Cukier w diecie dziecka

Większość dzieci uwielbia wszystko co słodkie. Maluchy z dużą ochotą piją słodzone soki, jedzą słodkie kaszki, dżemy i deserki. Gdy dieta dziecka zostanie wzbogacona o cukier, dalsze wprowadzanie produktów może być trudno. Jeśli smyk zbyt wcześnie pozna słodki smak, może odmówić jedzenia i picia wszystkiego co słodkie nie jest.

 

Zdjęcia: Fotolia.pl

Cukier cukrowi nierówny

W naszych sklepach dostępne są dwa rodzaje cukru: trzcinowy (cukier brązowy) lub z buraków cukrowych (cukier biały, sacharoza).

Pierwszy zawiera niewielkie ilości żelaza, wapnia, fosforu, potasu i magnezu. Drugi jest mocno oczyszczony i pozbawiony wszelkich substancji odżywczych. Poza tym cukier biały ma jeden z najwyższych indeksów glikemicznych, co oznacza, że po jego spożyciu intensywnie wzrasta stężenie glukozy we krwi, które po chwili szybko spada i sprawia, że znów odczuwamy głód. Ponadto jedna łyżeczka sacharozy ma aż około 25 kcal. Nie ma więc co się dziwić, że wysoka podaż cukru może prowadzić do otyłości. Oryginalny cukier trzcinowy jest nierafinowany, czyli nie jest poddany oczyszczaniu.

 

Wady białego cukru

  • podrażnia śluzówkę żołądka;
  • powoduje nadprodukcję kwasu żołądkowego;
  • zaburza równowagę naturalnej flory bakteryjnej występującej w układzie pokarmowym;
  • zaburza proces trawienia;
  • prowadzi do zaparć;
  • „kradnie minerały” z organizmu - do jego strawienia organizm potrzebuje witaminy B, wapnia, fosforu, chromu i magnezu;
  • uzależnia;
  • zwiększa ryzyko wystąpienia choroby pasożytniczej, gdyż jest doskonałą pożywką np. dla owsików;
  • prowadzi do szybkiego rozwoju próchnicy;
  • może powodować chroniczne zmęczenie;
  • może być przyczyną nadpobudliwości i kłopotów z koncentracją lub wprost przeciwnie senności i apatii.

Cukier biały dostarcza organizmowi tylko pustych kalorii. Jego nadmierne spożycie powoduje otyłość i zatrzymanie soli oraz wody w organizmie.

 

Czym zastąpić biały cukier?

Wiadomo, że trudno jest całkowicie wyeliminować cukier z diety dziecka. Jeśli musisz go użyć to biały cukier zastąp:

  • nierafinowanym cukrem trzcinowym;
  • melasą trzcinową lub buraczaną;
  • miodem naturalnym;
  • syropem klonowym;
  • słodem jęczmiennym;
  • syropem z agawy.

 

Słodycze w diecie dziecka

  • Nie dosładzaj jedzenia i napojów dziecka.
  • Słodycze w diecie małego dziecka zastąp suszonymi owocami, przecierami z owoców lub warzyw np. marchewki, buraka, dyni.
  • Nigdy nie mocz smoczka dziecka w miodzie lub słodkich napojach.

 

Oczywiście trudno jest całkowicie wyeliminować słodycze z diety dziecka. Nawet jeśli się nam to uda zawsze istnieje ryzyko, że poza domem (w przedszkolu, na wycieczce lub na urodzinach kolegi) dziecko będzie miało dostęp do takich przekąsek. Wtedy smyk może „rzucić” się na słodkości nadrabiając zaległości i najeść się na zapas.

Aby uniknąć takich sytuacji warto od najmłodszych lat uczyć dziecko rozsądnego podejścia do słodyczy. Przede wszystkim postaraj się zrezygnować z kupowania żelek, kalorycznych batonów i lizaków. Zamiast nich znacznie lepiej zaproponować dziecku dobrą czekoladę, lody lub pełnoziarniste ciastka.

Na co dzień warto również unikać słodkich płatków śniadaniowych i gotowych soków (mogą zawierać tyle cukru co napoje gazowane). Zamiast nich możesz maluchowi serwować musli z suszonymi owocami, świeżo wyciskany sok czy owocowe chipsy.

Odzwyczajenie dzieci od jedzenia słodyczy nie jest proste. Maluchy zazwyczaj za nimi przepadają, a dorośli, szczególnie babcie, dziadki czy ciocie nie wyobrażają sobie odwiedzin bez przyniesienia szkrabom czegoś słodkiego. Pamiętajmy jednak, że to właśnie teraz uczymy nasze dzieci zasad zdrowego odżywiania się oraz kształtujemy ich nawyki żywieniowe na całe życie. 

 

Wpływ cukru na dziecko

Warto także pamiętać, że zbyt dużo cukru w diecie dziecka może być dla niego bardzo szkodliwy. Poniżej przedstawiliśmy negatywne czynniki, które mogą wpłynąć na zdrowie dziecka:
 

Wpływ cukru na zdrowie dziecka infografika

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Kwiecień 7, 2017
Sama eliminacja cukru to za mało, przecież cukier jest wszędzie. Więcej możecie sobie poczytać tu na ten temat w fajnym artykule na Portalu Zdrowia Dziecka. Ja póki nie wpadłam na ten artykuł, nie zdawałam sobie sprawy jak dużo cukru znajduje się np. w takim niepozornym ketchupie. A dajemy go dzieciom, bo przecież to taki dobry dodatek do paróweczki czy kanapki :(
Ocena:
Grudzień 7, 2016
unikamy słodycze, jedynie co to podaje dzieciom racuchy, swojskie rogale z masa z helio, nalesniki i ciasteczka, które pieczemy wspólnie ze wszystkimi domownikami.
Ocena:
Lipiec 19, 2016
Szkoda słów ładnie się pisze gorzej w praktyce