

 

zaburzenia-snu-550x350

 

Sen w pierwszym trymestrze ciąży

U niektórych kobiet problemy ze snem pojawiają się już na samym początku ciąży. Pierwszy trymestr ciąży często jest okresem dużego stresu. Przyszłe mamy zamartwiają się, czy wszystko będzie dobrze, czy będą dobrymi mami i czy dadzą radę finansowo.


Tymczasem prawidłowa praca organizmu uzależniona jest także od stanu naszej psychiki, a stres uniemożliwia spokojny odpoczynek.


Dlatego jeśli masz jakieś zmartwienia, porozmawiaj o nich z partnerem lub przyjaciółką. Wyrzuć z siebie wszelkie niepokoje, nerwy i frustracje. Wygadaj się, a potem spróbuj spokojnie zasnąć.

 

Problemy ze snem pod koniec ciąży

Z tygodnia na tydzień Twoje ciało będzie się zmieniać i przybierać kształtów.Trzeci trymestr często daje się we znaki. Duży brzuch zaczyna naprawdę przeszkadzać, a zwykłe, codzienne czynności zaczną sprawiać nam trudność. Np. zwyczajne wiązanie butów okazuje się nie lada wyczynem.
Potężny brzuch utrudnia także nocny odpoczynek i nie pozwala znaleźć wygodnej pozycji.


Jeśli wcześniej zasypiałaś na brzuchu lub na plecach teraz o tym zapomnij. Takie pozycje są szczególnie niewygodne. Gdy leżysz na wznak cała masa macicy naciska na kręgosłup, jelita oraz  odpowiadającą za odpływ krwi z dolnej części ciała do serca, żyłę główną dolną. Spanie na plecach może więc powodować bóle pleców, hemoroidy, zaparcia oraz problemy z oddychaniem i krążeniem.


Dlatego najwygodniejszą pozycją w trzecim trymestrze ciąży jest ułożenie boczne, lewe. Ułatwia ono przepływ krwi do łożyska, usprawnia pracę nerek i zapobiega obrzękom.

Sposoby na problemy ze snem

  • Połóż się na lewym boku, jedną nogę wyprostuj, a tę na górze zegnij.
  • Aby noga była wyżej, pomiędzy kończyny włóż poduszkę lub ‘węża’ dla kobiet w ciąży.
  • Żeby unieść ciężki brzuch podłóż pod nim poduszkę lub owiń ‘węża’.
  • Jeśli cierpisz na zaburzenia snu koniecznie ogranicz spożycie kawy i mocnej herbaty (zwłaszcza wieczorem). Zastąp je ciepłym mlekiem z miodem, herbatą z melisy, czarnych porzeczek lub pomarańczy.
  • Ostatni posiłek (koniecznie lekkostrawny) zjedz najpóźniej 3 godziny przed położeniem się spać.
  • Przed snem dobrze wywietrz sypialnię.
  • Jeśli to możliwe idź na wieczorny spacer.
  • Weź relaksującą kąpiel.
  • Posłuchaj spokojnej muzyki.

 

Nocne skurcze łydek

Wiele przyszłych mam cierpi na nocne skurcze łydek i bóle kończyn. U niektórych kobiet pojawiają się już w pierwszym trymestrze i nasilają wraz z zaawansowaniem ciąży. Są przyczyną problemów ze snem i sprawiają, że wiele mam budzi się w nocy krzycząc z bólu. Aby im zapobiegać wzbogać swoją dietę o składniki zawierające magnez, potas, wapń i witaminy B:

  • banany
  • fasolę
  • orzechy
  • migdały
  • nabiał

Aby zapobiegać skurczom, stosuj usprawniające krążenie, naprzemienne prysznice (raz zimna, a  raz ciepła woda). Jeśli masz siedzącą pracę spróbuj co jakiś czas wstać od biurka i chwilę pochodzić. Siedząc, rób stopami kółeczka. Staraj się nie zakładać nogi na nogę. I w miarę możliwości pamiętaj, aby  jak najczęściej układać nogi wyżej niż położony jest tułów.

 

Częste oddawanie moczu w ciąży

Kolejnym czynnikiem utrudniającym przespanie nocy jest częste oddawanie moczu. Już w pierwszym miesiącu ciąży powiększająca się macica zaczyna uciskać na pęcherz, a to ogranicza jego pojemność. W drugim trymestrze ciąży macica unosi się przynosząc chwilową ulgę. Jednakże pod koniec ciąży macica  obniża się, a główka dziecka napiera na jej ścianki i znów musisz często robić siusiu. Aby jak najmniej wstawać w nocy, postaraj się wieczorem ograniczyć ilość wypijanych płynów.

 

Zdjęcie: Fotolia

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Wrzesień 7, 2015
Wszystko to robie i noc . aj tak umiecie pomoc ...