Dieta na odporność

Zrównoważona dieta powinna nam towarzyszyć przez cały rok - pozwala zachować zdrowie, dobre samopoczucie i piękny wygląd. W okresie zimowym, gdy niskie temperatury na dworze oraz przegrzane pomieszczenia sprzyjają przeziębieniom, warto włączyć do niej produkty, które wzmacniają naszą odporność. Dzięki nim nie straszne nam będą katar czy przeziębienie, a tym, którzy już są chorzy, pomogą szybciej wrócić do zdrowia, a także przywrócić równowagę organizmu po przebytej infekcji.

 

owoce-warzywa-dieta-odpornosc-550x350

 

Co wzmacnia odporność?

Witamina C i A

Zimą warto sięgać częściej po produkty z dużą zawartością witaminy C - wzmacnia ona system odpornościowy organizmu, a lekarze radzą ją przyjmować także w trakcie grypy i przeziębienia. Produkty z witaminą C to np.: kiwi, czerwona papryka, owoce i soki cytrusowe. Należy dbać, by w naszej diecie nie zabrakło także witaminy A. Chroni ona m.in. nabłonek układu oddechowego przed drobnoustrojami. Jej głównym źródłem jest prowitamina A, którą zawiera np. marchew, szpinak czy dynia.

Cynk i selen
Na pracę układu odpornościowego wpływają także cynk i selen, dwa niezbędne dla człowieka mikroelementy. Cynk znajdziemy w drobiu, rybach, a także w kaszy i chlebie pełnoziarnistym. Źródłem selenu są natomiast pestki dyni, owoce morza czy brązowy ryż.

Kwasy tłuszczowe omega-3
Hamująco na stan zapalny działają nienasycone kwasy omega-3. Ich odpowiednie ilości występują przede wszystkim w diecie śródziemnomorskiej. Najwięcej znajduje się ich w migdałach, orzechach i tłustych rybach.

Domowe metody
Nie umniejszamy także znaczenia tzw. domowych metod wzmacniania odporności. Warto napić się herbaty lub wody z miodem, który ma działanie antybakteryjne. Nie dodawajmy go jednak do świeżo zaparzonego naparu, gdyż w wysokiej temperaturze traci swoje właściwości. Sok z malin ma również działanie rozgrzewające, a cebula bakteriobójcze.

Należy pamiętać, że stany chorobowe zaostrza alkohol i tytoń oraz brak snu. Żeby być zdrowym i dzielnie bronić się przed infekcjami należy zwracać uwagę na prawidłowe odżywianie przez cały rok i dużo się ruszać. Doceńmy też rolę wypoczynku - tylko zrelaksowany organizm ma siłę stawić opór bakteriom i drobnoustrojom.

 

Zdjęcie: Fotolia fot. by © Denis Pepin

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Listopad 21, 2016
jem owoce i warzywa, aby wzmocnić paznokcie, zaczęłam także korzystać z trójfazowego systemu regenerującego gel break od opi, przebarwienia zniknęły.
Ocena:
Styczeń 22, 2016
Kapsułki, z Royal Collagen, które stosuje, mają naturalny skład - dzięki temu odżywiają moją skórę, paznokcie i włosy, ale dodatkowo wzmacniają odporność. Nawet mój lekarz powiedział, że są bezpieczne.
Ocena:
Kwiecień 20, 2015
Zrównoważona dieta powinna nam towarzyszyć przez cały rok - pozwala zachować zdrowie, dobre samopoczucie i piękny wygląd.
Ocena:
Sierpień 5, 2014
trzeba dbac o rozwoj dziecka, ostatnio trafilam na ciekawy artykul o kwasie DHA, mysle ze na dnaich kupie suplement z kwasami DHA, abym miala go w organizmie wystarczajaca ilosc
Ocena:
Maj 22, 2014
Miód jeszcze raz miód :) W domu mam zawsze słoiczek z pasieki Bartnik Mazurski