Odwodnienie organizmu?

Dobrze spałaś w nocy, a mimo to nadal jesteś bardzo zmęczona? Masz kłopoty z koncentracją, nie możesz pozbierać myśli i działasz na zwolnionych obrotach? Przepracowanie? Niekoniecznie. Być może wszystkiemu winne jest odwodnienie.

 

butelka wody, woda zdrowia doda, picie wody

 

Jednego dnia możesz stracić nawet 3 litry wody

Z potem, moczem, łzami i wydychanym powietrzem tracisz około 2-3 litrów wody dziennie. To mniej więcej 2% masy Twojego ciała. Aby nie doszło do odwodnienia musisz regularnie uzupełniać płyny. Bowiem ich niedostatek upośledza sprawność intelektualną i fizyczną oraz spowalnia procesy trawienia. W ekstremalnych przypadkach odwodnienie organizmu prowadzi do śmierci. Co ważne, odwodnienie może nas dotknąć nie tylko w upały, ale również zimę, czy inną porę roku. Wszystko przez to, że do organizmu jest zbyt mało dostarczanych płynów.

 

Przyczyny odwodnienia

Do odwodnienia może dojść bardzo szybko. Wystarczy kilka godzin, aby poziom wody w organizmie spadł do niebezpiecznego poziomu. Odwodnienie może pojawić się po biegunce, wymiotach lub gorączce. Jednak notoryczne odwodnienie może wskazywać na dużo bardziej poważniejsze choroby np. nerek, czy chorobę Parkinsona. 

 

W czasie upałów możemy stracić prawie 10 litrów wody w wyniku pocenia się. Dlatego tak ważne jest dbanie o odpowiednie nawadnianie organizmu, najlepiej czystą wodą.

 

Odwodnienie organizmu może być też wynikiem:

  • nadmiernej potliwości,
  • wysokiej temperatury ciała,
  • przyjmowania zbyt małej ilości płynów,
  • przyjmowania niektórych leków np. psychotropowych i leków przeczyszczających,
  • stosowania drastycznych diet,
  • nadmiernego spożycia kofeiny oraz alkoholu,
  • zwiększonego spożycia soli kuchennej,
  • cukrzycy,
  • przegrzania organizmu,
  • długotrwałego przebywania w klimatyzowanym pomieszczeniu,
  • stosowania diety bogatoresztkowej przy niewłaściwej podaży płynów.

 

 

 

Główne objawy odwodnienia

Odwodnienie pojawia się, kiedy zauważymy, że organizm wysyła nam niepokojące sygnały. Należą do nich m.in.:

  • silne pragnienie,
  • spadek masy ciała,
  • suchość w ustach,
  • zapadnięte oczy, 
  • nudności i wymioty,
  • zaparcia,
  • przyspieszony oddech,
  • suchość w ustach,
  • zmniejszone wydzielanie śliny i potu
  • bóle głowy,
  • zmęczenie,
  • skurcze mięśni,
  • senność,
  • zmniejszona elastyczność i napięcie skóry,
  • spadek ilości oddawanego moczu,
  • osłabienia i omdlenia,
  • osłabienie odporności.
 

Jeśli zauważysz u siebie objawy odwodnienia koniecznie skontaktuj się z lekarzem. Bowiem duży ubytek wody (powyżej 15% masy ciała) może doprowadzić do śmierci.

 

Ile i co pić by nie doszło do odwodnienia?

W zależności od trybu życia dorosła kobieta powinna wypijać 1,5 - 3 litrów wody dziennie. Aby nie doszło do odwodnienia organizmu, kobiety w ciąży muszą zwiększyć tę ilość do 3 - 4 litrów. Najlepiej jeśli będzie to woda mineralna nisko zmineralizowana. Wody z dużą zawartością minerałów mogą prowadzić do rozwoju kamicy nerkowej, a napoje wysokosodowe - do wzrostu ciśnienia tętniczego. Leczenie odwodnienia to nic innego jak stopniowe podawanie płynów. Nie można tego robić zbyt raportownie, ponieważ organizm może doznać szoku od zbyt dużej ilości płynów.

 

Zdjęcie: Fotolia

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Lipiec 24, 2017
U mnie moja mama pilnowała mojego samopoczucia w ciąży. Ciągle się pytała czy wypiłam tyle wody ile trzeba. Z butelką cisowianki praktycznie się nie rozstawałam. Lubiłam sobie do wody dolać soku z cytryny. Odwodnienie mi nie groziło, bo średnio 3 litry wody dziennie piłam.