Nadwaga po ciąży

Większość młodych mam boryka się ze zbędnymi kilogramami, które pozostały im po porodzie. Ciąża (a zwłaszcza trzeci trymestr) i połóg to czas, w którym organizm potrzebuje dużo odpoczynku. Jesteśmy przemęczone, zniechęcone i kompletnie nie gotowe na to, aby wziąć się w garść. A co dopiero rozpocząć aktywną walkę z nadwagą po ciąży?


nadwaga po ciąży

 

Powszechnie wiadomo, że ciąża to nie choroba. Jeśli przebiega ona fizjologicznie, bez komplikacji przyszła mama nie musi rezygnować z ruchu. Wręcz przeciwnie, odpowiednia aktywność fizyczna, kontrolowanie wagi w ciąży oraz dobrze zbilansowana dieta pozwolą kobiecie ciężarnej zachować dobrą formę i smukłą sylwetkę po urodzeniu dziecka.

 

Nie dajmy się nadwadze - ważna dobra dieta i kontrolowanie wagi w ciąży

Wiele ciężarnych kobiet wychodzi z założenia, że będąc w stanie błogosławionym należy jeść za dwoje. Nic bardziej mylnego! Nieodpowiednia dieta, niekontrolowanie przyrostu wagi w ciąży i ogólny brak ruchu z pewnością zaprocentuje w tłuszczyk po ciąży.

Druga grupa ciężarnych kobiet to te, którym nadwaga spędza sen z powiek. Przyszłe mamy bardzo często boją się dużego przyrostu wagi w ciąży i problemu ze zrzuceniem dodatkowych kilogramów po ciąży.

Bardzo istotne jest, aby nie popaść ze skrajności w skrajność. Nie jeść podwójnych porcji, ale i nie ograniczać jedzenia. Rozwijające się dziecko potrzebuje przecież pełnowartościowego pożywienia. Liczy się nie ilość, ale jakoś spożywanych produktów. Istotnemu zwiększeniu ulega zapotrzebowanie na białko, składniki mineralne oraz witaminy. Zapotrzebowanie energetyczne ciężarnej kobiety zwiększa się jedynie o około 300 kcal. Waga w ciąży, nie musi zatem wzrastać galopująco.

Połóg a walka z nadwagą

Pierwsze tygodnie życia maluszka też nie służą przemęczonej mamie. Nieprzespane noce i dni, które całe wypełnia malutki człowiek. To on jest teraz najważniejszy i często kobiety zapominają o sobie. I tutaj czyha kolejne niebezpieczeństwo: jedzenie w pośpiechu i przegryzanie czegoś, gdy maluszek zaśnie. Lub alternatywnie, nie jedzenie cały dzień i nadrabianie zaległości gdy mąż wróci z pracy, a kobieta ma w końcu chwilę dla siebie. Kolacja często idzie w parze z wylegiwaniem się na kanapie. A zmęczonej mamie (przecież poród to dla organizmu ogromny wysiłek, nie mówiąc już o pierwszych miesiącach życia dziecka) nie w głowie aktywność fizyczna.

Tymczasem wystarczy odrobina silnej woli, dobra organizacja i wiara we własne możliwości, aby rozprawić się z nadwagą raz na zawsze.

 

Mama wraca do formy

Pamiętaj, o aktywnym trybie życia, zarówno przed, w jak i po ciąży. Warto zapisać się na gimnastykę dla ciężarnych, a po porodzie (4. tygodnie po porodzie fizjologicznym i około 12. po cesarskim cięciu) na ćwiczenia dla mam.

Jeśli nie masz możliwości zapisania się na zajęcia, ćwicz sama w domu. Niektóre ćwiczenia możesz również wykonać razem z dzieckiem. Będą one dla niego doskonałą zabawą.

  • Postaraj się wygospodarować choć godzinę dziennie tylko dla siebie.
  • W czasie ciąży, połogu i karmienia piersią zadbaj o odpowiednią dietę.
  • Jedz regularnie i bez pośpiechu (co 3-4 godziny).
  • Ogranicz słodycze i węglowodany.
  • Zrezygnuj z żywienia się w fast-foodach i jedzenia żywności przetworzonej.
  • Nie podjadaj pomiędzy posiłkami.
  • Nie dojadaj po dziecku.
  • Jeśli to możliwe karm dziecko piersią.
  • Dużo spaceruj i aktywnie spędzaj czas z dzieckiem.
  • Pamiętaj, że drobne prace domowe, także pomagają spalić kalorie.
  • Poproś najbliższych o wsparcie w tych trudnych chwilach, może mama lub teściowa od czasu ugotują Ci coś pożywnego lub zabiorą wnuczkę/wnuczka na długi spacer a Ty chwilę odpoczniesz

Pamiętaj, że po porodzie organizm jest osłabiony i potrzebuje sporo czasu na regeneracje. Nie stosuj drakońskich diet i nie odchudzaj się drastycznie. Stosując zbilansowaną dietę i regularne ćwiczenia pozbędziesz się nadwagi nie obciążając organizmu.

Powodzenia !!!

 

Zdjęcie: Fotolia© by Gorilla

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Ocena:
Lipiec 3, 2016
Ja mam to samo. Cesarka, potem dieta, zero slodyczy, bialej maki, czy fast foodow, nic smazonego. Codziennie jestem na silowni przynajmniej na godzine, plus spacery z dzieckiem.Waga ani drgnie a juz 5 miesiecy po porodzie. I badz tu madry i czytaj takie artykuly.
Ocena:
Luty 16, 2016
Jestem 6 miesięcy po porodzie... Rodziłam przez cc i czułam sie bardzo dobrze, wiadomo ok 5-6 tyg opuchnięty brzuch... Kiedy Rys skończył 3 miesiące zaczęłam tyć... W ciąży przytyłam niecałe 12 kilo także nie było aż tak źle. Teraz mam praktycznie 10 kg więcej jak przed porodem. Nie uważam sie za mało aktywna mamę! Minimum godzina spaceru dziennie w cieplejsze dni potrafimy spacerować nawet pół dnia! Nie wiem co sie dzieje na diecie schudłam tylko 3,5 kg... Niestety nie karmiłam piersią... Mamy czy wy tez macie taki problem ?