Masaż krocza i ćwiczenia mięśni Kegla

Choć z roku na rok jest coraz lepiej, w sporej części polskich szpitali w dalszym ciągu rutynowo stosuje się nacięcie krocza. Tymczasem, jest coś co sama możesz zrobić, by uniknąć jego samoistnego pęknięcia lub nacięcia podczas porodu. Nie wymaga to tajemnej wiedzy, ani skomplikowanych przyrządów. Wystarczą ćwiczenia i regularny masaż tych delikatnych miejsc! Czym jest ćwiczenie mięśni Kegla i jak ćwiczyć podczas ciąży? 

 

Ćwiczenie mięśni Kegla i masaż krocza mogą Cię uchronić przez nacięciem lub pęknięciem w czasie porodu.

 

Masaż krocza

Masaż krocza to bardzo skuteczny sposób przygotowania do porodu. Wykonywany regularnie zmiękcza tkankę miejsc intymnych, poprawia jej zdolności do rozciągania się i skutecznie zmniejsza ryzyko samoistnego pęknięcia oraz wykonania nacięcia krocza

Aby masaż krocza był skuteczny, należy wykonywać go:

Do masażu dobrze jest użyć specjalnego olejku do masażu krocza, olejku migdałowego z dziurawca lub z kiełków pszenicy.

 

Jak prawidłowo wykonać masaż krocza?

  • umyj ręce i połóż się wygodnie,
  • ogrzej w dłoniach odrobinę olejku do masażu krocza,
  • palcem nanieś olejek na obszar wejścia do pochwy,
  • wykonaj delikatne ruchy okrężne wokół pochwy,
  • wprowadź kciuk z olejkiem do pochwy (na około 2cm),
  • delikatnie rozciągaj pochwę w kierunku odbytu,
  • wykonując ruch zgodny z wskazówkami zegara (od godziny 3 do 9, a następnie od 9 do  godziny 3) uciskaj ściankę pochwy,
  • na koniec masuj z zewnątrz i od wewnątrz  obszar między odbytem, a wejściem do pochwy.

 

 

Ćwiczenia mięśni Kegla

Mięśnie Kegla (inaczej zwane mięśniami dna miednicy, czy mięśniem łonowo-guzicznym)  znajdują się u ujścia pęcherza moczowego, pochwy i odbytu. Ich ćwiczenia także wzmacniają mięśnie pochwy oraz krocza, a tym samym przygotowują je do porodu.

Elastyczność mięśni oraz tkanek pochwy zmniejsza ryzyko pęknięcia, czy nacięcia krocza. Wyćwiczone mięśnie zdecydowanie lepiej pracują podczas przeciskania się dziecka przez kanał rodny. Kobiecie łatwiej je świadomie rozluźniać i napinać, co znacznie ułatwia wyparcie dziecka. Dodatkowo, wyćwiczone i elastyczne mięśnie sprawdzą się także zaraz po porodzie, kiedy Twoje ciało będzie się regenerowało, a Ty będziesz wracałą do formy. Poza tym, mięśnie Kegla warto ćwiczyć w każdym czasie, nie tylko podczas ciąży, czy połogu. I w każdym wieku. Dzięki temu unikniesz wielu problemów kobiecej natury, m.in. nietrzymania moczu, jego mimowolnego popuszczania, wypadania macicy, czy pęcherza. Mówiąc obrazowo, to właśnie te mięśnie, rozpięte jak hamak od kości łonowej do guzicznej, podtrzymują narządy jamy brzusznej od dołu. 

Kiedy są mocne – "hamak" jest dobrze napięty, a narządy podtrzymywane we właściwym położeniu. Jeśli mięśnie są rozluźnione, czy zwiotczałe, zaczyna działać grawitacja – "hamak" opada i zaczynają się kłopoty. Niestety, ciąża i poród działają negatywnie na mięśnie dna macicy, rozciągając je jak w żadnym innym okresie życia kobiety i naturalnie narażając ją na urazy. Dlatego ćwiczenie mięśni tej partii ciała jest tak istotne!

 

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

  • napnij mięśnie krocza i odbytu dokładnie tak, jakbyś chciała wstrzymać strumień moczu,
  • wytrzymaj tak przez 10 sekund,
  • rozluźnij mięśnie, a po chwili napnij je ponownie,
  • ćwiczenie powtarzaj kilkadziesiąt razy dziennie.

Nie ćwicz podczas siusiania - możesz się nabawić zapalenia dróg moczowych w związku z utratą zdolności do pełnego rozluźnienia i całkowitego opróżnienia pęcherza.

Masażu oraz ćwiczeń nie należy też wykonywać podczas infekcji pochwy oraz w przypadku wystąpienia przedwczesnych skurczów. Jeśli ciąża jest zagrożona (np. zbyt wcześnie rozwiera się szyjka macicy), skonsultuj z lekarzem i zapytaj, czy możesz wykonywać ćwiczenia mięśni dna macicy. Mięśnie Kegla można ćwiczyć zawsze i wszędzie, gdyż ich napinanie i rozluźnianie jest niewidoczne. W kolejce na poczcie, w pracy, siedząc przed komputerem czy przygotowując kanapki na śniadanie. Stojąc, leżąc czy siedząc. A ćwiczyć warto jeszcze z jednego powodu. Dobrze wyćwiczone mięśnie dna macicy mogą zapewnić bogatsze doznania seksualne.

Pamiętaj, że im bardziej elastyczne krocze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nacięcie podczas porodu będzie potrzebne. To głównie dzięki rozpowszechnieniu masażu krocza oraz ćwiczeń mięśni Kegla, w krajach Europy Zachodniej praktycznie nie stosuje się nacięć. A pojawiające się ewentualne samoistne pęknięcia są mniejsze i  goją się znacznie szybciej.

Jeśli i Tobie na tym zależy, zacznij ćwiczyć już dziś!  

 

Zdjęcie: Fotolia by didesign

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Grudzień 29, 2016
Ćwiczenia mieśni kegla należy rozpocząć jeszcze przed zajściem w ciążę, tak aby do dnia porodu odpowiednio przygotować swoje ciało. Po porodzie takie ćwiczenia są również wskazane, gdyż pomagają wrócić naszemu organizmowi do stanu sprzed ciąży Więcej na ten temat: plumbum.com.pl/pl/i/Wskazania/43
Ocena:
Październik 28, 2016
Myślę, że warto zwrócić w tym miejscu uwagę na sprzęt przydatny w ćwiczeniu mięśni kegla. Kulki gejszy są tutaj niezastąpione, bo dzięki nim treningi są efektywniejsze. Ważny jest dobór odpowiednich kulek – estetycznych, wykonanych z dobrej jakości materiałów i wytrzymałych, tak aby służyły nam długo. Takie są np. kulki PlumBum które dodatkowo sprzedawane są w dwóch rozmiarach, tak aby były odpowiednie dla każdej kobiety. Warto ćwiczyć!
Ocena:
Sierpień 2, 2016
Dobre ćwiczenia, które można stosować już od teraz zarówno przez kobiety i mężczyzn, bez względu na wiek czy inne wymówki znajdziecie drodzy Państwo pod adresikiem, który składa się z ciągu znaków - wiecejmeskosci.pl/miesnie-kegla-cwiczenia
Pozdrawiam Devian!
Ocena:
Marzec 19, 2016
Mięśnie dna miednicy dobrze jest zacząć ćwiczyć jeszcze PRZED ciążą, aby je wzmocnić i przygotować tkanki krocza do naturalnego porodu. W tym czasie można się wspomóc kulkami waginalnymi: plumbum.com.pl/pl/p/KULKI-PROGRESYWNE-KOMPLET/100 które zwiększą efektywność ćwiczeń (w trakcie ciąży kulek NIE NALEŻY już używać). Kuleczki PlumBum wykonane są z najlepszej jakości silikonu medycznego i jako jedyne w Polsce są testowane dermatologiczne. Silikonem obleczony jest nawet sznureczek służący do wyciągania kulek, co znacząco zmniejsza ryzyko infekcji. Narządy kobiece są na tyle wrażliwe, że najlepiej postawić na najwyższą jakość.
Ocena:
Sierpień 27, 2015
Ja tu znalazłam bardzo wyczerpująco i zarazem prosty opis jak masować krocze :) u mnie się sprawdziło: http://bellybestfriend.pl/baza-wiedzy/pytania-i-odpowiedzi/iii-trymestr,4.html#75
Ocena:
Sierpień 20, 2015
hej, ja ostatnio ogloadalam fajny filmik o tym jak wykonac masaz krocza i uniknac naciecia. wkleje wam linka moze komus sie przyda. ja na ewno bede probowac https://www.youtube.com/watch?v=BUoND5oE2Ms