Jak wzmocnić odporność dziecka?

Bakterie, wirusy i grzyby otaczają nas z każdej strony. Małe intruzy są wszędzie: w domu, w przedszkolu, na placu zabaw i w sklepie. Aby dziecięcy organizm mógł z nimi walczyć niezbędne jest wzmocnienie niedojrzałego układu immunologicznego. Na co zwrócić uwagę aby nasz maluch chorował mniej i jakie czynniki wzmacniają organizm dziecka?

 

Jak wzmocnić odporność dziecka? Przede wszystkim odpowiednia dieta i ruch na świeżym powietrzu.

 

Układ immunologiczny dziecka

Na ludzką odporność składa się cały szereg reakcji obronnych mających na celu zneutralizowanie substancji, które są obce dla organizmu. I choć układ odpornościowy dziecka zaczyna kształtować się już około 6. tygodnia życia płodowego, to dojrzałość uzyskuje dopiero w 12. roku życia. Na szczęście nie jesteśmy zupełnie bezbronni przez te lata. Poprzez właściwy tryb życia i zdrowe nawyki żywieniowe możemy pozytywnie wpływać na odporność naszego dziecka i dzięki temu nieraz wyprzedzić infekcję

 

Fizjologiczne spadki odporności

U dzieci bardzo łatwo można zaobserwować dwa fizjologiczne spadki odporności. Pierwszy ma miejsce około 3-6 miesiąca życia, gdy u malucha drastycznie maleje liczba przeciwciał przekazanych mu przez matkę podczas ciąży. To właśnie wówczas dziecko jest najbardziej narażone na wszelkie infekcje i dlatego w tym okresie szczególnie wskazane jest karmienie piersią. Mleko matki zawiera bowiem immunoglobuliny IgA, które korzystnie wpływają na dziecięcą odporność.

 

Drugi raz odporność dziecka wyraźnie obniża się, gdy maluch zaczyna chodzić do przedszkola. Przeciętny przedszkolak choruje kilka, a nawet kilkanaście razy w ciągu roku.

 

 

Co wpływa na odporność przedszkolaka?

1. WŁAŚCIWA DIETA

Aby wzmocnić dziecięcy układ immunologiczny niezwykle istotna jest pełnowartościowa dieta. Najważniejsze, aby była urozmaicona i bogata w witaminy, minerały oraz kwasy omega. Nie może zabraknąć w niej owoców, warzyw, ryb oraz nabiału. Biorąc pod uwagę fakt, iż niektóre przedszkolaki na widok brokułu, marchewki czy jabłka dostają spazmów, warto pomyśleć o witaminowych suplementach diety. Planując jadłospis dziecka nie zapomnij o naturalnych produktach wpływających na odporność: miodzie, malinach, cebuli i czosnku.

 

2. ODPOWIEDNIE UBRANIE

Niezwykle istotne jest też odpowiednie ubranie. Jesień to czas zmiennej pogody. Z uwagi na skoki temperatury oraz opady najlepiej sprawdza się ubranie na cebulkę. Grunt to solidne jesienne buty dla dziecka i czapka. Pamiętaj, że nie tylko wychłodzenie, ale i przegrzanie organizmu ma negatywny wpływ na odporność dziecka.

 

3. CZAS SPĘDZONY NA ŚWIEŻYM POWIETRZU

Na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego dobrze wpływa świeże powietrze. Jeżeli tylko pozwoli na to pogoda, zabierz malucha na plac zabaw, zaproponuj jazdę na rowerze lub rolkach, albo pograjcie razem w piłkę.

 

4. WIETRZENIE POMIESZCZEŃ

Oprócz codziennego ruchu niezwykle ważne jest też regularne wietrzenie pomieszczeń oraz nawilżanie powietrza. Temperatura w domu nie powinna przekraczać 20 stopni. Wobec odporności nie bez znaczenia jest też odpowiednia higiena rąk oraz odpoczynek. Tylko wypoczęty organizm ma zdolność do regeneracji i walki z ewentualnymi drobnoustrojami.

 

5. ZDROWY SEN

Regeneracja młodego organizmu jest niezwykle ważna. Dlatego zdrowy, długi sen to podstawa. Jeśli dziecko kładzie się spać późno, a rano wcześnie zrywamy je do szkoły czy przedszkola, może zacząć chorować. 3. latek powinien spać 10,5 - 12,5 godzin w nocy plus jedna drzemka (1-3 godziny) w ciągu dnia. 6. latek potrzebuje od 10 do 12 godzin snu nocnego.

 

Zdjęcie: Fotolia by © mbt_studio

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Wrzesień 18, 2017
Dla mnie 20 stopni w domu, to bardzo zimno. Nie wyobrażam sobie siedzieć w takiej lodowni. Musi być przynajmniej 23 stopnie :) Synowi daję do picia tran norweski (Gal), w domu biega na boso, na pole wychodzi niezależnie od pogody, nie je słodyczy tylko zastępuje je owocami i warzywami i choruje bardzo rzadko.
Ocena:
Czerwiec 29, 2017
Ja acidolac podaję córce przez całą jesień i zimę. Zapewnia bardzo skuteczną ochronę przed infekcjami. W tym roku córka nie miała ani jednej
Ocena:
Maj 30, 2017
martyna, dzięki za radę. Dzięki regularnemu podawaniu acidolacu mój synek ani razu mi się w tym sezonie nie rozchorował.
Ocena:
Luty 24, 2017
Nie zapominajcie o dobrych bakteriach. Równowaga floryb bakteryjnej to najlepsza ochrona przed infekcjami. Moim dzieciom profilaktycznie daję acidolac codziennie i całą jesień i teraz zimę bez infekcji przechodziły
Ocena:
Grudzień 30, 2016
Mamusie a jak polecacie połączenie witamina C, D i kwasy DHA? Bo pediatra poleciła, witamicy c i d w standardowej formie, a dha w bobiku. Ale zastanawiam się jak tej Pani ufać, bo jest bardzo młoda i pierwszy raz u niej byliśmy, bo nasza odeszła na emeryturę.
Ocena:
Grudzień 29, 2016
Ja też uważam, że probiotyki są skutecznym sposobem na wzmocnienie odporności. Próbowałam jakiś czas temu podawać moim dzieciom tran do picia, ale za nim nie przepadały. W aptece znalazłam kapsułki, które zawierają olej z wątroby rekina-ecomer odporność. Moim maluchom odpowiada i już nie grymaszą:) To dobra alterantywa:)
Ocena:
Listopad 27, 2016
Ja zaczęłam córce, która często łapała przeziębienie, podawać w syropie immulinę. Oprócz tego zaczęłyśmy dużo spacerować i efekty są świetne. Problem infekcji zaczyna znikać.
Ocena:
Październik 29, 2016
My dużo przebywamy na świeżym powietrzu o każdej porze roku, dzieciaki nie są przegrzewane, często wietrzę ich pokój i profilaktycznie podaję jeszcze acidolac, żeby dobre bakterie uzupełniać we florze bakteryjnej. A jak nawet jakaś infekcja się przydarzy, to bardzo krótko trwa i szybko ją leczymy fosidalem przeciwzapalnym.
Ocena:
Wrzesień 30, 2016
Postanowiłam iść za radą Agi i i kupiłam ten probiotyk. Do tego pigwa, maliny, czarny bez. W tym roku nie będzie chorowania.
Ocena:
Czerwiec 30, 2016
Najskuteczniejszy sposób, żeby wzmocnić odporność to probiotyk. Ja uzupełniam dobre bakterie w przewodzie pokarmowym podając dzieciom acidolac, który jest skuteczny, ma dobrze dobrane szczepy bakterii, a dzieciaki uwelbiają ten smak białej czekolady
Ocena:
Czerwiec 6, 2016
Na szczęście po przebytych infekcjach w szpitalu,antybiotyku myślałam,że nie wyjdziemy z córką na spacer bo odporność ulegnie znacznemu osłabieniu. Myliłam się. Na dzień dzisiejszy mamy spokój z chorobami.Jestem przekonana,że ogromnym wsparciem jej małego organizmu było podawanie w szpitalu probiotyku dla noworodków FFbaby bo również z brzuszkiem jest dobrze.
Ocena:
Styczeń 20, 2016
Ja podaję swojej córce czosnek niedźwiedzi w płynie. Już od ponad 6 miesięcy mi nie chorowała. POLECAM!
Ocena:
Październik 28, 2015
U mnie podobnie jak u Teresy, sprawdził się blu kid, polecam każdej mamie przedszkola, która ma dość ciągłych wizyt u pediatry :)
Ocena:
Listopad 26, 2014
Podaje córkom (4 i 6lat) profilaktycznie syrop pluszza zizz med. Zawiera aloes i witaminę C dodatkowo jest smaczny w smaku. U moich dzieci sie sprawdza.
Ocena:
Październik 29, 2014
Nam w rodzinie świetnie przydaje się syrop Blukid z czarnego bzu. Ma on jakieś ekstrakty, witaminy, minerały. Naprawdę daje radę.
Ocena:
Wrzesień 29, 2014
Starszym dzieciom podaje tran smakowy Gal i im służy już drugi rok.
Ocena:
Sierpień 25, 2014
Świetny artykuł. Fakt, że naturalne witaminki są najlepsze, ale niestety nie zawsze działają. Kiedy dziecko ma zaburzenia odporności, problem z układem immunologicznym – nie ma rady. Trzeba wybrać się na badania!
Ocena:
Sierpień 25, 2014
Ja swoje dziecko zabrałam do warszawskiego Medicoveru na badania na odporność. Najpierw było badanie krwi, potem omówiliśmy wyniki badań z pediatrą i poradził mi, co mam robić, żeby dziecko mi tak często nie chorowało. Oprócz tego wskazał szczepionkę, którą warto zrobić (dają 20% zniżki).