Jedz mało, a często

Szalone tempo życia, szkoła, praca, wychowanie dzieci i obowiązki domowe sprawiają, że często nie mamy czasu na regularne jedzenie. Tymczasem nie tylko kaloryczność posiłków ma znaczenie. Jeśli chcemy schudnąć, przede wszystkim liczy się ich liczba oraz regularne spożywanie. Czasem mniej wcale nie znaczy więcej.

 

regularne_jedzenie

 

Bez wątpienia jemy coraz lepiej. Staramy się wybierać naturalne składniki i unikamy produktów wysoko przetworzonych. Czytamy informacje zawarte na opakowaniach i świadomie wybieramy to, co zdrowe. Jeśli jeszcze w natłoku zajęć uda nam się wprowadzić w życie jedną z podstawowych zasad zdrowego żywienia – regularne spożywanie posiłków, to z pewnością  nasz organizm odwdzięczy nam się lepszym samopoczuciem i  smuklejszą sylwetką.

 

Złe nawyki, czyli nieregularne jedzenie

Napięty harmonogram zajęć sprawia, że często jadamy 2-3 posiłki dziennie. Gdy dopadnie nas głód, bez zastanowienia pochłaniamy to co mamy pod ręką: batonik, zupkę instant lub kanapkę ze znanej restauracji typu fast food


Jedząc nieregularnie zupełnie nieświadomie wprawiamy w życie pewien groźny mechanizm. W obawie przed kolejną długą przerwą w dostawie paliwa nasz organizm robi zapasy, z których będzie mógł czerpać w potrzebie. Zatem paradoksalnie, nieregularne jedzenie i spożywanie za małej liczby posiłków sprawia, że zamiast kilogramów ubywać  waga wskazuje ich coraz więcej!

 

Nieregularne ‘zapychanie się’ prowadzi też do wahań poziomu glukozy oraz insuliny we krwi i powoduje zaburzenia ze strony układu nerwowego. Osoby odżywiające się w ten sposób znacznie szybciej wpadają w złość, miewają huśtawki nastroju i są znacznie mniej odporne na stres od osób jedzących regularnie 5-6 posiłków dziennie.

 

Kilka prostych zasad zdrowego odżywiania się

 

  • Chcąc zachować dobrą formę i smukłą sylwetkę jedzmy mniejsze porcje ale za to często.
  • Absolutnie nie możemy pomijać najważniejszego posiłku – śniadania. Jogurt, twarożek, musli lub sałatka sprawią, że z uśmiechem na ustach wejdziemy w kolejny dzień.
  • Zabierając do pracy owoce, kanapkę lub inną zdrową przekąskę ograniczymy spożycie śmieciowego jedzenia i wszelkich ‘zapychaczy’.
  • W  ciągu dnia ważne jest aby zjeść ciepły posiłek np. zupę. Jedząc obiad podzielmy jedną dużą porcje na dwie mniejsze. Dzięki temu przyspieszymy metabolizm i ograniczymy podjadanie.

 

Regularnie dostarczając organizmowi energii sprawiamy, że nasz wewnętrzny mały głodek nie będzie domagał się przekąski pomiędzy posiłkami. Co więcej jedząc regularnie sprawiamy, iż nasz organizm nie będzie musiał robić sobie zapasów. Co więcej znacznie przyspieszy metabolizm, a zanim się obejrzymy spodnie w rozmiarze 40. zmienimy na  38.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Kurhan All rights reserved

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Maj 10, 2015
Szalone tempo życia, szkoła, praca, wychowanie dzieci i obowiązki domowe sprawiają, że często nie mamy czasu na regularne jedzenie. No właśnie a zasad zdrowego odżywiania wypadałoby pilnować...
Ocena:
Kwiecień 20, 2015
Zdrowe zasady odżywiania to jedno, ale pilnowanie się i stosowanie tych zasad na co dzień to zupełnie coś innego, choć oczywiście da się:)