Symbole na etykietach kosmetyków

Na opakowaniu każdego kosmetyku znajduje się mnóstwo informacji, między innymi na temat jego składu, daty ważności i pojemności. Bez względu na to czy jest to krem do rąk, szampon, czy cień do powiek, na etykiecie widnieją też tajemnicze, nie zawsze i nie wszystkim znane symbole. Rozszyfrowaliśmy je dla Was, bo przecież warto wiedzieć, czego się używa.

 

oznaczenia na kosmetykach

 

Na opakowaniu kosmetyku obowiązkowo musi znaleźć się:

  • nazwa handlowa produktu – informacje na temat marki i przeznaczenia produktu
  • nazwa i adres producenta - jeśli na opakowaniu podano kilka adresów, jeden z nich powinien być podkreślony; takie wyróżnienie wskazuje adres, pod którym przechowywana jest dokumentacja kosmetyku: receptura i wyniki badań; jeśli kosmetyk jest produkowany poza UE, wymaga się podania nazwy państwa, z którego pochodzi
  • nominalna ilość kosmetyku – to inaczej, po prostu, ilość kosmetyku w opakowaniu; umieszczana jest ona na wszystkich kosmetykach, z wyjątkiem:
    - produktów zawierających mniej, niż 5 gramów lub 5 mililitrów (np. niektóre szminki, albo miniaturki)
    - bezpłatnych próbek i jednorazowych opakowań
  • termin trwałości -  określa się go słowami: „Najlepiej zużyć przed końcem: …” , a oznacza to, że w podanym okresie producent kosmetyku gwarantuje zachowanie jakości i deklarowanych właściwości preparatu;
    oznakowanie to jest obowiązkowo umieszczane na produktach, których trwałość wynosi mniej, niż 30 miesięcy; jeśli termin trwałości kosmetyku jest dłuższy, niż 30 miesięcy, informację tą producent może zastąpić znakiem PAO (co to jest PAO dowiesz się w dalszej części tesktu)
  • szczególne ostrzeżenia – na opakowaniach niektórych kosmetyków widnieją informacje typu:  „chronić oczy”, „nie stosować dla dzieci poniżej 3 lat”, „nie stosować w okolicach oczu”  i tak dalej
  • numer partii – czyli oznaczenie partii, które pozwala na identyfikację konkretnej partii produktu, na przykład w wypadku reklamacji; może być przedstawiony w formie liczb lub zakodowany w kodzie kreskowym.
  • składniki – lista składników może być oznaczona z angielskiego jako Ingerdients,; skład kosmetyku opisuje się według międzynarodowego nazewnictwa składników kosmetycznych – INCI, a składniki umieszcza się na liście w malejącym porządku, według masy (czyli składnik, którego w kosmetyku jest najwięcej wymieniony jest jako pierwszy, np. Aqua/Water); kompozycje zapachowe określa się mianem Parfum lub Aroma, barwniki maja numery CI (Color Index)

 

Symbol PAO – co to takiego?

Jak już wiesz, n opakowaniu musi się znaleźć termin trwałości produktu, chyba że termin ten przekracza okres 30 miesięcy. W takich właśnie przypadkach, producent umieszcza na opakowaniu symbol otwartego słoiczka. To właśnie symbol PAO, z angielskiego „Period After Opening”,  który oznacza czas po otwarciu opakowania, w jakim produkt może być bezpiecznie stosowany. Czas wyrażony może być w formie miesięcy, bądź lat
Na produktach o trwałości poniżej 30 miesięcy, na opakowaniu występują dwa oznaczenia - PAO oraz termin trwałości.

Symbol PAO nie musi znaleźć się na opakowaniach produktów:

  • które nie tracą swoich właściwości,
  • do których podczas użytkowania nie dostaje się powietrze (np. areozole),
  • które mają przeznaczenie jednorazowe (np. próbki).

Zastanawiałaś się kiedyś jak trwałe są Twoje kosmetyki, od momentu pierwszego użycia, czy od otwarcia? Zobacz jakie są zakresy przydatności niektórych grup produktów kosmetycznych:

  • pomadki do ust: do 24 miesięcy
  • podkłady: 12 - 24 miesiące
  • tusze do rzęs: 3 – 12 miesięcy
  • kremy: 3- 24 miesiące
  • lakiery do paznokci: 6 – 12 miesięcy
  • kosmetyki do włosów: do 24 miesięcy
  • pudry, róże, cienie: do 36 miesięcy.

 

Symbole jakie możesz znaleźć na opakowaniach kosmetyków:

Symbol „ręki na książce” – symbol ten oznacza, że na dołączonej do kosmetyku ulotce lub taśmie zawarte są dodatkowe informacje; stosowany jest najczęściej, gdy na opakowaniu brakuje miejsca na umieszczenie wszystkich ważnych danych.

Symbol „Dbaj o czystość” – po zużyciu kosmetyku, opakowanie należy wyrzucić do kosza, aby nie zanieczyszczało środowiska.

Znak „nie testowane na zwierzętach” – obecnie (od 2004 roku w UE) istnieje całkowity zakaz testowania kosmetyków na zwierzętach, dlatego znak ten jest rzadko stosowany przez producentów. Czasem, w jego miejscu pojawiają się litery BWC – „Beauty Without Cruelty” (piękno bez okrucieństwa) lub napis  – Not tested on Animals (Nie testowano na zwierzętach).

Symbol „bezpieczny dla warstwy ozonowej”  – oznacza, że  produkt nie zawiera niebezpiecznych dla warstwy ozonowej  freonów. Znak ten obecnie stosowany jest coraz rzadziej, gdyż stosowanie freonu jest zakazane.

Znak „Zielony Punkt” – znak ten często niesłusznie kojarzony jest z możliwością recyklingu opakowania. Tymczasem symbol ten, oznacza, że producent ma podpisaną umowę z organizacją odzysku recyklingu odpadów opakowaniowych.

Symbol „UVA” - produkt oznakowany tym symbolem spełnia wymogi Komisji Europejskiej w zakresie skuteczności ochrony przed promieniowaniem UVA. Obecnie wszystkie kosmetyki przeciwsłoneczne muszą spełniać te zalecenia.

Znak „ce” - oznacza gwarancję firmy paczkującej towar, a dokładnie że podczas pakowania produktów stosowano system kontroli wewnętrznej ilości towaru paczkowanego.

Symbol „produkt łatwopalny”– znak ten  stosowany jest  na opakowaniach wyrobów aerozolowych. Produkty skrajnie łatwopalne oznacza się dodatkowo oznaczeniem „F+”.

Liczba w prostokątnej ramce to oznaczenie stosowane na opakowaniach wyrobów aerozolowych, np. lakierów do włosów. Oznacza całkowitą pojemność opakowania ,podaną w mililitrach.

Oznakowanie materiału – informuje o tym z jakiego materiału wykonano opakowanie. Pojawiają się tu, między innymi, te same oznaczenia, co na butelkach z wodą, choć nie tylko. Opakowania mogą być wykonane z aluminium, politereftalanu etylenu, polietylenu.

Znak zgodności z ustawodawstwem -  znak CE oznacza, że wyrób jest zgodny z normami Unii Europejskiej. Podstawowym kryterium przyznawania tego znaku są bezpieczeństwo i zdrowie użytkownika. Oznaczenie jest obowiązkowe i musi być umieszczone na opakowaniu przed wprowadzeniem produktu na rynek.

 

symbole na kosmetykach

 

Kosmetyki naturalne także mają swoje oznaczenia  – dzięki nim wiadomo, że produkty spełniają kryteria w zakresie składu i produkcji kosmetyków naturalnych i organicznych Przyznawane są (także odpłatnie), między innymi. przez:

  • Komisję Europejską
  • niemiecką organizację BDIH
  • organizację International Natural & Organic Cosmetics Association
  • francuską organizację ECOCERT
  • brytyjską organizację The Soil Association.

 

symbole na kosmetykach naturalnych

 

 

Zarówno producenci kosmetyków, jak i same produkty kosmetyczne, podlegają Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Inspekcji Handlowej. Instytucje te kontrolują warunki produkcji oraz bezpieczeństwo produktu na każdym etapie jego wytwarzania i mają dostęp do pełnej dokumentacji.

A na koniec, pamiętaj:

 

jeżeli opakowanie kosmetyku jest zbyt małe, jego skład może zostać umieszczony na ulotce dołączonej do kosmetyku, lub dostępnej w miejscu sprzedaży.

 

Czy teraz czujesz się już pewniej spoglądając na etykietę swoich kosmetyków? Warto używać ich świadomie. 

 

 

Zdjęcie: Fotolia by © artnovielysa

Komentarze
Dodaj komentarz
Aktualnie brak komentarzy dla wpisu