Menu główne
Portal dla rodziców...
 

Czego nie można jeść w ciąży, czyli niebezpieczna dieta

Dieta w ciąży ma ogromne znaczenie zarówno dla zdrowia mamy jak i dziecka. Niestety istnieje wiele produktów, których spożywanie może zagrozić bezpieczeństwu obojga.

 

Dieta w ciąży

 

Czego nie jeść w ciąży

Najważniejsze, aby planując posiłki przyszłe mamy wybierały pokarmy jak najbardziej naturalne i nie zapominały o owocach i warzywach, które dostarczają wielu niezbędnych witamin oraz mikroelementów. Jednocześnie powinny unikać żywności wysoko przetworzonej, a co za tym idzie praktycznie pozbawionej wartości odżywczych. Niebezpieczne też jest jedzenie za dwoje. Nadmierne objadanie się prowadzi nie tylko do odkładania zbędnych kilogramów, ale i nadciśnienia, obrzęków czy cukrzycy.

 

Istnieje także pewna grupa produktów, które mogą ciężarnej zaszkodzić, dlatego powinna je ze swojej diety wyeliminować lub ograniczyć ich spożycie. Czego nie jeść w ciąży:

  • przetworzonej żywności i dań z fast foodów;
  • słonych, ostrych, tłustych i ciężkostrawnych potraw;
  • żywności zawierającej konserwanty, sztuczne barwniki i aromaty;
  • surowego lub niedogotowanego mięsa, ryb, owoców morza i pasztetów;
  • serów miękkich i pleśniowych;
  • surowych jaj i niepasteryzowanego mleka;
  • gotowych dań oraz wyrobów garmażeryjnych;
  • mocnej kawy i herbaty;
  • cukrów prostych;
  • alkoholu.

Spożycie tych produktów może prowadzić do zatrucia pokarmowego. Pamiętajcie też, że zarażenie niektórymi drobnoustrojami takimi jak listeria, czy toksoplazmoza (często występują w surowym lub niedogotowanym mięsie) mogą być przyczyną poronienia.

 

Dieta w ciąży - sól i cukier

Cukier zawiera ogromne ilości pustych kalorii i zdecydowanie nie służy przyszłym mamom. Dodatkowo ma niekorzystny wpływ na zęby, a należy pamiętać, że kobiety ciężarne są bardziej narażone na wszelkie infekcje jamy ustnej oraz próchnicę zębów. W czasie ciąży powinno się więc unikać batoników czekoladowych, ciast z kremami, ciasteczek, pączków oraz produktów zawierających aspartan.

 

Także nadmierne spożywanie soli w okresie ciąży zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, przez co może prowadzić do obrzęków oraz nadciśnienia tętniczego. A zatem w stanie błogosławionym należy ograniczyć spożycie pokarmów zawierającą dużą ilość soli: słonych ryb, wędlin, paluszków, chipsów. Nie należy również dosalać potraw bezpośrednio na talerzu.

 

Kawa i herbata w ciąży

Zarówno kawa, jak i herbata zawierają kofeinę i teinę, które spożywane w nadmiernej ilości mogą stać się przyczyną poronienia, przedwczesnego pęknięcia pęcherza płodowego, porodu przedwczesnego lub też niskiej masy urodzeniowej płodu. Nadmiar kofeiny może powodować zaburzenia czynności serca u noworodka, a nawet drgawki.

 

Kofeina ma również działanie moczopędne, co może stać się przyczyną niedostatecznej ilości płynów w organizmie oraz doprowadzić do zaburzeń elektrolitowych. Dopuszczalne jest spożywanie do dwóch szklanek słabej kawy dziennie przyrządzanej w ekspresie. Ten sposób parzenia kawy usuwa z niej wiele szkodliwych składników. Mocną kawę można zastąpić kawą bezkofeinową oraz kawą zbożową. W czasie ciąży nie zaleca się picia dużej ilości mocnej herbaty. Można z powodzeniem zastąpić ją herbatkami owocowymi lub też ziołowymi.

 

Alkohol a ciąża

Przyszłe mamy bardzo często mają ochotę na zimne piwko. Tymczasem nawet najmniejsza dawka alkoholu może wywołać płodowy zespół alkoholowy. Nie ma znaczenia czy jest to alkohol zawarty w winie, piwie, czy też innych napojach. Przedostaje się poprzez łożysko do płodu i nie ulega metabolizmowi, ponieważ płód nie posiada odpowiednio wykształconych enzymów odpowiedzialnych za jego trawienie. Alkohol przyjmowany w czasie ciąży może spowodować skurcz naczyń pępowinowych, zaburzając przepływ składników odżywczych i tlenu do płodu, zwiększając ryzyko jego niedotlenienia i niedożywienia, co w konsekwencji może doprowadzić do niedorozwoju fizycznego i umysłowego u dzieci.

 

Podsumowując drogie mamy postarajcie się, aby wasza dieta w ciąży była urozmaicona, nie przesadzajcie z kawą, herbatą, czy solą oraz przestrzegajcie zasad prawidłowego i higienicznego przygotowywania posiłków, często myjcie ręce i dokładne szorujcie owoce i warzywa.

 

Pamiętajcie o odpowiedniej obróbce termicznej i przechowywaniu pożywienia. Komponując swoją dietę warto pamiętać o tym, iż beta-karoten zawarty przede wszystkim w zielonych oraz żółtych warzywach w dużym stopniu likwiduje ujemne skutki toksyn zawartych w pożywieniu. Podobne działanie ma także picie odpowiedniej ilości wody mineralnej, która wypłukuje z organizmu szkodliwe substancje.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Kurhan  All right reserved

Katarzyna Michniewska

Google Plus

Miłośniczka kotów, kuchni azjatyckiej i drinków z parasolką. Uzależniona od cappuccino i ciastek z kremem kobieta przed trzydziestką. Optymistka wierząca, że nic nie dzieje się bez przyczyny. Pełna energii gaduła o wielu obliczach. Prywatnie matka swojego syna, żona swojego męża, wie...

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

logo

Porady dla rodziców - od planowania rodziny do wychowania dzieci. Ponadto zdrowie i uroda, rodzinne forum i strefa specjalnie dla taty - to wszystko znajdziesz w portalu parentingowym Dzidziusiowo.

Portal parentingowy Dzidziusiowo.pl ma z założenia charakter wyłącznie informacyjno-edukacyjny. Zamieszczone tu materiały w żadnej mierze nie zastąpią profesjonalnej porady medycznej. Przed zastosowaniem się do treści medycznych zawartych w naszym serwisie należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem. Właściciel serwisu nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w serwisie Dzidziusiowo.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie, powielanie oraz rozpowszechnianie bez zgody redakcji zabronione.