Odwodnienie organizmu?

Dobrze spałaś w nocy, a mimo to nadal jesteś bardzo zmęczona? Masz kłopoty z koncentracją, nie możesz pozbierać myśli i działasz na zwolnionych obrotach? Przepracowanie? Niekoniecznie. Być może wszystkiemu winne jest odwodnienie.

 

odwoddnienie_organizmu

 

Jednego dnia możesz stracić nawet 3 litry wody

Z potem, moczem, łzami i wydychanym powietrzem tracisz około 2-3 litrów wody dziennie. To mniej więcej 2% masy Twojego ciała. Aby nie doszło do odwodnienia musisz regularnie uzupełniać płyny. Bowiem ich niedostatek upośledza sprawność intelektualną i fizyczną oraz spowalnia procesy trawienia. W ekstremalnych przypadkach odwodnienie organizmu prowadzi do śmierci.

 

Przyczyny odwodnienia

Do odwodnienia może dojść bardzo szybko. Wystarczy kilka godzin, aby poziom wody w organizmie spadł do niebezpiecznego poziomu.

Odwodnienie organizmu może być wynikiem:

- biegunki;
- wymiotów;
- nadmiernej potliwości;
- wysokiej temperatury ciała;
- przyjmowania zbyt małej ilości płynów;
- przyjmowania niektórych leków np. psychotropowych i leków przeczyszczających;
- stosowania drastycznych diet;
- nadmiernego spożycia kofeiny oraz alkoholu;
- zwiększonego spożycia soli kuchennej;
- cukrzycy;
- przegrzania organizmu;
- długotrwałego przebywania w klimatyzowanym pomieszczeniu;
- stosowania diety bogatoresztkowej przy niewłaściwej podaży płynów.

 

Główne objawy odwodnienia to:

- silne pragnienie

- zapadnięte oczy

- spadek masy ciała

- nudności i wymioty

- suchość w ustach

- zaparcia

- zmniejszone wydzielanie śliny i potu

- przyspieszony oddech

- zmęczenie

- skurcze mięśni

- bóle i zawroty głowy

- zmniejszona elastyczność i napięcie skóry

- spadek ilości oddawanego moczu

- senność

- osłabienia i omdlenia

- osłabienie odporności

 

Jeśli zauważysz u siebie objawy odwodnienia koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Bowiem duży ubytek wody (powyżej 15% masy ciała) może doprowadzić do śmierci.

 

Ile i co pić by nie doszło do odwodnienia?

W zależności od trybu życia dorosła kobieta powinna wypijać 1,5 - 3 litrów wody dziennie. Aby nie doszło do odwodnienia organizmu, kobiety w ciąży muszą zwiększyć tę ilość do 3 - 4 litrów. Najlepiej jeśli będzie to woda mineralna nisko zmineralizowana. Wody z dużą zawartością minerałów mogą prowadzić do rozwoju kamicy nerkowej, a napoje wysokosodowe - do wzrostu ciśnienia tętniczego.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Alliance All right reserved

Komentarze
Dodaj komentarz
Aktualnie brak komentarzy dla wpisu