Urlop w Europie: jakie prawa ma pasażer i turysta?

Odwołany lot, hotel zupełnie nie taki jak w katalogu? Opóźnienia na każdym kroku? Jak poradzić sobie w przypadku problemów z biurem podróży? Jakie prawa konsumenta ma turysta i co możemy odzyskać po niezbyt udanej wycieczce? Na wszystkie pytani odpowiada Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, warto zapoznać się z jego radami przed planowanym wyjazdem.

 

cntrum-konsumenckie-550x350


Prawa konsumenta a odwołany lub opóźniony lot

Jeśli czekasz na lotnisku na opóźniony lot masz prawo bezpłatnie otrzymywać posiłki i napoje oraz bieżące informacje o czasie opóźnienia. Domagaj się też bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, jeżeli z powodu opóźnienia miałbyś spędzić noc na lotnisku. W sytuacji, gdy lot zostanie odwołany, prawo konsumenta upoważnia Cię abyś domagał się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży) na podstawie przepisów unijnego rozporządzenia WE 261/2004. Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Wtedy możesz żądać zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni, dodatkowe odszkodowanie za stracony urlop nie będzie Ci przysługiwało.

 

Bagaż zaginął podczas przeładunku?

Jeśli wylądowałeś na urlopie bez bagażu albo został on uszkodzony, będąc jeszcze na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię. Następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl

Warto zwrócić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, tj. środków higieny osobistej czy ubrań, jeśli bagaż zaginął lub jest opóźniony. Można też zakupić je na własny koszt, a następnie przedstawić rachunki w składanej reklamacji. Powinny to być racjonalne wydatki, nie należy liczyć na zwrot pieniędzy za zakup drogich markowych ubrań czy kosmetyków – radzi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.

Prawa konsumenta określają, że za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5500 PLN). Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczysz paragonów, przewoźnik może wówczas wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi, co jest mniej korzystne.

 

Rekompensata za opóźnienie pociągu lub autokaru?

Gdy podróż pociągiem do Berlina lub Szczecina wydłużyła się o dwie godziny, możesz domagać się finansowej rekompensaty. Zgodnie z rozporządzeniem nr 1371/2007/WE dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym za opóźnienie można domagać się odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Dotyczy to przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight.

Poproś konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, a następnie złóż pisemną skargę do przewoźnika.

Opóźnienie autokaru także możesz reklamować u organizatora wyjazdu. Aktualnie obowiązujące przepisy nie precyzują jednak wysokości rekompensaty, jakiej masz prawo się domagać.

 

Problemy z wypożyczalnią samochodów za granicą?

Pamiętaj, że w wielu wypożyczalniach do wynajęcia auta niezbędne jest okazanie karty kredytowej, na której dokonywana jest tzw. autoryzacja – czyli zablokowanie odpowiedniej sumy do czasu zwrotu pojazdu. Przed podpisaniem umowy sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. W przypadku promocyjnej oferty z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie. Dzięki temu unikniesz posądzenia o dokonanie zniszczeń i niesłusznego obciążenia Twojej karty kredytowej.

 

Zaniżony standard hotelu?

Jeśli pokój hotelowy nie odpowiada standardowi, jaki gwarantowano w umowie, np. znajduje się w przyziemiu, a na ścianie jest grzyb, złóż reklamację do organizatora wyjazdu. Do wycenienia szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka. To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność.

 

Rezygnacja z wcześniej wykupionej wycieczki lub rezerwacji apartamentu?

Zakup przez Internet: Pamiętaj, że prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet bez konsekwencji (w ciągu 7 dni roboczych w UE i 10 dni kalendarzowych w Polsce) nie przysługuje m.in. w przypadku zakupu biletów lotniczych, wycieczek czy dokonywania rezerwacji noclegu przez Internet. Jeśli surfując w Internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać zapłaty odstępnego (w przypadku hoteli w Austrii i Włoszech zdarza się, że jest to 80 proc. wartości rezerwacji).


Zakup w biurze podróży: Organizator ma prawo obciążyć Cię kosztami odstępnego, jeśli po podpisaniu umowy rezygnujesz z wycieczki. Możesz się zabezpieczyć, wykupując wcześniej ubezpieczenie od rezygnacji.

 

Gdzie uzyskasz pomoc?

Niemieckie linie lotnicze zagubiły lub zniszczyły Twój bagaż? Hiszpańskie biuro podróży nie wywiązało się z umowy? Masz problem z włoską wypożyczalnią samochodów, która niesłusznie obciążyła Twoją kartę kredytową? Zgłoś się po BEZPŁATNĄ pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i informacji o prawach konsumentów w UE (tel. 22 55 60 118, pon.- pt. w godz. 10:00 – 14:00). ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców (np. linii lotniczych, hotelu, biura podróży) zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na www.konsument.gov.pl lub napisać na adres info@konsument.gov.pl .

*Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do sieci centrów ECK (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie Centra Konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii.
 

Zdjęcie: Fotolia fot. by © Pavel Losevsky

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Aktualnie brak komentarzy dla wpisu