Rosnąca otyłość u dzieci - przyczyny i zapobieganie

Dzieci ważą coraz więcej. Na placach zabaw czy w szkołach coraz więcej jest maluchów, które mają wyraźną nadwagę, a jeszcze więcej jest takich, które mają nieznaczny problem z utrzymaniem swojej wagi na rozsądnym, zdrowym poziomie. Dlaczego tak się dzieje? Skąd wzięła się ta „zwyżkowa” tendencja wagi u dzieci? I co ważniejsze, jak temu możemy zapobiec?

 

otyłość i nadwaga u dzieci

 

Dlaczego dzieci ważą za dużo?

Za dużo jedzą – taka myśl nasuwa się jako pierwsza. I chyba coś w tym jest. Często też jest tak, że grube dzieci mają grubych rodziców. Ale nie jest to jedynie kwestia genów. Winowajcą są często przyzwyczajenia i instynkt ciągłego dokarmienia. Każdy rodzic wie, że dziecko nie może być głodne. Jednak trzeba pamiętać, by zachować umiar. Jeżeli dziecko będzie głodne, to powie nam o tym – nie trzeba „na siłę” go dokarmiać, bo wydaje się nam, że „mało zjadło”.

 

Słodycze i hamburgery, czyli...

... jakość posiłków, które jemy i które podajemy naszym dzieciom – to duży problem. Niestety, coraz częściej sięgamy po „fast-foody” i słodkie przekąski. W sklepikach szkolnych rzadko już pojawiają się owoce i kanapki, zastępowane masowo przez batoniki i słodkie napoje. Takie „bomby kaloryczne” to niestety „najlepszy” sposób na to, by zafundować dziecku problem z otyłością.

 

Po południe przed komputerem, zamiast na boisku

Poza jakością posiłków jest jeszcze problem z brakiem ruchu. Od dawna dzieci coraz mniej czasu spędzają grając w piłkę na boiskach na rzecz siedzenia w domu przed komputerem. Widać to chociażby po kondycji naszych milusińskich. Dzieci niestety są coraz słabsze i coraz mniej sprawne – a to odbija się na mniejszym wysiłku ruchowym i zwiększającej się wadze. Przez to najczęściej wpada się w błędne koło tłumaczenia: „nie mam sił na sport, bo mam nadwagę, bo nie mam sił na sport”.

 

Jak poradzić sobie z nadwagą u dzieci?

Najważniejsza rzecz to odpowiednia dieta. Jeżeli naprawdę chcemy pomóc naszemu dziecku w walce z nadwyżką kilogramów, musimy zmienić nawyki żywieniowe – najlepiej nie tylko dziecka, ale również nasze własne. Pytanie tylko, co to znaczy „rozsądna dieta”?

  • z pewnością w pierwszej kolejności musimy znacząco ograniczyć słodycze
  • następnie pamiętajmy o śniadaniu. To najważniejszy posiłek – a mimo to, bardzo często pomijany - bo rano, zaraz po przebudzeniu „nie ma czasu” lub „nie chce się jeść”. Przez to zaraz po przyjściu do szkoły ogromna ilość dzieci kieruje się wprost do szkolnego sklepiku właśnie po szybką dawkę energii czyli słodycze
  • zamiana słodkich, kalorycznych przekąsek, na zdrowe warzywno-owocowe

 

STOP! To na barkach nas, rodziców leży przygotowanie śniadania zarówno w domu, jak i drugiego śniadania do szkoły. Jeśli rano brakuje nam czasu wstańmy wcześniej lub przygotujmy lwią część śniadania wieczorem – to zastąpi niezdrowe przekąski kupowane przez dzieci w szkolnych sklepikach.

 

Zdrowe przekąski

No właśnie, przekąski... Jest mnóstwo sposobów na zdrową, a przy tym słodką przekąskę. Są to oczywiście owoce, w których jest naturalny cukier, ale które są też świetnym źródłem witamin. To doskonała alternatywa dla wszelkich batoników i chipsów. Zresztą, nie jesteśmy „skazani” wyłącznie na owoce – świeża, słodka marchewka czy ogórek równie doskonale uzupełni dietę o „coś na ząb”, ale w zdecydowanie zdrowszy sposób.

 

Dbajmy o codzienną porcję ruchu

Odpowiednia dieta jest ważna ale bez ruchu, ani rusz. Modne ostatnio stało się bieganie, tak, jak wcześniej spacery z kijkami do Nordic Walking. Oczywiście, nie każmy otyłemu dziecku od razu zacząć biegać ;). Wystarczą krótkie spacery i – z czasem ich wydłużanie, lub podnoszenie tempa marszu. Starajmy się aby spacer towarzyszył dziecku codziennie. Tak naprawdę każda aktywność fizyczna pomoże – rower, basen, łyżworolki (a zimą łyżwy lub narty), czy piłka nożna. Po prostu chodzi o to, by w ogóle się ruszać – to zresztą przyczyni się nie tylko do poprawy wagi, ale w ogóle kondycji całego organizmu.

 

To my musimy dbać o wygląd naszych dzieci

To na nas – dorosłych – spoczywa odpowiedzialność za dzieci i ich nawyki – w tym również żywieniowe. Niestety, nie mamy się co oszukiwać – jest z tym coraz gorzej. Generalnie w społeczeństwie coraz więcej ludzi ma problem z nadwagą, a nawet z ekstremalnymi przypadkami poważnej otyłości. Nasze dzieci, patrząc na nasze podejście do tej kwestii, zbierają często negatywny przykład. To my musimy pokazać, że warto dbać o wagę – ale właśnie nie przez ekstremalne niedojadanie, tylko rozsądnie rozplanowaną, dietę bogatą w zdrowe i naturalne przekąski oraz codzienną porcję ruchu. Z resztą takie podejście również nam wyjdzie na zdrowie.

 

Zdjęcie: Pixabay.com by CC0 cocoparisienne

Komentarze
Dodaj komentarz
Aktualnie brak komentarzy dla wpisu