Nadwaga po ciąży

W czasie ciąży wiele osób daje nam dobre rady i twierdzi, że trzeba jeść za dwoje. A potem po porodzie przychodzi nagłe zaskoczenie. Bo kilogramy nie znikają nagle i oprócz opuchniętego brzucha, zostaje nam tłuszczyk do zrzucenia. Problem dotyka większość młodych mam, które długi czas po ciąży borykają się ze zbędnymi kilogramami. Co zrobić, kiedy maleństwo daje w kości, przychodzi zmęczenie, zniechęcenie i kompletny brak pomysłu jak wziąć się w garść? Gdzie poszukać motywacji, aby rozpocząć aktywną walkę z nadwagą po ciąży?


nadwaga po ciąży

 

Kontroluj wagę w ciąży!

Nie daj sobie wmówić, że ciąża to choroba! Kiedy przebiega prawidłowo, bez komplikacji, lekarz nie ma do niej zastrzeżeń to przyszła mama nie powinna rezygnować z ruchu. Wręcz przeciwnie! Odpowiednia aktywność fizyczna, kontrolowanie wagi oraz dobrze zbilansowana dieta pozwolą kobiecie szybciej dojść do siebie po porodzie i wrócić do formy. Wiele ciężarnych kobiet wychodzi z założenia, że będąc w stanie błogosławionym należy jeść dużo więcej. Nic bardziej mylnego! Nieodpowiednia dieta, niekontrolowanie przyrostu wagi w ciąży i ogólny brak ruchu z pewnością zaprocentuje w tłuszczyk po ciąży. Druga grupa ciężarnych to te, którym nadwaga spędza sen z powiek. Przyszłe mamy bardzo często boją się dużego przyrostu wagi w ciąży i problemu ze zrzuceniem dodatkowych kilogramów po niej.

Bardzo istotne jest, aby nie popaść ze skrajności w skrajność. Nie jeść podwójnych porcji, ale i nie ograniczać jedzenia. Rozwijające się dziecko potrzebuje przecież pełnowartościowego pożywienia. Liczy się nie ilość, ale jakoś spożywanych produktów. Istotnemu zwiększeniu ulega zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne oraz witaminy. Zapotrzebowanie energetyczne ciężarnej kobiety zwiększa się jedynie o około 200-300 kcal w zależności od budowy ciała i diety sprzed ciąży. Dlatego waga w ciąży, nie powinna wzrastać szybko i regularnie w każdym miesiącu o kolejne 2kg.

 

 

Połóg a walka z nadwagą

Pierwsze tygodnie życia maluszka też nie służą przemęczonej mamie. W końcu są nieprzespane noce i dni pełne pracy, bo wypełnia je malutki człowiek. Jest najważniejsze, dlatego kobiety nagle przestają pamiętać o sobie i zaniedbują się. Wtedy pojawia się kolejny problem w pozbyciu zbędnych kilogramów. Jedzenie w pośpiechu i przegryzanie czegoś, gdy maluszek zaśnie, na szybko, nie przywiązując wagi do tego co to jest. Albo nie jedzenie nic przez cały dzień i nadrabianie zaległości gdy mąż wróci z pracy, a mama ma w końcu chwilę dla siebie. Kolacja często idzie w parze z wylegiwaniem się na kanapie. A zmęczonej mamie (przecież poród dla organizmu to ogromny wysiłek, nie mówiąc już o pierwszych miesiącach życia dziecka) nie w głowie aktywność fizyczna. Tymczasem wystarczy odrobina silnej woli, dobra organizacja i wiara we własne możliwości, aby rozprawić się z nadwagą ciążową w krótkim czasie.

 

Mama wraca do formy

Pamiętaj, o aktywnym trybie życia, zarówno przed, w, jak i po ciąży. Warto zapisać się na gimnastykę dla ciężarnych, a po porodzie (4. tygodnie po porodzie fizjologicznym i około 12. po cesarskim cięciu) na ćwiczenia dla mam. Jeśli jednak pozostanie dużo kilogramów do zrzucenia, nie zniechęcaj się. Czasami łatwiej jest zgubić 10kg niż te prawie nic nie znaczące, ale robiące dużą różnicę w wyglądzie 2-3kg. 

Jeśli nie masz możliwości zapisania się na zajęcia, ćwicz sama w domu. Niektóre ćwiczenia możesz wykonać razem z dzieckiem. Będą one dla niego doskonałą zabawą. Obecnie w Internecie jest dużo filmików, z którymi łatwiej będzie ci się zmobilizować do ćwiczeń. Powoli wprowadzaj sobie aktywność fizyczną w ciągu dnia. Zacznij od 10 minut, potem stopniowo wydłużaj czas ćwiczeń. Możesz też ułożyć sobie plan treningowy - aktywność rano, w południe czy wieczorem. Wszystko zależy od Ciebie i wypracowanego rytmu dnia. Nie zapomnij także o diecie. Kiedy karmisz piersią uważając na produkty które jesz, dodatkowo możesz sprawić, że kilogramy zaczną spadać same. Wówczas kiedy nie karmisz, możesz też aktywniej ćwiczyć oraz mieć zbilansowaną dietę.

  • Postaraj się wygospodarować choć godzinę dziennie tylko dla siebie.
  • W czasie ciąży, połogu i karmienia piersią zadbaj o odpowiednią dietę.
  • Jedz regularnie i bez pośpiechu (co 3-4 godziny).
  • Ogranicz słodycze i węglowodany.
  • Zrezygnuj z żywienia się w fast-foodach i jedzenia żywności przetworzonej.
  • Nie podjadaj pomiędzy posiłkami.
  • Nie dojadaj po dziecku!
  • Jeśli to możliwe karm dziecko piersią.
  • Dużo spaceruj i aktywnie spędzaj czas z dzieckiem.
  • Pamiętaj, że drobne prace domowe, także pomagają spalić kalorie.
  • Poproś najbliższych o wsparcie w tych trudnych chwilach, może mama lub teściowa od czasu ugotują Ci coś pożywnego lub zabiorą wnuczkę/wnuczka na długi spacer a Ty chwilę odpoczniesz

Pamiętaj, że po porodzie organizm jest osłabiony i potrzebuje sporo czasu na regeneracje. Nie stosuj drakońskich diet i nie odchudzaj się drastycznie. Stosując zbilansowaną dietę i regularne ćwiczenia pozbędziesz się nadwagi nie obciążając organizmu.

Powodzenia !!!

 

Zdjęcie: Fotolia© by Gorilla

Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Lipiec 3, 2016
Ja mam to samo. Cesarka, potem dieta, zero slodyczy, bialej maki, czy fast foodow, nic smazonego. Codziennie jestem na silowni przynajmniej na godzine, plus spacery z dzieckiem.Waga ani drgnie a juz 5 miesiecy po porodzie. I badz tu madry i czytaj takie artykuly.
Ocena:
Luty 16, 2016
Jestem 6 miesięcy po porodzie... Rodziłam przez cc i czułam sie bardzo dobrze, wiadomo ok 5-6 tyg opuchnięty brzuch... Kiedy Rys skończył 3 miesiące zaczęłam tyć... W ciąży przytyłam niecałe 12 kilo także nie było aż tak źle. Teraz mam praktycznie 10 kg więcej jak przed porodem. Nie uważam sie za mało aktywna mamę! Minimum godzina spaceru dziennie w cieplejsze dni potrafimy spacerować nawet pół dnia! Nie wiem co sie dzieje na diecie schudłam tylko 3,5 kg... Niestety nie karmiłam piersią... Mamy czy wy tez macie taki problem ?