Zęby, a właściwa dieta

Nie tylko higiena jamy ustnej ma wpływ na to, czy zęby Twojego dziecka będą zdrowe. Bardzo ważną rolę odgrywa odpowiednia dieta. Chyba każdy spotkał się ze stwierdzeniem, że cukier to główny wróg delikatnych mlecznych zębów. I nie jest to mit! Ten smaczny, słodki składnik jest pożywką dla bakterii, które tworzą z niego kwasy niszczące szkliwo. Natomiast, w menu malucha nie powinno zabraknąć produktów bogatych w wapń i witaminę D. Zobacz, jak skomponować dietę malucha, by była korzystna dla całego jego organizmu, z ząbkami włącznie. 

 

Dieta dobra dla zębów powinna zawierać dużo wapnia, tłuszcze oraz witaminy.

 

Skoro wiemy już, że aby mleczne zęby były zdrowe, musimy zwrócić szczególną uwagę na dziecięcą dietę, sprawdźmy, co powinno się w niej znajdować i od którego momentu dieta ma wpływ na stan uzębienia dziecka. 

 

Dieta w czasie ciąży

Może Cię to zdziwi, ale o zęby swojego maleństwa możesz zacząć dbać jeszcze w czasie ciąży. Okazuje się bowiem, że Twoja dieta ma znaczny wpływ na rozwój ząbków dziecka. Dotyczy to zwłaszcza deficytów wapnia, białka, witamin A i D, czy niedostatecznej podaży kalorii między 8, a 14 tygodniem ciąży. Wszystko to może skutkować wadami, czy chorobami zębów. I to nie tylko mlecznych, ale i tych stałych. Ty sama także powinnaś zadbać o swoje zęby w trakcie ciąży, ponieważ wiele badań wskazuje ścisły związek między złym stanem uzębienia matki, a na przykład niską masą urodzeniową dziecka, czy nawet przedwczesnym porodem.  

 

Czym właściwie jest próchnica?

Czy wiedziałaś, że próchnica jest najczęściej występującą chorobą na świecie? Zacznijmy może od tego, czym właściwie jest próchnica i jak powstaje. Jak wiadomo, głównym winowajcą jest cukier zawarty w pożywieniu. Ale nie sam cukier jest groźny. Próchnicy by nie było, gdyby nie bakterie, które naturalnie występują w jamie ustnej każdego człowieka. To właśnie one są odpowiedzialne za przetwarzanie cukru, który następnie zmieniają w kwas. I to ten kwas uszkadza szkliwo. W połączeniu z nieodpowiednią higieną jamy ustnej (lub z jej brakiem), powstaje próchnica.

Warto też wiedzieć, że to nie ilość spożytego cukru jest najgorsza i najbardziej szkodliwa dla zębów. Chodzi o czas, przez który cukier ma kontakt z powierzchnią zębów. Dlatego, nie tylko ograniczenie słodkich produktów jest warte rozważenia. Ważne jest to, aby zadbać o zdrowie młodych ząbków zatem warto wyznaczyć dzieciom konkretny czas jedzenia słodyczy. Okazuje się bowiem, że nawet jednorazowe zjedzenie większej ilości słodyczy jest dla zębów mniej szkodliwe, niż ciągłe ich podjadanie, zwłaszcza między posiłkami. 

 

Jak się tworzy próchnica?

 

Cukier cukrowi nie równy

Zdecydowanie powinno się unikać spożywania dużej ilości słodyczy. Ciastka, ciasta, chrupki, cukierki, czekolada i lizaki - obklejają zęby i pozostają w długotrwałym kontakcie ze szkliwem. A to już bardzo prosta droga do tego by powstała próchnica.

Dla dziecięcych zębów najbardziej niebezpieczne są dwucukry: sacharoza, laktoza i maltoza oraz cukry proste: glukoza i fruktoza. Natomiast wielocukry, na przykład skrobia, uchodzą za cukry o najmniejszym potencjale próchnicotwórczym.

Zawartość różnych cukrów w produktach spożywczych

  • Glukoza: owoce, słodycze, miód, napoje, warzywa
  • Fruktoza:  owoce, miód, napoje, warzywa
  • Laktoza:  mleko, lody, budyń
  • Sacharoza:  ciasto, słodycze, napoje, cukier biały i brązowy, owoce, warzywa
  • skrobia – pieczywo, ciasto, makaron, ziemniaki, ryż

 

Karmienie piersią, a próchnica

Wiele mam niepokoi się o ząbki swoich dzieci, w związku z karmieniem piersią. Chodzi zwłaszcza o nocne karmienia, bo wiadomo, że nie będziemy w nocy rozbudzać maluszka, żeby mu przetrzeć dziąsła, czy ząbki. Według lekarzy i naukowców, samo karmienie nie powoduje próchnicy, w związku z przeciwciałami zawartymi w mleku matki. Jednak takiej ochrony przed próchnica nie ma już mleko modyfikowane. I to właśnie ono, w połączeniu z piciem z butelki, jest najczęstsza przyczyną próchnicy butelkowej u dzieci.

A skoro już przy mleku jesteśmy, mleko krowie, zawierające najmniej próchnicogenną laktozę, posiada dodatkowo wapń, fosfor oraz kazeinę i jest bezpieczne dla zębów.

 

Nie zapomnij o myciu ząbków!

Rodzice często zapominają o myciu zębów dzieci i rozpoczynają ten proces zdecydowanie za późno - zazwyczaj kiedy dziecko ma już ich kilka. To duży błąd! Od pojawienia się pierwszego ząbka rodzice muszą zadbać o jego czyszczenie. Co ważne, od samego początku rytuał mycia zęba, czy potem ząbków, powinien maluchom kojarzyć się przyjemnie i miło. Tym właśnie kierowali się specjaliści opracowując zestaw Nenedent-baby z łagodnie czyszczącą pastą do zębów dla niemowląt oraz z bardzo miękką szczoteczką silikonową nakładaną na palec. Dzięki tej szczoteczce, pierwsze ząbki czyszczone są delikatnie i z wyczuciem, a przy tym dziąsła są przyjemnie masowane. Co więcej, Nenedent-baby zawiera ksylitol hamujący powstawanie próchnicy! Nie zawiera również fluoru (szkodliwego dla szkliwa niemowlaków), barwników, konserwantów i mentolu.

 

Pasta do nauki pielęgnacji ząbków Nenedent-baby jest przeznaczona dla niemowląt i dzieci między 6 a 24 miesiącem życia.

 

Co dawać dziecku, by jego dieta była zdrowa dla zębów?

Dieta dziecka powinna być odpowiednio dobrana do jego wieku i potrzeb, a także dobrze zbilansowana. Powinna być bogata w wapń, najlepiej w połączeniu z witaminą D, która ułatwia jego wchłanianie, a także cynk, fosfor, białko oraz witaminy z grupy A, B i C.

  • Wapń, niezbędny dla dmącego szkliwa: mleko i jego przetwory, jak jogurty, kefiry, maślanki, sery, zielone jarzyny liściaste.
  • Białko: ryby, chude mięso drobiowe.
  • Witamina D, by prawidłowo przyswajać wapń i fosfor: tłusty nabiał, na przykład masło, tłuste ryby, jak makrela, czy tuńczyk.
  • Tłuszcze nienasycone z grupy kwasów Omega 3 i Omega 6 (oleje roślinne, orzechy włoskie, ryby).
  • Witamina A, która wzmacnia dziąsła i niszczy bakterie: ryby, jaja, masło, sery żółte, marchew, morele, warzywa zielone, brzoskwinie, śliwki,  czy wiśnie.
  • Witamina C dla wzmocnienia drobnych naczyń krwionośnych i zwiększenia odporności na infekcje: papryka czerwona, natka pietruszki, kapusta, kalarepa, kalafior, brokuły, owoce dzikiej róży, czarna porzeczka, poziomki, truskawki, ziemniaki.
  • Fluor, który znany jest z działania antybakteryjnego i rozcieńczania kwasów w ustach, powstałych po posiłkach: soja, produkty zbożowe, sery podpuszczkowe.

 

Czego zdecydowanie należy unikać w diecie dziecka?

Nie tylko cukier przyczynia się do powstawania próchnicy. Zobacz, co jeszcze może być szkodliwe dla zębów:

  • Przekąski takie, jak chipsy, czy hamburgery, ponieważ zawierają duże ilości soli, która zwiększa wydalanie wapnia z organizmu. Poza tym, lubią przyklejać się do zębów i „wciskać” w przestrzenie międzyzębowe, co stwarza idealną pożywkę dla bakterii.
  • Szczaw bogaty jest w szczawiany, które wiążą wapń w przewodzie pokarmowym, a tym samym utrudniają organizmowi jego przyswajanie.
  • Napoje typu cola, a także mocna herbata sprzyjają demineralizacji zębów, a także, powodują powstawanie żółtawego osadu, co po prostu brzydko wygląda.

Pamiętaj też o tym, że znaczenie ma konsystencja pokarmów podawanych dziecku. Chodzi o czas oczyszczania powierzchni zębów przez ślinę, pracę mięśni policzków, języka i warg. Im dłużej zęby mają kontakt z jedzeniem, tym gorzej. Pokarmy miękkie, słodkie i lepkie (na przykład rozpuszczalne gumy do żucia, czy cukierki typu toffi) są gorsze, z punktu widzenia higieny jamy ustnej, niż kawałek czekolady (zwłaszcza gorzkiej!). Ale szkodliwe są także te produkty, które przeżuwa się powoli: jak lizaki, landrynki czy słodzone napoje.   

 

 

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Aby zapobiec próchnicy należy ograniczyć produkcje kwasów w jamie ustnej. Po pierwsze, poprzez prawidłową higienę należy wyeliminować znajdujące się w buzi bakterie, a po drugie ograniczyć spożycie cukrów. A poza tym?

  • Zdrowe nawyki żywieniowe to prosta droga do zdrowych zębów (i nie tylko!).
  • Według najnowszych badań, rodzynki dodane, na przykład, do płatków śniadaniowych, powodują mniejszy spadek pH, niż zjedzenie samych płatków.
  • Istnieją pokarmy, które naturalnie wspomagają oczyszczanie powierzchni zębów, a należą do nich, między innymi, marchew, jabłka, rzodkiewka, orzechy, czy chleb razowy.
  • Najzdrowsze ze słodyczy są czekolada (gorzka) i naturalne kakao.
  • Między 1, a 3 rokiem życia dziecka, do jego diety należy wprowadzić pokarmy twarde, wymagające żucia, ponieważ stymulują one wydzielanie śliny, a poza tym, mają ogromny wpływ na prawidłowy rozwój uzębienia i szczęk (co jest istotne także w procesie mowy).
  • Nie oblizuj smoczka, czy łyżeczki dziecka – zęby każdego z nad mają inna podatność na próchnicę, nasza ślina ma inny skład, inne są też bakterie w naszych ustach – podając dziecku takie oblizane sztućce, czy smoczek, może, po prostu, zarazić je próchnicą!

 

Jak widzisz,  odpowiednia dieta dziecka i staranna higiena jamy ustne są tak istotne dla zdrowia zębów Twojego dziecka. Warto zadbać o nie teraz, by nie mieć problemów w przyszłości.

 

A Ty, jak dbasz o piękny i zdrowy uśmiech swojej pociechy? Jak często podajesz słodkie pokarmy i napoje?

 

Dowiedz się więcej na: Nenedent-baby

 

 

Zdjęcia: materiały promocyjne i Fotolia.pl

Artykuł sponsorowany

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Listopad 1, 2014
Myślę że aby mieć piękne zęby i zdrowy uśmiech przede wszystkim trzeba o nie dbać, dieta też jest ważna bo przecież niektóre produkty przebarwiają nam zęby albo narażają na powstawanie próchnicy ale nie możemy zapomnieć że w wypadku gdy coś ząbkami się dzieje mieć pod ręką dobrych specjalistów.