Co przyszła mama powinna jeść

Czasami nawet jeden z minerałów może mieć duży wpływ na rozwój płodu czy na samopoczucie przyszłej mamy. Dlatego już przed zajściem w ciążę warto zadbać o właściwy poziom kluczowych witamin i mikroelementów. To proste działanie, a znacząco przyczynia się do zdrowej ciąży.

 

Co jeść przed ciążą

 

Bierz kwas foliowy

Jeszcze przed zajściem w ciążę konieczna jest suplementacja przez kobietę kwasu foliowego w ilości 0,4 mg na dobę. Statystki pokazują, że taka suplementacja zmniejsza ryzyko powstania wad cewy nerwowej u dzieci i może znacznie zmniejszyć ryzyko wystąpienia rozszczepu kręgosłupa, rozszczepu podniebienia i zajęczej wargi u dzieci. Branie kwasu foliowego jest standardem, ale pamiętaj, aby każdą suplementację zawsze konsultować z lekarzem prowadzącym.


Świetnym źródłem naturalnego kwasu foliowego są zielone warzywa m.in.:

  • szpinak
  • brukselka
  • brokuły
  • bób

A także produkty pełnoziarniste i jaja. Warto zaplanować włączenie ich do diety.

Niezbędne witaminy i składniki mineralne – gdzie je znaleźć?

Dieta obojga rodziców powinna obfitować również w produkty bogate w witaminy z grupy B i cynk. Witaminy z gr. B poprawiają odporność organizmu, a u kobiet w znacznym stopniu wpływają na owulację i zapłodnienie. Wspomagają także wydzielanie hormonów płciowych. Znajdziesz je m.in. w mięsie, żółtku jajka, produktach mlecznych, kaszach, orzechach, pełnoziarnistym pieczywie czy w makaronach razowych.


Z kolei cynk korzystnie wpływa na jakość i żywotność plemników u mężczyzn, a u kobiet reguluje cykle miesiączkowe. Znajduje się m.in. w jajach, mięsie, mleku i jego przetworach, warzywach strączkowych.

 

Żelazo przyjacielem przyszłej mamy!

Niezwykle istotnym składnikiem mineralnym dla przyszłej mamy jest żelazo, które zapobiega poronieniom. Można go znaleźć m.in. w pietruszce, pokrzywie, orzechach, migdałach, warzywach strączkowych, podrobach (wątróbka i nerki), śliwkach suszonych, rodzynkach, jajach, drożdżach, kakao, warzywach zielonych np. w brukselce.


Dla lepszego przyswajania żelaza należy łączyć je z produktami bogatymi w witaminę C (czyli np. z papryką, pomidorami, zielonymi warzywami, kiwi, pomarańczami).

 

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Do swojego menu koniecznie włącz produkty zawierające NNKT, czyli nienasycone kwasy tłuszczowe. Korzystnie wpływają na płodność i biorą udział w budowaniu układu nerwowego dziecka. Znajdziesz je w tłustych rybach morskich lecz także w migdałach, orzechach, pestkach dyni, awokado i oleju lnianym. Pamiętaj o spożywaniu ryb co najmniej 2 razy w tygodniu.

 

Jeśli planujesz ciążę, przyjrzyj się temu, co jesz. Jak widzisz, część moich zaleceń jest już obecna w Twojej diecie. Wystarczy uzupełnić brakujące produkty i tym samym zwiększyć pewność prawidłowo rozwijającej się ciąży oraz zdrowego, uśmiechniętego maluszka.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Dani Vincek

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Listopad 21, 2017
dieta przede wszystkim zróżnicowana :) ale kwas foliowego i tak nie zapewnimy na takim poziomie jaki jest wymagany, sporo kobiet robi ten błąd, a folik jest mega ważny na początku :/
Ocena:
Sierpień 31, 2015
Ja zaufałam w pełni suplementowi Ferti Lady i od trzech miesięcy razem z mężem cieszę się silnym i zdrowym synusiem :) W ciążę zaszłam po 3 miesiącach starań i życzę tego każdej kobiecie,która pragnie potomka:)
Ocena:
Sierpień 8, 2015
My też o siebie zadbalismy- chcemy byc zdrowi dla naszego przyszłego dziecka. ;) Staraliśmy się ok. pół roku- tak intensywanie- łacznie z mierzeniem tempki i obserwacją cyklu. Na szczescie monitoring nie był potrzebny- pomogło ovufriend. Dzięki temu wiedziałam, że z moimi cyklami jest wszystko w porządku. :)
Ocena:
Lipiec 18, 2015
Dieta to podstawa: skoro tak dbamy o siebie na co dzień, diety, ćwiczenia, to co dopiero przed ciążą... ja staram się dobrze odżywiać, ale jak teraz staram się zajść to biorę też różne witaminki, mój partner też, oprócz tego dużo się ruszamy... Myślę, że odpowiednia dieta kobiety to podstawa, ale dla mnie niezastąpione jest, że mój mężczyzna też mnie wspiera i pomaga. Życzę tego każdej kobiecie :)
Ocena:
Lipiec 14, 2015
Bardzo wazne są różne suplementy,tak uważam.I dobrze skompletowane ,w odpowiednich proporcjach.WIerze w to i dlatego biorę dr Bociana.Wspomagającego zajscie w moją upragniona ciazę..
Ocena:
Maj 27, 2015
Przede wszystkim powinna jeść świeże i zdrowe rzeczy, i słuchać swojego ciała i swoich potrzeb. Często nasze zachcianki wskazują na konkretne niedobory. Pozdrawiam wszystkie mamy :)
Ocena:
Sierpień 4, 2014
ja bym dodała aby pamiętać o suplementach. Np kwas DHA jest bardzo wazny dla rozwoju dziecka