Jak sprawdzić biuro podróży ?

Ostatnie lata są wyjątkowo ciężkie dla biur podróży - co jakiś czas słyszymy o turystach, którzy utknęli za granicą po kolejnej upadłości polskiego touroperatora. Niestety, sprawa wcale nie dotyczy wyłącznie mniejszych biur. Upadają także te wielkie, z tradycjami, co dodatkowo wzbudza  jeszcze większą nieufność konsumentów. Jak sprawdzić biuro podróży, by uniknąć nieprzyjemnych sytuacji i jakie przysługują nam prawa, jeśli biuro, w którym wykupiliśmy wczasy zbankrutuje?

 

jak-sprawdzic-biuro-podrozy-550x350

 

Przed dokonaniem wyboru biura

Po pierwsze przed zarezerwowaniem wakacji powinniśmy dobrze prześwietlić touroperatora:

  • Musi być wpisany do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych - potwierdzenie tego wraz z innymi informacjami m.in. o ważności gwarancji ubezpieczeniowej czy bankowej uzyskamy w Urzędzie Marszałkowskim. Rejestr dostępny jest także online pod adresem www.turystyka.gov.pl.
  • Druga sprawa, ważna w świetle ostatnich głośnych upadłości, to sprawdzenie, czy biuro nie jest zadłużone. Krajowy Rejestr Długów przedstawia co roku czarną listę firm - warto się z nią zapoznać. Najlepsze biura podróży przedstawiają na swoich stronach internetowych certyfikaty rzetelności wystawione przez KRD.
  • Po trzecie warto poszukać w sieci opinii klientów, którzy mieli okazję korzystać z usług danego touroperatora - czy wywiązał się z umowy, czy były jakieś niedociągnięcia, itd.

 

W przypadku problemów

Jeśli mimo zastosowania się do wszystkich powyższych porad, mieliśmy pecha i touroperator ogłosił bankructwo, mamy jeszcze prawa konsumenta, które nas chronią. Turyści mają zagwarantowane opłacenie powrotu do domu dzięki umowie gwarancji bankowej lub umowie ubezpieczenia, którą biuro ma obowiązek zawrzeć (patrz: sprawdzanie biura w Urzędzie Marszałkowskim). Przysługuje nam także odszkodowanie - żeby je otrzymać musimy przedstawić ubezpieczycielowi następujące dokumenty: kopię umowy o świadczenie usług turystycznych, kopię dowodu wpłaty za imprezę turystyczną, kopię dowodu osobistego oraz formularz zgłoszenia roszczenia. I nie zapominajmy, że po pomoc w egzekwowaniu swoich praw warto zgłosić się do rzecznika praw konsumenta.

 

Zdjęcie: Fotola fot. by © Eric Simard

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Grudzień 17, 2014
PLANET TOURS KONIN Bardzo niekompetentni, nie płacą faktur. Ostrzeżenie dla wszystkich parkingów lotniskowych. Postaram się umieścić to wszędzie gdzie tylko mogę ! Właścicielka nie uchwytna. Jeżeli kupujecie u nich wycieczkę i obiecują wam darmowy parking, zapomnijcie o tym, To Kłamstwo !
Ocena:
Grudzień 2, 2014
A za pomocą tej strony https://www.infokonsument.pl/jak-sprawdzic-biuro-podrozy/ możecie sprawdzić wiarygodność danego biura podróży
Ocena:
Listopad 19, 2014
dobry artykuł polece znajomym : http://dzidziusiowo.pl/po-godzinach/podroze/1605-jak-sprawdzic-biuro-podrozy