Masaż krocza i ćwiczenia mięśni Kegla

W większości polskich szpitali w dalszym ciągu rutynowo stosuje się nacięcie krocza. Tymczasem w celu uniknięcia jego samoistnego pęknięcia lub nacięcia podczas porodu, zaleca się regularne masowanie tych delikatnych miejsc. Odpowiedni masaż i ćwiczenia mięśni Kegla podczas ciąży zwiększają elastyczność tkanki krocza, poprawiają jej ukrwienie, a to z kolei chroni krocze przed uszkodzeniem.

 

masaz_krocza

 

Masaż krocza

Masaż krocza to bardzo skuteczny sposób przygotowania do porodu. Wykonywany regularnie  zmiękcza tkankę krocza, poprawia jej zdolności do rozciągania się i skutecznie zmniejsza ryzyko samoistnego pęknięcia oraz wykonania nacięcia krocza.

Aby masaż krocza był skuteczny należy wykonywać go:

Do masażu należy użyć specjalnego olejku do masażu krocza, olejku migdałowego z dziurawca lub z kiełków pszenicy.

 

Jak wykonać masaż krocza

  • umyj ręce i połóż się wygodnie;
  • ogrzej w dłoniach odrobinę olejku do masażu krocza;
  • palcem nanieś olejek na obszar wejścia do pochwy;
  • wykonaj delikatne ruchy okrężne wokół pochwy;
  • wprowadź kciuk z olejkiem do pochwy (na około 2cm);
  • delikatnie rozciągaj pochwę w kierunku odbytu;
  • wykonując ruch zgodny z wskazówkami zegara (od godziny 3 do 9, a następnie od 9 do  godziny 3) uciskaj ściankę pochwy;
  • na koniec masuj z zewnątrz i od wewnątrz  obszar między odbytem a wejściem do pochwy.

Ćwiczenia mięśni Kegla

Także ćwiczenia mięśni Kegla (inaczej zwane mięśniami dna miednicy, czy mięśniem łonowo-guzicznym) wzmacniają mięśnie pochwy oraz krocza, tym samym przygotowują je do porodu.

Elastyczność mięśni oraz tkanek pochwy zmniejsza ryzyko pęknięcia czy nacięcia krocza. Wyćwiczone mięśnie zdecydowanie lepiej pracują podczas przeciskania się dziecka przez kanał rodny, łatwiej je świadomie rozluźniać i napinać, co znacznie ułatwia wyparcie dziecka. 


Dodatkowo wyćwiczone i elastyczne mięśnie sprawdzą się także zaraz po porodzie, kiedy Twoje ciało będzie się regenerowało, a Ty będziesz wracać do formy.

 

Mięśnie Kegla warto ćwiczyć w każdym czasie (nie tylko podczas ciąży czy połogu) i w każdym wieku. Unikniemy dzięki temu wielu problemów kobiecych m.in. nietrzymania moczu, jego mimowolnego popuszczania, wypadania macicy czy pęcherza. Mówiąc obrazowo te właśnie mięśnie, rozpięte jak hamak od kości łonowej do guzicznej, podtrzymują narządy jamy brzusznej od dołu. Otaczają cewkę moczową, ujście pochwy i odbytnicy.

 

Kiedy mięśnie te są mocne – hamak jest dobrze napięty, a narządy podtrzymywane we właściwym położeniu. Jeśli mięśnie są rozluźnione, czy zwiotczałe zaczyna działać grawitacja – hamak opada i zaczynają się kłopoty. Niestety ciąża i poród działają negatywnie na mięśnie dna macicy, rozciągając je jak w żadnym innym okresie życia kobiety i naturalnie narażają na urazy. Dlatego ćwiczenie mięśni tej partii ciała jest tak istotne.

 

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla

  • napnij mięśnie krocza i odbytu dokładnie tak, jakbyś chciała wstrzymać strumień moczu;
  • wytrzymaj tak przez 10 sekund;
  • rozluźnij mięśnie, a po chwili napnij je ponownie;
  • ćwiczenie powtarzaj kilkadziesiąt razy dziennie.

Masażu oraz ćwiczeń nie należy wykonywać podczas infekcji pochwy oraz w przypadku wystąpienia przedwczesnych skurczów. Jeśli ciąża jest zagrożona (np. zbyt wcześnie rozwiera się szyjka macicy), skonsultuj z lekarzem czy możesz wykonywać ćwiczenia mięśni dna macicy.

 

Mięśnie Kegla można ćwiczyć zawsze i wszędzie, gdyż ich napinanie i rozluźnianie jest niewidoczne. W kolejce na poczcie, w pracy, siedząc przed komputerem czy przygotowując kanapki na śniadanie. Stojąc, leżąc czy siedząc. A ćwiczyć warto jeszcze z jednego powodu. Dobrze wyćwiczone mięśnie dna macicy gwarantują ponoć bogatsze doznania seksualne.

Pamiętaj, że im bardziej elastyczne krocze, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że nacięcie będzie potrzebne. To głównie dzięki rozpowszechnieniu masażu krocza oraz ćwiczeń mięśni Kegla w krajach Europy Zachodniej praktycznie nie stosuje się nacięć. A pojawiające się ewentualne samoistne pęknięcia są mniejsze i  goją się znacznie szybciej.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Bobby Earle All rights reserved

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Grudzień 29, 2016
Ćwiczenia mieśni kegla należy rozpocząć jeszcze przed zajściem w ciążę, tak aby do dnia porodu odpowiednio przygotować swoje ciało. Po porodzie takie ćwiczenia są również wskazane, gdyż pomagają wrócić naszemu organizmowi do stanu sprzed ciąży Więcej na ten temat: plumbum.com.pl/pl/i/Wskazania/43
Ocena:
Październik 28, 2016
Myślę, że warto zwrócić w tym miejscu uwagę na sprzęt przydatny w ćwiczeniu mięśni kegla. Kulki gejszy są tutaj niezastąpione, bo dzięki nim treningi są efektywniejsze. Ważny jest dobór odpowiednich kulek – estetycznych, wykonanych z dobrej jakości materiałów i wytrzymałych, tak aby służyły nam długo. Takie są np. kulki PlumBum które dodatkowo sprzedawane są w dwóch rozmiarach, tak aby były odpowiednie dla każdej kobiety. Warto ćwiczyć!
Ocena:
Sierpień 2, 2016
Dobre ćwiczenia, które można stosować już od teraz zarówno przez kobiety i mężczyzn, bez względu na wiek czy inne wymówki znajdziecie drodzy Państwo pod adresikiem, który składa się z ciągu znaków - wiecejmeskosci.pl/miesnie-kegla-cwiczenia
Pozdrawiam Devian!
Ocena:
Marzec 19, 2016
Mięśnie dna miednicy dobrze jest zacząć ćwiczyć jeszcze PRZED ciążą, aby je wzmocnić i przygotować tkanki krocza do naturalnego porodu. W tym czasie można się wspomóc kulkami waginalnymi: plumbum.com.pl/pl/p/KULKI-PROGRESYWNE-KOMPLET/100 które zwiększą efektywność ćwiczeń (w trakcie ciąży kulek NIE NALEŻY już używać). Kuleczki PlumBum wykonane są z najlepszej jakości silikonu medycznego i jako jedyne w Polsce są testowane dermatologiczne. Silikonem obleczony jest nawet sznureczek służący do wyciągania kulek, co znacząco zmniejsza ryzyko infekcji. Narządy kobiece są na tyle wrażliwe, że najlepiej postawić na najwyższą jakość.
Ocena:
Sierpień 27, 2015
Ja tu znalazłam bardzo wyczerpująco i zarazem prosty opis jak masować krocze :) u mnie się sprawdziło: http://bellybestfriend.pl/baza-wiedzy/pytania-i-odpowiedzi/iii-trymestr,4.html#75
Ocena:
Sierpień 20, 2015
hej, ja ostatnio ogloadalam fajny filmik o tym jak wykonac masaz krocza i uniknac naciecia. wkleje wam linka moze komus sie przyda. ja na ewno bede probowac https://www.youtube.com/watch?v=BUoND5oE2Ms