Dlaczego warto wprowadzić kaszę do diety dziecka?

Jest zdrowa, lekkostrawna i pożywna. Zazwyczaj do jadłospisu trafia jako jeden z pierwszych stałych posiłków i cieszy się dużym powodzeniem u maluchów. Mowa oczywiście o kaszy. Dlaczego warto podawać ją niemowlakom i starszym dzieciom? Jakie kaszki wybierać na początek i na co zwracać uwagę?

 

 

Dlaczego warto wprowadzić kaszę do diety dziecka?

Kasza powinna znaleźć swoje miejsce w diecie każdego z nas, nie tylko dzieci. Zawiera cenne składniki odżywcze, witaminy i minerały, przede wszystkim: witaminy z grupy B, żelazo, magnez, wapń. Jest lekkostrawna, zawiera węglowodany złożone i duże ilości błonnika, które pozytywnie wpływają na nasz układ pokarmowy. Zdrowych nawyków żywieniowych powinniśmy nauczyć się już od początku. Dobrze, aby kasza była jednym z pierwszych stałych posiłków wprowadzanych do diety naszego dziecka. Może być spożywana samodzielnie ale też jako dodatek do dań mięsnych, rybnych czy nawet deserów.

 

Od czego zacząć...?

Na rynku dostępna jest cała gama kaszek dla dzieci, przeznaczonych dla dzieci już od 4. miesiąca życia. Jeśli karmisz mlekiem modyfikowanym, możesz zacząć je podawać właśnie od tego momentu. Jeśli natomiast karmisz naturalnie, pediatrzy zalecają aby z wprowadzeniem kaszy do jadłospisu malucha poczekać 2 miesiące dłużej i do 6 miesiąca podawać tylko mleko z piersi. Niezależnie od sposobu karmienia, na pierwszy raz najlepsza jest kaszka bez jakichkolwiek dodatków smakowych. Wybraną kaszkę należy podawać dziecku przez kilka dni. Jeśli maluch nie ma żadnych objawów nietolerancji czy alergii śmiało można podać dziecku kaszę z dodatkiem owoców.

 

Gotowe produkty czy nie...?

Moim zdaniem kaszki dostępne w sklepach są idealne dla początkujących mam, które nie do końca wiedzą od czego zacząć. Oznakowanie tych produktów mówi nam wszystko: wiek dziecka, skład, czy zawierają gluten czy nie. Z drugiej jednak strony posiłkując się tym, co jest napisane na opakowaniu możemy postawić na własną inwencję twórczą i samodzielne przygotowanie kaszki. Zaletą  przygotowywania dań „od zera” jest to, że te neutralne kasze mogą posłużyć nam jako danie ale również jako dodatek zagęszczający do zup.

 

 

Co to jest gluten...?

Gluten to białko roślinne występujące w ziarnach zbóż, które dość często wywołuje alergię. Podstawowymi objawami są dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Białka te występują nie tylko w ziarnach ale również w produktach z nich wytwarzanych czyli: kaszach, mąkach, płatkach, otrębach, makaronach oraz pieczywie. Nadwrażliwość na gluten może się objawiać wyżej wspomnianą alergią lub trwałą nietolerancją czyli celiakią. Występowanie tej choroby wymaga całkowitego wyeliminowania z diety glutenu. Dlatego tak ważna jest obserwacja dziecka przy wprowadzaniu produktów zbożowych.

 

 

Od czego zacząć...?

Niemowlętom na początek podaje się kasze niezawierające glutenu, czyli kaszki ryżowe, kukurydziane, gryczane, jaglane i tapioka. Jako pierwszą polecam kaszkę ryżową. Jeszcze do niedawna pediatrzy uważali, że należy unikać glutenu do momentu ukończenia przez dziecko 10. miesiąca życia. Aktualnie poglądy trochę się zmieniły i dzieciom karmionym piersią poleca się podanie kaszy manny już w okolicach 5. miesiąca życia. Na początek jedna porcja kaszki dziennie w zupełności wystarczy.

 

Ważne...! Początkowo, dzienna dawka glutenu nie powinna przekraczać 2 g na dzień, co odpowiada objętości 1. małej łyżeczki. Jest to swojego rodzaju szczepionka przed wystąpieniem alergii na gluten czy celiakii.

 

Co dalej...?

Wraz z upływem czasu ilość porcji kaszki może wzrosnąć do 2 łyżeczek, pod warunkiem, że dieta dziecka to także warzywa, owoce, ryby, mięso, żółtko jaja i inne produkty zbożowe. W zależności od wagi dziecka, najlepiej podawać kaszkę maksymalnie 4 razy w tygodniu.
W okolicach 10. miesiąca życia należy wprowadzić produkty zbożowe wymagające żucia, a więc niemiksowanym ryżem, kaszą gryczana, kaszą jaglaną czy pęczakiem. Pod koniec 1. roku życia, w diecie dziecka powinny już na stałe pojawić się kasze zawierające gluten. A zatem możemy śmiało podawać kaszę jęczmienną pęczak, mazurską czy perłową oraz kuskus.

 

Złote rady...

W zbożu najcenniejsze jest to, co znajduje się w zarodku ziarna i w warstwie komórek tuż pod łupiną, a zatem im grubsza kasza tym zdrowsza.
Na początku podając dziecku kaszę możecie ją dobrze rozgotowywać, niemalże „na papkę” – nie będą podrażniały delikatnego podniebienia dziecka.

 

Jak często podawać porcję kaszy rocznemu dziecku?

Do 4 - 5 razy w tygodniu. Dziecko, które ukończyło 1 rok życia, powinno zjadać 5 posiłków dziennie: śmiało na pierwsze śniadanie można podać kaszkę na mleku, a na obiad na przykład kaszę gryczaną, jako składnik drugiego dania.

 

Zdjęcie: fotolia.pl

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Październik 5, 2015
To ja mam pytanie do Alicji. Na logikę czy to nie jest odwrotnie, tj. Karmię piersią i będę podawać wyłącznie pierś do 6 miesiąca życia, a gluten polecasz podać od 4 miesiąca? To jak mam to zrobić? Wstrzyknąć podczas karmienia piersią, czy jak?
Ocena:
Wrzesień 21, 2015
Pani Kasiu. Przy karmieniu piersią, najlepiej dietę dziecka rozszerzyć od 6 miesiaca (gluten wprowadza się już od 4 miesiąca). Przy karmieniu mlekiem modyfikowanym można zacząć już po 4 miesiącu życia rozszerzać dietę, a gluten wprowadzić trochę później.
Ocena:
Sierpień 28, 2015
Dietę rozszerza się dzieciom po 6 miesiącu życia.