9 zasad zdrowego grillowania

Gdy tylko na dworze zrobi się ciepło Polacy rozpoczynają sezon grillowy. W każdy letni weekend w powietrzu roznosi się woń palonego drewna i grillowanego mięsa. Takie jedzenie jest smaczne i przyjemne, ale czy na pewno zdrowe? Dziś przypominamy o 9 zasadach zdrowego grilowania.

 

Zasady zdrowego grillowania

 

Jak powstają wolne rodniki podczas grilowania?

Grillowanie na świeżym powietrzu jest bardzo przyjemne, a przyrządzone w ten sposób jedzenie aromatyczne i pozbawione dużej ilości wytopionego tłuszczu. Jednakże coraz częściej można usłyszeć głosy krytyki. Naukowcy, a także lekarze ostrzegają, że podczas takiej obróbki cieplnej do potraw mogą się przedostać szkodliwe związki rakotwórcze, a powstające w wyniku spalania wolne rodniki i nadtlenki mogą zaszkodzić naszemu zdrowiu. Nie należy jednak wpadać w panikę. Jeśli będziecie przestrzegać kilku podstawowych zasad. Jak grillować aby posiłek był zdrowy i pożywny?

 

9 zasad zdrowego grillowania

Aby potrawy z grilla były bezpieczne przygotowując posiłek przestrzegaj kilku zasad:

  1. Wybieraj zawsze świeże produkty dobrej jakości.
  2. Mięso zamarynuj dzięki czemu zmięknie i  będzie wymagało krótszego grillowania.
  3. Używaj zawsze przeznaczonego do tego celu węgla drzewnego. Zrezygnuj z węgla z drzew iglastych, nie dodawaj gałązek, igieł, czy szyszek. Zawierają one żywice, z których w wysokich temperaturach tworzą się substancje rakotwórcze.
  4. Najlepiej rozpalać grilla bez użycia podpałki lub przy pomocy podpałki naturalnej. Unikaj rozpalania grilla rozpałką, parafiną, ropą, kolorowymi gazetami, czy lakierowanym drewnem. Po pierwsze wydzielane są wówczas toksyczne składniki, a po drugie może to zmienić smak i aromat potrawy.
  5. Grillowanie rozpocznij, kiedy na węglu pojawi się niewielka warstewka popiołu – wówczas temperatura jest odpowiednia. Podczas dosypywania węgla, zdejmij potrawy z grilla i połóż je ponownie dopiero wtedy gdy węgiel się rozżarzy.
  6. Przed kolejnym używaniem grilla oczyść go dokładnie ze spalonego tłuszczu i resztek potraw, gdyż są one źródłem trujących substancji. Z tego samego względu nie grilluj ponownie na jednorazowych tackach.
  7. Nie grilluj nad otwartym ogniem, a mięso układaj na jednorazowych tackach lub zawijaj w folię (oczywiście wszystko aluminiowe). Dzięki temu skutecznie ograniczysz bezpośredni kontakt ognia z wyrobem (piroliza białek i tłuszczu), a także kontakt dymu, który jest źródłem szeregu szkodliwych substancji. Nigdy nie jedz potraw przypalonych.
  8. Do minimum ogranicz czas grillowania. Nie pozostawiaj gotowych potraw na ruszcie.
  9. Urozmaicaj potrawy z grilla. Do grillowanych mięs, ryb, warzyw i owoców zawsze podawaj świeże warzywa i owoce. Zawarte w nich witaminy pozwalają pozbyć się wolnych rodników, a błonnik przyspiesza przemianę materii.

 

Warto pamiętać, że co za dużo to nie zdrowo. Tyczy się to również przygotowywania potraw z grilla, dlatego w sezonie wiosenno-letnim nie należy zapominać o gotowaniu czy duszeniu.

Co na grilla żeby było zdrowo?

Jedną z najzdrowszych propozycji na grilla są ryby, szczególnie te morskie. Są nie tylko zdrowe i łatwe w przygotowaniu, ale również bardzo smaczne. Pamiętajmy, że właśnie ryby dostarczają tak ważnych dla naszego organizmu kwasów tłuszczowych (z grupy omega-3), wielu cennych składników mineralnych oraz witamin.

 

Robiąc zakupy na grilla warto również pamiętać o warzywach. Mogą one być dodatkiem do mięs, lub stanowić same w sobie pyszną potrawę. Grillować możemy m.in.: cukinię, szparagi, kabaczki, pieczarki, bakłażana, pomidory, ziemniaki, marchewkę (te dwie ostatnie najlepiej zawinięte w folii), paprykę, czosnek czy cebulę. Warzywa można przygotować bezpośrednio na ruszcie, nadziane na szaszłyki lub upiec w folii. Tak przygotowane warzywa są dodatkowo mało kaloryczne.

 

Zdjęcie: Pixabay.com

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Czerwiec 14, 2016
A słyszałyście o macie do grillowania? Ja chyba sobie ją kupuję, znalazłam taką -> GRILLATA za 35 zł, wielokrotnego użytku i do mycia w zmywarce. Chyba jeszcze dziś zamówię!