Ból kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa to jedna z najczęstszych niedogodności okresu ciąży. Na ogół pojawia się pod koniec drugiego trymestru  i  dotyka aż  80% ciężarnych kobiet. Potrafi skutecznie utrudnić życie, a czasem bywa naprawdę nie do zniesienia.

 

kregoslup_w_ciazy

 

W okresie ciąży kobiecy kręgosłup nie ma łatwego zadania. Po pierwsze: szybki przyrost masy ciała i rosnące piersi  stanowią dla niego dodatkowe obciążenie, a po drugie: główka dziecka uciska na nerw kulszowy.

 

Na ból kręgosłupa szczególnie narażone są kobiety:

  • które już przed ciążą cierpiały na schorzenia kręgosłupa;
  • w ciąży mnogiej;
  • które mają słabą kondycję fizyczną;
  • ciężarne, które bardzo szybko przybierają na wadze.

Przed planowanym zajściem w ciążę zadbaj o swoją sprawność fizyczną. Postaraj się wzmocnić mięśnie brzucha oraz pleców.

Ból kręgosłupa w ciąży

Ból kręgosłupa w ciąży najczęściej pojawia się:

  • w odcinku lędźwiowym - może promieniować na nogi i zazwyczaj nabiera na sile w ciągu dnia;
  • w tylnej części miednicy -  promieniuje na pośladki  oraz nogi i przeważnie mija gdy ciężarna kobieta da swoim plecom odpocząć.

Jeśli zmagasz się z wadą kręgosłupa przez całą ciążę pozostań pod stałą opieką swojego lekarza ortopedy. Zapewne to także od jego opinii będzie zależało czy możesz rodzić naturalnie, czy ze względu na schorzenie kręgosłupa będziesz musiała mieć wykonane cesarskie cięcie.

  • Postaraj się kontrolować swoją dietę.  Pamiętaj, że duży i szybki przyrost wagi nie służy Twojemu kręgosłupowi. 
  • Nie zapominaj też o aktywności fizycznej. Jeśli  nie ma przeciwwskazań do ćwiczeń zapisz się na  basen, dużo spaceruj lub wykonuj przeznaczone dla kobiet w ciąży  ćwiczenia uelastyczniające i wzmacniające mięśnie.
  • Koniecznie zwróć uwagę na postawę swojego ciała. Nie garb się, siedząc oprzyj plecy, nie krzyżuj nóg i postaraj się jak najczęściej zmieniać pozycję.
  • Unikaj dźwigania ciężkich przedmiotów. Jeśli już musisz coś podnieść nie schylaj się, a ukucnij z szeroko rozstawionymi nogami i dopiero podnieś cięższą rzecz.
  • Pamiętaj, że Twój kręgosłup nie ma lekkiego zadania. Dlatego, aby dodatkowo go nie obciążać i nie narażać się na ból pleców nie wieszaj firanek, nie szoruj na kolanach podłóg, nie stój godzinami przy desce do prasowania.
  • Zrezygnuj też  z wysokich obcasów. Kilkunastocentymetrowa szpilka nie tylko obciąży kręgosłup, ale zachwieje Twoją równowagę, z którą i tak nie jest już najlepiej (przecież odkąd w Twoim brzuchu zamieszkał mały człowiek to przesunął się Twój środek ciężkości).
  • Kładąc się spać, ułóż się na boku. Przytul się do specjalnego węża, podłóż go sobie pod brzuch, włóż między nogi lub wsadź pod plecy. Tak, aby było Ci wygodnie.

 

Jak złagodzić ból kręgosłupa

Gdy mimo wszelkich starań ból i tak się pojawi przygotuj sobie kąpiel w letniej wodzie. Możesz też skorzystać  z masażu przeznaczonego dla kobiet ciężarnych. Zachowaj jednak szczególną ostrożność, gdyż zbyt intensywny i mocny ucisk w okolicy lędźwiowo-krzyżowej może doprowadzić do przedwczesnego porodu lub poronienia. W ‘walce’ z bólem pomocny może też być stabilizujący kręgosłup oraz redukujący przeciążenia  pas ciążowy .

 

Choć ból pleców jest powszechną ciążową dolegliwością i w większości przypadków nie stanowi żadnego zagrożenia, to nie wolno go lekceważyć. Bezzwłocznie udaj się do lekarza gdy:

  • Ból w okolicy lędźwiowo-krzyżowej jest ostry i towarzyszy mu ból brzucha, barku,  osłabienie lub omdlenie;
  • Odczuwasz drętwienie w pachwinach, ostry ból łydek, drętwienie i osłabienie czucia w nogach lub ból w okolicy spojenia łonowego.

Sygnały te mogą świadczyć o powikłaniach ciąży, których wynikiem może być poronienie lub pęknięcie ciąży pozamacicznej.

 

Skorzystaj z naszego kalkulatora dni do porodu!

 

Zdjęcie: Fotolia by © diego cervo All rights reserved 

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Październik 11, 2016
Dziewczyny przy bólach kręgosłupa polecam ortopedyczny pas ciążowy. Miałam mocne bóle kręgosłupa, że z trudem wstawałam z łóżka. Po zakupie ortopedycznego pasa ciążowego mogłam normalnie funkcjonować do końca ciąży.
Ocena:
Sierpień 27, 2015
Najważniejsze to nie rezygnować z ruchu. :-) ja dodatkowo kontrolowałam swój przyrost wagi na bellybestfriend, przytyłam w normie i dlatego ból pleców nie był tak dokuczliwy jak w pierwszej ciąży (dodam, że w pierwszej przytyłam 25kg:/ teraz już tylko 13 kg)