Otyłość u dziecka

Coraz więcej dzieci, zamiast aktywnie spędzać czas, woli przeznaczać go na mniej wyczerpujące czynności, jak siedzenie przed telewizorem lub komputerem. Do tego szybkie tempo życia pozbawia zapracowane rodziny możliwości samodzielnego przygotowywania posiłków. Skutek: rosnąca liczba dzieci otyłych.

 

otyłość u dzieci

 

Otyłość u dzieci w liczbach

Instytuty badawcze alarmują. Otyłość wśród dzieci na świecie stała się poważnym problemem. W samych Stanach Zjednoczonych stwierdza się otyłość lub nadwagę aż u co trzeciego dziecka. W Polsce, ilość ta nie jest jeszcze tak wysoka, ale dobrze też nie jest. Szczególnie wśród nastolatków. Pośród jedenastolatków Polska zajmuje niechlubne pierwsze miejsce wśród krajów o największej skali problemu. Już dziś aż 29 proc. polskich 11-latków ma nadwagę, a wśród 13-latków jest niewiele lepiej, bo na otyłość cierpi co czwarty z nich. Te przerażające dane podaje Światowa Organizacja Zdrowia. Jak przeciwdziałać otyłości, póki mamy jeszcze czas?

 

Nawyki żywieniowe a walka z otyłością

Nawyki żywieniowe dziecka w głównej mierze zależą od sposobu, w jaki rodzina wspólnie spędza czas i spożywa posiłki. W prowadzeniu zdrowego trybu życia, dzieciom muszą pomóc ich rodzice. To przecież oni stanowią dla nich najlepszy przykład. Już od małego, warto przyzwyczajać malucha do jedzenia zróżnicowanych pokarmów, warzyw i owoców. Dieta dziecka powinna być zbilansowana, lekkostrawna i bogata w składniki odżywcze.

 

Bez różnicy, czy wychowujesz niemowlę, czy nastolatka, istnieje kilka sposobów, dzięki którym poprawisz jakość żywienia, co z kolei pozytywnie wpłynie na wykształcenie w nim właściwych nawyków żywieniowych:

  • Zadbaj o regularność posiłków;
  • Podawaj swojemu dziecku zdrowe przekąski, takie jak surowe warzywa, czy suszone owoce. Nic nie stoi na przeszkodzie, by od czasu do czasu pojawiły się słodycze – pamiętaj, jednak że nie są one nagrodą za dobre zachowanie, czy pozytywną ocenę w szkole;
  • Unikaj „walk” o jedzenie. Nie zmuszaj do zjedzenia całej porcji, jeśli maluch nie ma na to ochoty, ani nie odmawiaj mu podjadania pomiędzy posiłkami (o ile przekąskę stanowi coś wartościowego);
  • Postaraj się angażować dzieci we wspólne gotowanie – jest to dobry sposób na budowanie z nimi więzi, jak i wpojenie im informacji dotyczących wartościowego odżywiania się.

 

Aktywność fizyczna

Nie bez znaczenia jest też sport i ruch. Jak najczęściej zachęcaj dzieci do aktywności fizycznej - oczywiście takiej, z jakiej będzie on czerpał frajdę. Chodzi zatem o gry, zabawy na świeżym powietrzu, basen, a w szkole – gimnastykę, piłkę nożną, czy lekcje tańca. Ponadto, istnieje wiele czynności, z których możecie czerpać wspólne korzyści, takich jak spacery, czy przejażdżki rowerowe.

 

Gdy potrzebna będzie pomoc medyczna?

Jeśli twoje dziecko jest otyłe, powinno być zbadane przez pediatrę, który wykona m.in. badania surowicy krwi, czy poziomu hormonów tarczycy. W wyjątkowych przypadkach może on także przeprowadzić diagnostykę cukrzycy, która wpływa na otyłość u dzieci. Warto też mieć na uwadze, że nie każde grube dziecko wyrasta na grubego dorosłego, szczególnie jeśli w rodzinie nie występuje otyłość.

 

Wiele maluchów w miarę dojrzewania w końcu nabiera zgrabnej sylwetki. Mimo to, o prawidłowy rozwój naszej pociechy i wpojenie jej zdrowych nawyków warto zadbać jak najwcześniej. Pomoże nam to uniknąć problemów zdrowotnych, które mogłyby się pojawić w późniejszym czasie.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Ivonne Wierink  All right reserved

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Październik 24, 2015
Mądry artykuł. Osobiście polecam jak najwięcej ruchu na świeżym powietrzu. Base... dziecko od początku musi wiedzieć jak bardzo fizyczna aktywność jest istotna. Moje dziecko też regularnie raz, dwa razy w tygodniu rehabilituje się w poznańskim gabinecie Best Care.