Profilaktyka grypy sezonowej

Grypa sezonowa to ostra choroba wirusowa przenosząca się drogą kropelkową. Okres zwiększonej zachorowalności przypada na sezon jesień-wiosna. W niektórych przypadkach choroba potrafi mieć gwałtowny przebieg, a powikłania pogrypowe mogą być naprawdę groźne.
 

profilaktyka-grypy-550x350

 

Jak się rozwija grypa?

Wirusy grypy atakują błonę śluzową dróg oddechowych chorego, przenikają do niej a następnie namnażają się, niszcząc w ten sposób komórki układu oddechowego. Grypa roznosi się niezwykle szybko i w bardzo łatwy sposób można się nią zakazić. Szczególnie niebezpieczne jest zakażenie grypą u kobiet ciężarnych, ze względu na ograniczoną możliwość podawania niektórych leków, czy zagrożenie dla dziecka.

Poza ludzkim organizmem wirusy grypy żyją około 2-3 godzin, a do zakażenia może dojść:

  • drogą kropelkową - poprzez wdychanie uwalnianych podczas kaszlu lub kichania cząsteczek wydzieliny z dróg oddechowych zakażonej osoby.
     
  • drogą kontaktową - poprzez kontakt z powierzchniami zanieczyszczonymi wydzieliną z dróg oddechowych chorego np. klamki, poręcze, uchwyty itd.


Grypa ma zazwyczaj gwałtowny początek i obejmuje kilka charakterystycznych objawów, które pojawiają się około 24-48 godzin od zakażenia. Najczęstsze objawy grypy to:

  • Wysoka temperatura 38-40° C
  • Ból głowy
  • Dreszcze
  • Bóle mięśniowo-stawowe
  • Utrata apetytu
  • Ból gardła
  • Kaszel - początkowo suchy
  • Osłabienie i 'rozbicie'
  • Katar
  • Bóle brzucha, nudności, biegunka - zwłaszcza u dzieci

UWAGA! Grypa jest znacznie poważniejsza od przeziębienia. A jej powikłania mogą doprowadzić do śmierci chorego.
Gdy choroba przebiega bez powikłań większość objawów utrzymuje się przez 7. do 10. dni.

Osoba dorosła jest zakaźna już dzień przed wystąpieniem u niej pierwszych objawów i zakaża przez około 5. dni. U dzieci okres ten jest dłuższy, bo maluchy są zakaźne nawet do 10. dni.
 

Sposoby zapobiegania grypie:

  • Ubiór stosowny do pogody - Bardzo ważne jest, aby nie przegrzać, ani nie wyziębić organizmu. Należy pamiętać o nakryciu głowy, ciepłym obuwiu i opatuleniu okolic nerek.
     
  • Urozmaicona dieta - W profilaktyce zachorowań szczególną rolę odgrywa białko, witaminy A, C, D i E oraz cynk, magnez, selen i żelazo.
     
  • Ruch - Niezależnie od pogody należy spędzać na powietrzu przynajmniej godzinę dziennie.
     
  • Odpoczynek - Właściwa ilość snu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu.
     
  • Higiena - Należy często i dokładnie myć ręce ciepłą wodą z mydłem, regularnie wietrzyć pomieszczenie w którym przebywamy oraz pościel pod którą śpimy.
     
  • Unikanie dużych skupisk ludzi
     
  • Szczepienia- Szczepionkę przeciw grypie może przyjąć każdy (także dzieci po 6 miesiącu życia) pod warunkiem, że lekarz nie stwierdzi przeciwwskazań.
     

Zdjęcie: Fotolia fot by © Piotr Marcinski

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Wrzesień 22, 2016
my całą rodziną bierzemy tran i choroby nam nie straszne, do tego rozgrzewająca hebratka z cytrynkami z miodem i imbirem z ogródka dziadunia i ujemne temperatury nam nie straszne :)
Ocena:
Październik 29, 2014
moja profilaktyka to szczepienie przeciw grypie. zreszta... na stronie grypoodpornych jest mnostwo informacji.
Ocena:
Październik 15, 2014
Do Jutka- To prawda, porady jak najbardziej słuszne- co do ubioru to pogoda jest okrutnie zdradliwa, trzeba uważać!
Ocena:
Kwiecień 9, 2014
Proste: dieta, ruch i odpowiednie ciuchy. jesli chodzi o diete to nic jakiegos super wyszukanego, polecam przpeisy z grypoodporni.pl, zupelnie normalne przepisy na obiad w kazdym domu :)