Zabawy logopedyczne

Wady wymowy to częsty problem dzieci przedszkolnych, a nawet wczesnoszkolnym. Często są one kompletnym zaskoczeniem dla rodziców. Bo skąd wada wymowy u naszego dziecka, skoro my nigdy nie mieliśmy takiego problemu, a dzieci wychowujemy bez zastrzeżeń: czytamy im książki, dużo z nimi rozmawiamy, nie pozwalamy na ślęczenie przed ekranem. Prawda jest taka, że przyczyn wad wymowy jest wiele, a jedną z nich jest nieprawidłowa budowa narządów mowy. Na szczęście możemy ją korygować odpowiednimi zabawami logopedycznymi.

 

zabawy_logopedyczne

 

Wady wymowy, a budowa aparatu artykulacyjnego

Główną przyczyną wad wymowy u dzieci jest nieprawidłowość w budowie i funkcjonowaniu artykulacyjnych narządów mowy. Najczęściej pojawiające się problemy są wynikiem małej sprawności ruchowej języka, warg lub podniebienia, ale także wad zgryzu, rozszczepu podniebienia lub rozszczepu warg, przerostu trzeciego migdałka, albo nieprawidłowej wielkości języka. Wady wymowy wynikające z takich anomalii w budowie narządów mowy lub z niewłaściwego ich funkcjonowania, potrzebują przede wszystkim usprawnienia i wielu ćwiczeń. To zazwyczaj trudna i mozolna praca, którą maluchy wykonują miesiącami. Na szczęście ćwiczenia mogą być dla nich fantastyczną zabawą, o ile będziemy je przeprowadzać z głową i właśnie w formie zabawy, a nie obowiązku. Zabawy logopedyczne, bo o nich mowa, nie tylko usprawniają aparat mowy, ale także uczą spostrzegawczości, rozwijają pamięć i koncentrację. Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na usprawnienie narządów mowy.

 

Na początek powitanie i rozruszanie języczka

Na sam początek każdych "zajęć" logopedycznych namów malucha, aby jego język obudził się i...:

  • wyjrzał przez okno;
  • rozejrzał się w prawo i w lewo;
  • umył ząbki;
  • a na koniec je policzył.

Taki początek to już połowa sukcesu. Dziecko nie będzie postrzegać ćwiczeń jako przykrego obowiązku, ale jako zabawę z językiem i słowami.

 

1. Zabawa w magiczne kubeczki

To niezwykle prosta, acz skuteczna metoda pracy nad dziecięcą artykulacją. Wystarczy przygotować kilka opakowań po serkach, bądź jogurtach oraz taką samą liczbę obrazków. Jeśli maluch ma problemy z głoską ‘s’ niech na rysunkach będą słowa ją zawierające: słońce, słoń, gąska itd. Pod każdy kubek schowaj jeden obrazek. Zadaniem dziecka będzie odkrycie obrazka i odgadnięcie tego, co on przedstawia. Jeśli smyk nie poradzi sobie z zadaniem ponownie chowa rysunek pod kubeczek. Aby zachęcić malca do zabawy i wspólnie z nim śledzić jego postępy, za każde poprawnie wykonane zadanie przyznawaj mu punkty. Na koniec zabawy zapiszcie liczbę punktów w zeszycie i porównajcie uzyskany wynik z wynikiem zabawy logopedycznej z poprzedniego tygodnia.

 

2. Wyklejanka

Przejrzyj z dzieckiem kolorowe gazety i magazyny. Niech znajdzie zdjęcia przedmiotów, których nazwy zawierają błędnie przez niego wymawianą głoskę. Wytnijcie fotki i naklejcie je na kawałek kartonu. Gdy już uzbieracie kolekcję takich obrazków poproś malucha, aby się im przyjrzał i zapamiętał co na nich jest. Następnie poproś smyka, aby się odwrócił i schowaj jeden kartonik. Niech maluch spróbuje odgadnąć czego brakuje.

3. Gra w kręgle

Do tej zabawy będą potrzebne: plastikowe kręgle, piłka i rysunki przedstawiające słowa, które chcesz z dzieckiem poćwiczyć. Przymocuj je do kręgli i ustaw dookoła dziecka. Niech wybierze rysunek, który chce zbić i głośno powie co na nim jest. Gdy prawidłowo wypowie nazwę, dostaje jeden punkt, a gdy zbije kręgiel, otrzymuje drugi. No to ile dziś zdobył punktów? Jeśli chcesz poćwiczyć z maluchem wymowę sylab, naklej na kręgle zdjęcia kotków lub piesków i nadaj im imiona np. Ra, Re, Ro, Ru.

 

4. Zgadywanka

To fantastyczna zabawa logopedyczna, podczas której smyk ćwiczy artykulację i rozwija swoją wyobraźnię. Kartkę z rysunkiem przedstawiającym słowo, które dziecko uczy się prawidłowo wymawiać zakryj kolejną czystą kartką. Bardzo ważne, aby rysunki przedstawiały tylko słowa, które dziecko już zna. Powoli odsłaniaj zakryty obrazek. Niech maluch postara się zgadnąć co na nim jest. Fantastycznie jeśli uda mu się odgadnąć zanim odkryjesz całą ilustrację.

 

5. Zabawa logopedyczna raz, dwa, trzy - szukaj

Przygotuj kilka obrazków i porozklejaj je w różnych miejscach w mieszkaniu. Przygotuj też tabelkę z miniaturkami wszystkich rysunków. Dzięki niej maluch będzie wiedział ile jeszcze obrazków musi znaleźć. Gdy znajdzie ukryty rysunek niech powie co i gdzie odkrył. Znaleziony rysunek koniecznie zaznacz w tabeli. Na koniec podsumujcie ile obrazków udało mu się odnaleźć, a ilu nie znalazł.

 

Owocnej walki z wadami wymowy.

Przeczytaj również:

Dlaczego 3 latek jeszcze nie mówi? >>>

 

Zdjęcia: Fotolia © by Brebca All right reserved

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Aktualnie brak komentarzy dla wpisu