Odwołany lot, hotel zupełnie nie taki jak w katalogu? Opóźnienia na każdym kroku? Jak poradzić sobie w przypadku problemów z biurem podróży? Jakie prawa konsumenta ma turysta i co możemy odzyskać po niezbyt udanej wycieczce? Na wszystkie pytani odpowiada Europejskie Centrum Konsumenckie w Polsce, warto zapoznać się z jego radami przed planowanym wyjazdem.
Jeśli czekasz na lotnisku na opóźniony lot masz prawo bezpłatnie otrzymywać posiłki i napoje oraz bieżące informacje o czasie opóźnienia. Domagaj się też bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, jeżeli z powodu opóźnienia miałbyś spędzić noc na lotnisku. W sytuacji, gdy lot zostanie odwołany, prawo konsumenta upoważnia Cię abyś domagał się odszkodowania od linii lotniczych (250 EUR do 600 EUR w zależności od zasięgu podróży) na podstawie przepisów unijnego rozporządzenia WE 261/2004. Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Wtedy możesz żądać zwrotu ceny biletu w ciągu 7 dni, dodatkowe odszkodowanie za stracony urlop nie będzie Ci przysługiwało.
Jeśli wylądowałeś na urlopie bez bagażu albo został on uszkodzony, będąc jeszcze na lotnisku wypełnij protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowaj jego kopię. Następnie złóż reklamację w terminie 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu i 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl
Warto zwrócić się do przewoźnika z wnioskiem o wypłatę dziennej diety na zakup rzeczy pierwszej potrzeby, tj. środków higieny osobistej czy ubrań, jeśli bagaż zaginął lub jest opóźniony. Można też zakupić je na własny koszt, a następnie przedstawić rachunki w składanej reklamacji. Powinny to być racjonalne wydatki, nie należy liczyć na zwrot pieniędzy za zakup drogich markowych ubrań czy kosmetyków – radzi Elżbieta Seredyńska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce.
Prawa konsumenta określają, że za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność do górnej granicy 1131 SDR (co stanowi kwotę ok. 5500 PLN). Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczysz paragonów, przewoźnik może wówczas wycenić wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi, co jest mniej korzystne.
Gdy podróż pociągiem do Berlina lub Szczecina wydłużyła się o dwie godziny, możesz domagać się finansowej rekompensaty. Zgodnie z rozporządzeniem nr 1371/2007/WE dotyczącym praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym za opóźnienie można domagać się odszkodowania: 25 proc. ceny biletu, gdy sięgnęło od 60 do 119 minut i 50 proc. ceny biletu, jeśli pociąg był opóźniony o 120 minut lub więcej. Dotyczy to przejazdów na terenie Polski i UE pociągami: Ekspres, InterCity, Express InterCity, EuroCity lub EuroNight.
Poproś konduktora o potwierdzenie faktu opóźnienia na bilecie, a następnie złóż pisemną skargę do przewoźnika.
Opóźnienie autokaru także możesz reklamować u organizatora wyjazdu. Aktualnie obowiązujące przepisy nie precyzują jednak wysokości rekompensaty, jakiej masz prawo się domagać.
Pamiętaj, że w wielu wypożyczalniach do wynajęcia auta niezbędne jest okazanie karty kredytowej, na której dokonywana jest tzw. autoryzacja – czyli zablokowanie odpowiedniej sumy do czasu zwrotu pojazdu. Przed podpisaniem umowy sprawdź, czy auto jest objęte pełnym ubezpieczeniem. W przypadku promocyjnej oferty z najtańszym ubezpieczeniem może się okazać, że w razie kolizji ubezpieczyciel nie pokrywa 100 proc. kosztów powstałej szkody, a jedynie ich część. Zdarza się też, że polisa nie obejmuje niektórych części auta, np. gdy złodziej stłucze szyby, zapłacisz z własnej kieszeni. Przed odjazdem sprawdź stan samochodu. Jeśli na karoserii są zarysowania lub wgniecenia, domagaj się potwierdzenia tego stanu na piśmie. Dzięki temu unikniesz posądzenia o dokonanie zniszczeń i niesłusznego obciążenia Twojej karty kredytowej.
Jeśli pokój hotelowy nie odpowiada standardowi, jaki gwarantowano w umowie, np. znajduje się w przyziemiu, a na ścianie jest grzyb, złóż reklamację do organizatora wyjazdu. Do wycenienia szkody przydatna jest Tabela Frankfurcka. To nieformalny dokument, który pomaga określić, o ile procent można obniżyć cenę wyjazdu ze względu na konkretną niedogodność.
Zakup przez Internet: Pamiętaj, że prawo do odstąpienia od umowy zawartej przez Internet bez konsekwencji (w ciągu 7 dni roboczych w UE i 10 dni kalendarzowych w Polsce) nie przysługuje m.in. w przypadku zakupu biletów lotniczych, wycieczek czy dokonywania rezerwacji noclegu przez Internet. Jeśli surfując w Internecie pochopnie klikniesz „rezerwuj”, a potem zmienisz zdanie, hotel może zażądać zapłaty odstępnego (w przypadku hoteli w Austrii i Włoszech zdarza się, że jest to 80 proc. wartości rezerwacji).
Zakup w biurze podróży: Organizator ma prawo obciążyć Cię kosztami odstępnego, jeśli po podpisaniu umowy rezygnujesz z wycieczki. Możesz się zabezpieczyć, wykupując wcześniej ubezpieczenie od rezygnacji.
Niemieckie linie lotnicze zagubiły lub zniszczyły Twój bagaż? Hiszpańskie biuro podróży nie wywiązało się z umowy? Masz problem z włoską wypożyczalnią samochodów, która niesłusznie obciążyła Twoją kartę kredytową? Zgłoś się po BEZPŁATNĄ pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego w Polsce. Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i informacji o prawach konsumentów w UE (tel. 22 55 60 118, pon.- pt. w godz. 10:00 – 14:00). ECK pomaga również w polubownym dochodzeniu roszczeń od przedsiębiorców (np. linii lotniczych, hotelu, biura podróży) zarejestrowanych poza Polską, w krajach UE, Norwegii i Islandii. Wystarczy wysłać do ECK wypełniony formularz skargi, dostępny na www.konsument.gov.pl lub napisać na adres info@konsument.gov.pl .
*Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do sieci centrów ECK (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE. Europejskie Centra Konsumenckie bezpłatnie informują konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomagają w polubownym rozwiązywaniu sporów ponadgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii.
Zdjęcie: Fotolia fot. by © Pavel Losevsky
Studentka prawa i dziennikarka. Pasjonatka gór i tańca. Wolne od pracy i nauki chwile spędza w towarzystwie przyjaciół lub dobrych książek.