Olej rzepakowy – zdrowy dodatek do diety dziecka

Wykorzystując  wzorce odżywiania dorosłych, często całkowicie eliminujemy obecność tłuszczy w menu naszych dzieci. Tymczasem do prawidłowego rozwoju dziecka niezbędna jest zbilansowana dieta, zawierająca wszystkie potrzebne mikroelementy, w tym tłuszcze, a wśród nich najważniejsze nienasycone kwasy tłuszczowe. Ich doskonałym źródłem jest bezerukowy olej rzepakowy.

 

rzepak-550x350

Tłuszcze w diecie dziecka

Dieta dziecka nie powinna unikać tego składnika. Maluchy od pierwszych dni życia otrzymują tłuszcze w mleku matki, a to jak wiadomo jest dla nich najbardziej optymalnym pokarmem. Tłuszcze w organiźmie dziecka są niezbędnym budulcem komórek, rdzenia kręgowego i mózgu. Wpływają na ostrość wzroku, inteligencję, stan skóry, czy krzepliwość krwi. Generalnie są niezbędne do prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecka, oraz są dla niego niezastąpionym źródłem energii. Jak widać tłuszcze są dziecku o wiele bardziej potrzebne niż dorosłemu. Dlatego Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) do trzeciego roku życia nie zaleca jakichkolwiek ograniczeń w ich spożywaniu, a wręcz przeciwnie, zachęca do ich stosowania w diecie dziecka.

 

Jakie tłuszcze wybierać?

Najzdrowsze są te z grupy nienasyconych kwasów tłuszczowych NNKT, a w szczególności kwas linolowy (LA, z grupy Omega-6) i alfa-linolenowy (ALA, z grupy Omega-3 ). Co istotne, nie są one wytwarzane przez ludzki organizm, toteż powinno się ich poziom regularnie uzupełniać wraz z pożywieniem.

Większość osób korzystając z tłuszczy w diecie dziecka używa najczęściej oliwy z oliwek lub po prostu masła. Produkty te można jednak zastąpić znacznie zdrowszym bezerukowym olejem rzepakowym. Ma on dużo lepsze właściwości, jest bardziej obfity w nienasycone kwasy tłuszczowe niż oliwa z oliwek i inne dostępne oleje roślinne, dodatkowo jest bogaty w witaminę K, E i prowitaminę A. Wprowadzenie go do diety jest niezwykle łatwe - wystarczy 1-2 łyżeczki oleju rzepakowego na dobę aby pokryć całodzienne zapotrzebowanie na NNKT. 

Jak przygotować posiłek z dodatkiem oleju rzepakowego?

Można go podać zamiast masła dodawanego do zupki. Posiłek nie tylko zyska na smaku ale również dostarczy dziecku więcej energii i oraz cennych kwasów omega-3 i omega-6. Starsze dzieci z chęcią zjedzą rybę smażoną na oleju rzepakowym, jako podwójną porcję drogocennych kwasów tłuszczowych.  Dobrym pomysłem jest też podanie oleju na talerzu, aby maluch mógł sam moczyć w nim pieczywo. Na oleju rzepakowym z powodzeniem można usmażyć warzywa lub skropić nim sałatkę. Dzięki temu wydobędziemy ich smak i będziemy mogli cieszyć się jeszcze większą porcją witamin.

W  olej rzepakowy warto wzbogacić nie tylko dietę naszego dziecka, ale również naszą własną. W końcu dobrze zbilansowana dieta to klucz do zdrowia i harmonijnego rozwoju całej rodziny, dlatego też ważne jest abyśmy troszczyli się o nią z taką uwagą.

 

Maria Szadkowska i Patrycja Słupska

 

Zdjęcie: Wikipedia fot. by Ch.Pagenkopf Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 3.0.

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Grudzień 15, 2016
Najlepszy jest olej lniany! Szkoda że tak niedoceniany!
Ocena:
Listopad 29, 2016
A co sądzisz o ekologicznym oleju od Holle? To jest mix trzech olejów - rzepakowego, słonecznikowego i lnianego. Słyszałam , że bardzo dobra sprawa, ale jeszcze nie miałam przyjemności zakupić.
Ocena:
Listopad 10, 2015
olej rzepakowy to trucizna ludzie opamiętajcie się-kwas erukowy