Data modyfikacji:

Pedagogika waldorfska - steinerowska

Autor: Katarzyna Michniewska

Rudolf Steiner sformułował zasady swojej idei kształcenia dzieci na przełomie XIX i XX wieku. W 1919 roku wygłosił przemówienie w pobliskiej fabryce Waldorfa - Astoria, które spotkało się z dużym entuzjazmem. Idąc za ciosem Steiner stworzył własną szkołę, która do dziś znana jest na całym świecie jako pedagogika waldorfska lub steinerowska. Co tak naprawdę oznacza i czym różni się od tradycyjnej pedagogiki?

 

przedszkole_steinerowskie

 

Według Steinera w procesie wychowania i nauczania konieczne jest uwzględnienie właściwości psychicznych, potrzeb oraz zainteresowań dziecka. A więc w pedagogice waldorfskiej najważniejszy jest szacunek do małego człowieka, jego indywidualności, wolności wyboru oraz potrzeby twórczego działania.

 

Główne założenia pedagogiki waldorfskiej

  • Dziecko należy wspierać, a nie wychowywać. Każde dziecko rozwija się w indywidualny sposób, charakterystyczny tylko dla tego konkretnego dziecka, dlatego tak istotne jest stworzenie optymalnych warunków dla jego rozwoju. To nie maluch powinien dostosować się do myślenia dorosłych, ale to dorośli powinni postarać się zrozumieć sposób postępowania danego dziecka.
  • Dziecko należy postrzegać całościowo. Ważne jest by wspomagać wolę, uczucia i myślenie dziecka, a nie sztucznie stymulować jego pamięć oraz procesy myślowe. Należy też zapewnić dziecku warunki, które umożliwią mu poznawanie świata, rozwój ciała i organów wewnętrznych (w tym mózgu), które następnie umożliwią dziecku prawidłowe funkcjonowanie i myślenie.
  • Dziecko poznaje świat i uczy się całym ciałem, a nie tylko umysłem. Maluchy zdobywają wiedzę poprzez naśladowanie dorosłych oraz twórczą zabawę, wykonywanie prac domowych i aktywności artystyczne. Gdy w naukę zaangażowany jest cały organizm (a nie tylko głowa) dziecko rozwija się harmonijnie, a jego wola działania jest w pełni realizowana, a nie sztucznie tłumiona.
  • Zabawa jest najważniejszą działalnością dziecka. Według Steinera sposób zabawy w dzieciństwie ma znaczący wpływ na dorosłe życie.
  • Przedszkole waldorfskie daje dziecku warunki do rozwoju jego indywidualności oraz wyobraźni. Różnorodność bodźców, z jakimi dziecko ma kontakt w takim przedszkolu pomaga kształtować w nim zdolność do podejmowania inicjatywy, pozytywny stosunek do świata, uczucia wyższe, ale przede wszystkim przygotowuje malucha do mądrego i godnego życia.
  • Podstawą pracy z dzieckiem jest przykład i naśladowanie. To naśladowanie jest w życiu małego dziecka podstawowym sposobem poznawania świata.Praca pedagoga polega na dostarczaniu dziecku wzorów, dzięki którym rozwija ono swoją aktywność oraz zdobywa nowe umiejętności. Wychowywanie bazuje więc na naturalnej potrzebie dziecka do naśladowania, a nie nakazach czy pouczaniach.

 

Wystrój przedszkola waldorfskiego

Przedszkole waldorfskie ma utrzymane w pastelowej kolorystyce. Placówka daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i umożliwia wyciszenie. Zabawki wykonane są z materiałów naturalnych i w większości są dziełem rodziców, i nauczycielek. Dają dziecku możliwość poznania natury , uczą szacunku do niej, a przez swą naturalność korzystnie wpływają na rozwój zmysłów i wyobraźni.

Według Steinera kontakt pedagogów z rodzicami ich podopiecznych jest niezwykle istotny. Opiekunowie uczestniczą w organizowaniu świąt, pracach porządkowych oraz mają znaczące zdanie w podejmowaniu decyzji dotyczących funkcjonowania przedszkola. Bowiem tylko partnerska współpraca dorosłych z dziećmi daje maluchom możliwość prawidłowego rozwoju.

Sam Rudolf Steiner twierdził, że: „ Dorosły człowiek o tyle może być nauczycielem dziecka, o ile dziecko może być jego nauczycielem…”.
 

Zdjęcie: Fotolia by © Ludwig Ferren All rights reserved


Autor

Katarzyna Michniewska

Miłośniczka kotów, kuchni azjatyckiej i drinków z parasolką. Uzależniona od cappuccino. Prywatnie matka swojego syna, żona swojego męża, wielbicielka swoich przyjaciół.

Komentarze
01-05-2018
Ocena:
Życie, działalność i spuścizna naukowa Rudolfa Steinera jest w Polsce mało znana nawet wśród wytrawnych intelektualistów. Antropozofia - dzieło życia Steinera - na całym świecie twórczo ożywia wiele dziedzin życia współczesnego człowieka dając mu duchowe antidotum na materializm i duchową pustkę naszych czasów.Proponuję najpierw poczytać choćby to, co jest już przetłumaczone na j. polski: wydawnictwo Genesis (gł. antropozofia); wydawnictwo Impuls (pedagogika waldorfska). Jeżeli Pani czasem kupuje ekologiczną żywność to proszę przeczytać o pierwszych próbach takiego rolnictwa z inspiracji Steinera w Kobierzycach pod Wrocławiem (rolnictwo biodynamiczne).
08-08-2017
Ocena:
Szkoda tylko, że niewiele się mówi o podstawach tej pedagogiki. Można znaleźć informację (również w książkach), że Steiner był pedagogiem. Nie jest to jednak prawda. Był on przede wszystkim filozofem, którego wierzenia miały gnostyckie podłoże. Wymiar duchowy miał dla niego ogromne znaczenie, przez pewien czas był też wolnomularzem (1906-1914). "Postrzeganie całościowe" dziecka miało więc takie podstawy i było jedynie epizodem jego życia i działalności antropozoficznej. Dlatego właśnie moim zdaniem dużo lepiej jest zaufać pedagogice Marii Montessori niż metodzie Steinera. Ona bowiem była lekarką, która poświęcił się wychowaniu i obserwacji dzieci stricte!
06-11-2014
Ocena:
Domowe przedszkole z elementami pedagogiki waldorfskiej działa we Wrocławiu od 2010. www.wolnaszkola.one.pl
prezent

Jaki prezent na Dzień Nauczyciela? Przedszkole i prezent na Dzień Nauczyciela

2022-10-12
Prezent na Dzień Nauczyciela w przedszkolu powinien być ładny i mieć charakter pamiątkowy, ale nie może wprawiać nikogo w zakłopotanie z powodu swojej zbyt wysokiej ceny. Jeśli nie wiesz, które upominki spełniają te warunki, zerknij na naszą listę z propozycjami.
dzień nauczyciela prezent

Dzień Nauczyciela: prezenty i upominki z pomysłem | Dzidziusiowo.pl

2021-10-13
Dzień Nauczyciela to dziś nazwa potoczna, bo 14 października obchodzimy Dzień Edukacji Narodowej. Tradycyjnie w polskim szkolnictwie w ten dzień uczniowie obdar...
dzieci na andrzejkach

Andrzejki w przedszkolu – jak obchodzić andrzejki w przedszkolu?

2021-10-11
Wszystkie dzieci zgodzą się, że każda okazja do zabawy jest dobra. A skoro tak, to w jeden z ostatnich listopadowych dni warto urządzić andrzejki w przedszkolu. Sprawdź, jakie pomysły możesz podsunąć paniom przedszkolankom albo w co bawić się z dziećmi, jeśli to ty organizujesz imprezkę.
dziecko płacze w przedszkolu

Kiedy dziecko nie chce chodzić do przedszkola

2021-03-10
Twoje dziecko nie chce chodzić do przedszkola? Co rano przeżywacie trudne chwile? Radzimy jak pomóc sobie i dziecku zaprzyjaźnić się z przedszkolem.
cechy dobrego nauczyciela

10 cech dobrego nauczyciela

2020-10-14
Jakich cech u nauczyciela szukają dziś rodzice i dzieci? Empatyczny lider z poczuciem humoru, a do tego pracujący z pasją i zaangażowaniem. Czy to możliwe?
nauka w domu homeschooling

Edukacja domowa - home schooling - nauka w domu

2019-10-24
Czy wiesz, że wcale nie musisz posyłać dziecka do przedszkola i do szkoły? Coraz więcej rodziców decyduje się na edukację domową. Home schooling staje się coraz...
korzyści z pprzedszkola

Jakie korzyści rozwojowe wynosi dziecko z przedszkola

2019-09-20
Wielu rodziców zastanawia się, czy fakt, że dziecko chodzi do przedszkola niesie ze sobą w ogóle jakieś korzyści. Takie wątpliwości są naturalne szczególnie na ...