Świąteczne dania dla ciężarnych - co możesz jeść, a z czego lepiej zrezygnować?

Wiele kobiet obawia się, czy w czasie ciąży może w pełni korzystać z przyjemności biesiadowania przy wigilijnym stole. Dowiedz się, jakie potrawy ci nie zaszkodzą, a jakich lepiej unikać.

 

świąteczne dania w ciąży, wigilijne potrawy dla kobiet w ciąży

 

Naturalne produkty na stół (wigilijny)

W ciąży niezbędne staje się uważne sprawdzanie składu wszystkich produktów wykorzystywanych w trakcie przygotowywania posiłków i postawienie na sprawdzonych, lokalnych dostawców, co do których mamy pewność, że nie stosują szkodliwych dla zdrowia “ulepszaczy” oraz chemicznych dodatków. Samodzielne pichcenie zajmuje czas, jednak wtedy mamy pewność, że na stół trafią jedynie zdrowe, naturalne potrawy.

 

Co przyszła mama może jeść…

W trakcie wieczerzy wigilijnej warto pamiętać o skosztowaniu barszczu z czerwonych buraków. Zawiera on bowiem duże ilości kwasu foliowego i żelaza, co przeciwdziała powstawaniu groźnej dla zdrowia anemii. Pożądane staje się również spożywanie potraw z ryb, które zawierają wiele potrzebnych witamin oraz składników mineralnych (np. potas czy wapń). Jednocześnie kobiety w ciąży powinny unikać ryb zawierających duże ilości soli (np. śledzi) oraz smażonych w panierce. 

 

....a czego powinna unikać

Wśród świątecznych potraw pojawiają się jednak również takie, które w trakcie ciąży mogą zaszkodzić. Wśród nich możemy wymienić produkty surowe (np. sushi), które mogą zwiększać ryzyko zarażenia się toksoplazmozą. Niewskazane jest również spożywanie potraw wzdymających, dlatego warto uważać przy pierogach czy bigosie wigilijnym, które zawierają ciężkostrawną kapustę i grzyby. 

 

Zasadą naczelną w tworzeniu świątecznego menu w trakcie ciąży powinien być umiar i nieuleganie emocjom. Nadmiar barw i smaków może stać się pułapką, która będzie miała swoje przykre konsekwencje. Dlatego właśnie szczególnie w trakcie ciąży istotne jest nieprzejadanie się, które może skończyć się nieprzyjemnymi konsekwencjami.

 

Ratunku! Przejadłam się!

Jeśli jednak skusiły cię kolejne wigilijne dania i nie mogłaś sobie odmówić jeszcze jednego kawałeczka ciasta babci, nie wpadaj w panikę! Istnieją sposoby na złagodzenie nieprzyjemnych poświątecznych dolegliwości nawet w ciąży. Ratunkiem w takiej sytuacji będzie napar z rumianku lub kopru włoskiego. W przypadku męczących wzdęć pomocna może być herbatka zawierająca anyżek. 

 

Zdjęcie: pexels.com

Komentarze
Dodaj komentarz
Bądź pierwszą osobą która skomentuje artykuł.