Czego nie można jeść w ciąży, czyli niebezpieczna dieta

Dieta w ciąży ma ogromne znaczenie, zarówno dla zdrowia mamy, jak i dziecka. Niestety, istnieje wiele produktów, których spożywanie jest niekorzystne, a nawet może zagrozić bezpieczeństwu obojga.

 

Dieta w ciąży -czego unikać, a co jeść?

 

Czego nie jeść w ciąży?

Najważniejsze, aby planując posiłki, przyszłe mamy wybierały pokarmy jak najbardziej naturalne, aby nie zapominały o owocach i warzywach, które dostarczają wielu niezbędnych witamin oraz mikroelementów. Jednocześnie, powinny unikać żywności wysoko przetworzonej, a co za tym idzie praktycznie pozbawionej wartości odżywczych. Niebezpieczne też jest jedzenie za dwoje. Nadmierne objadanie się prowadzi nie tylko do odkładania zbędnych kilogramów, ale i do nadciśnienia, obrzęków czy cukrzycy.

 

Istnieje także pewna grupa produktów, które mogą ciężarnej zaszkodzić, dlatego powinna je ze swojej diety wyeliminować lub znacznie ograniczyć ich spożycie.
 
  • przetworzonej żywności i dań z fast foodów;
  • słonych, ostrych, tłustych i ciężkostrawnych potraw;
  • żywności zawierającej konserwanty, sztuczne barwniki i aromaty;
  • surowego lub niedogotowanego mięsa, surowych ryb, owoców morza i pasztetów;
  • serów miękkich i pleśniowych z niepasteryzowanego mleka;
  • surowych jaj i niepasteryzowanego mleka;
  • gotowych dań oraz wyrobów garmażeryjnych;
  • mocnej kawy i herbaty;
  • cukrów prostych;
  • alkoholu.

Spożycie tych produktów może prowadzić do zatrucia pokarmowego. Pamiętaj też, że zarażenie niektórymi drobnoustrojami takimi jak listeria, powodująca listeriozę, czy pierwotniak wywołujący toksoplazmozę (często występują w surowym lub niedogotowanym mięsie i w surowych rybach) może poważnie zaszkodzić, a nawet być przyczyną poronienia.

 

 

Dieta w ciąży - sól i cukier

Cukier zawiera ogromne ilości pustych kalorii i zdecydowanie nie służy przyszłym mamom. Dodatkowo, ma niekorzystny wpływ na zęby, a należy pamiętać, że kobiety ciężarne są bardziej narażone na wszelkie infekcje jamy ustnej oraz próchnicę zębów. W czasie ciąży powinno się więc unikać batoników czekoladowych, ciast z kremami, ciasteczek, pączków oraz produktów zawierających aspartan.

Także nadmierne spożywanie soli w okresie ciąży zwiększa ryzyko wystąpienia powikłań. Sól zatrzymuje wodę w organizmie, przez co może prowadzić do obrzęków oraz nadciśnienia tętniczego. A zatem, w stanie błogosławionym należy ograniczyć spożycie pokarmów zawierającą dużą ilość soli: słonych ryb, wędlin, paluszków, chipsów. Nie powinnaś również dosalać potraw bezpośrednio na talerzu.

 

Kawa i herbata w ciąży

Zarówno kawa, jak i herbata zawierają kofeinę i teinę, które spożywane w nadmiernej ilości mogą stać się przyczyną poronienia, przedwczesnego pęknięcia pęcherza płodowego, porodu przedwczesnego lub też niskiej masy urodzeniowej płodu. Nadmiar kofeiny może powodować zaburzenia czynności serca u noworodka, a nawet drgawki.

Kofeina ma również działanie moczopędne, co może stać się przyczyną niedostatecznej ilości płynów w organizmie oraz doprowadzić do zaburzeń elektrolitowych. Dopuszczalne jest spożywanie do dwóch szklanek słabej kawy przyrządzanej w ekspresie dziennie. Ten sposób parzenia kawy usuwa z niej wiele szkodliwych składników. Mocną kawę można zastąpić kawą bezkofeinową albo kawą zbożową.

W czasie ciąży nie zaleca się picia dużej ilości mocnej herbaty. Można z powodzeniem zastąpić ją herbatkami owocowymi lub ziołowymi.

 

Alkohol a ciąża

Przyszłe mamy bardzo często mają ochotę na zimne piwko. Tymczasem nawet najmniejsza dawka alkoholu może wywołać płodowy zespół alkoholowy. Nie ma znaczenia, czy jest to alkohol zawarty w winie, piwie, czy też innych napojach. Przedostaje się poprzez łożysko do płodu i nie ulega metabolizmowi, ponieważ płód nie posiada odpowiednio wykształconych enzymów odpowiedzialnych za jego trawienie. Alkohol przyjmowany w czasie ciąży może spowodować skurcz naczyń pępowinowych, zaburzając przepływ składników odżywczych i tlenu do płodu, zwiększając ryzyko jego niedotlenienia i niedożywienia, co w konsekwencji może doprowadzić do niedorozwoju fizycznego i umysłowego u dzieci.,

 

Podsumowując, droga mamo, postaraj się, aby Twoja dieta w ciąży była urozmaicona, nie przesadzaj z kawą, herbatą, czy solą oraz przestrzegaj zasad prawidłowego i higienicznego przygotowywania posiłków - często myj ręce i dokładne szoruj owoce i warzywa.

Pamiętaj o odpowiedniej obróbce termicznej i przechowywaniu pożywienia. Komponując swoją dietę, warto pamiętać o tym, iż beta-karoten, zawarty przede wszystkim w zielonych oraz żółtych warzywach, w dużym stopniu likwiduje ujemne skutki toksyn zawartych w pożywieniu. Podobne działanie ma także picie odpowiedniej ilości wody mineralnej, która wypłukuje z organizmu szkodliwe substancje.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Kzenon

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Sierpień 6, 2017
Nie ma co popadać w paranoję. Trzeba przede wszystkim jeść zdrowo i dbać o siebie i o dziecko. Ja zrezygnowałam z wszelkich używek, ograniczyłam słodycze, bo nie chciałam za bardzo przytyć. Zamiast kawy czarnej piłam zbożową, też mama coffee :) Uwielbiałam waniliową, no i podobał mi się jej skład, nie musiałam już brać tabletek.
Ocena:
Kwiecień 26, 2017
z tego artykułu wynika że najlepiej niczego nie jeść :D jak komuś większość ciąży przypadnie na zimę to tylko chyba marchewka i tego typu warzywa zostają, trochę przesada z tym wszystkim, na pewno warto zadbać o dietę ale też czasami trzeba sobie pozwolić na odstępstwo, ciąża to i tak mocno obciążający kobietę czas i rezygnowanie ze wszelkich jedzeniowych przyjemności to przesada, na pewno odpada alkohol, lepiej sobie też odpuścić kofeinę, ja zamiast kawy popijałam mama coffee tez na czas karmienia piersią się przydała, bo pobudzała laktację
Ocena:
Kwiecień 24, 2017
Ja jadłam wiele rzeczy w ciąży, nie odstawiałam jakiegoś jedzenia typu ryby, starałam sie jeść zdrowo i regularnie, ale bez przesady. Odstawiłam używki w tym też kawę, chociaż dla niektórych to część sporna, ja zamieniłam na bezkofeinową z rossmana mama cofee i czułam sie z tym dużo lpeij, przynajmniej wiedziałąm, ze nawet ta mała dawka kawy nie zaszkodzi
Ocena:
Kwiecień 23, 2017
Unikam tylko surowego mięsa a tak raczej jem wszystko :) Ograniczyłam cukier, kawę zastąpiłam bezkofeinową, zbożową mama caffe, ma też w składzie witaminki. Czuję się bardzo dobrze i wyniki też mam w porządku :)
Ocena:
Kwiecień 17, 2017
Najlepiej nic nie jesc masakra
Ocena:
Grudzień 7, 2016
moja siostra jest w ciązy i strasznie uwaza na to co je, w świeta planuje zrobic jej ulubiony makowiec, ale na szczescie kupue gotowa sprawdzona mase z helio, bo wiem, ze ona tę masę lubi i makowiec będzie taki, jak trzeba.
Ocena:
Sierpień 14, 2015
Ja miałam duży problem ze skomponowaniem diety w ciąży- jeszcze ze względu na moje dolegliwości, więc skorzystałam z diety dla cięzarnych na bellybestfriend.pl
Ocena:
Grudzień 11, 2014
[quote name="Patrycjaaa"]W tym artykule podajecie, ze nie można jeść ryb w ciąży. A w tym "co przyszła mama powinna jeść" napisaliście, zeby jeść ryby 2 razy w tygodniu. Wiec ?? W którym momencie kłamiecie ??<br />Pozdrawiam[/quote]<br />Droga Patrycjaao, proszę czytać dokładnie :) W tym artykule piszemy, że nie należy jeść SUROWYCH ryb i ograniczać jedzenie ZAWIERAJĄCYCH DUŻĄ ILOŚĆ SOLI. Ryby (niesurowe i niesłone, niesolone), jak najbardziej. Pozdrawiamy
Ocena:
Grudzień 10, 2014
W tym artykule podajecie, ze nie można jeść ryb w ciąży. A w tym "co przyszła mama powinna jeść" napisaliście, zeby jeść ryby 2 razy w tygodniu. Wiec ?? W którym momencie kłamiecie ??Pozdrawiam
Ocena:
Wrzesień 23, 2014
co do tego co napisała gaha, ważne żeby były kwasy DHA, nauralne bądź suplementowane
Ocena:
Sierpień 26, 2014
Ja o kwasach jakoś od mojego lekarza nie słyszałam dlatego koniecznie musze go zapytać przy następnej wizycie