PMS - zespół napięcia przedmiesiączkowego

Na PMS cierpi co druga Polka. U połowy miesiączkujących pań nawet 10 dni przed menstruacją pojawia się rozdrażnienie, płaczliwość, huśtawki nastroju oraz bóle w dole brzucha. Kobiety, które dotknął zespół napięcia przedmiesiączkowego skarżą się także na wrażliwość oraz ból piersi i nadmierny apetyt.

 

pms

 

Z PMS zmagają się głównie panie pomiędzy 25, a 35 rokiem życia. Intensywność objawów uzależniona jest między innymi od trybu życia, sposobu odżywiania, stanu zdrowia, a nawet od warunków atmosferycznych. Napięcie przedmiesiączkowe najprawdopodobniej jest skutkiem zawirowań hormonalnych, które pojawiają się pod koniec cyklu menstruacyjnego. Spada poziom progestagenów, wzrasta estrogenów, a organizm kobiety szaleje.

 

Objawy PMS

Zespołowi napięcia przedmiesiączkowego przypisuje się około 150 objawów, a do najczęściej występujących zalicza się:

  • huśtawkę nastrojów
  • płaczliwość i rozdrażnienie
  • agresję i drażliwość
  • problemy z koncentracją i pamięcią
  • uczucie zmęczenia
  • nadmierny apetyt
  • bóle głowy, pleców
  • bolesność i wrażliwość piersi
  • wzdęcia i zaparcia
  • zatrzymywanie wody, opuchlizna
  • uderzenia gorąca i wzmożona potliwość
  • pogorszenie koordynacji ruchowej
  • wzrost masy ciała
  • zaostrzenie się alergii

 

Profilaktyka napięcia przedmiesiączkowego

Aby złagodzić objawy napięcia przedmiesiączkowego stosuj dietę bogatą w witaminy oraz w razie potrzeby łykaj suplementy. Szczególnie polecane są preparaty multiwitaminowe przeznaczone specjalnie dla kobiet. Zawierają one zwiększoną dawkę magnezu i wapnia, minerałów które pomagają regulować poziom hormonów, zmniejszają huśtawki nastrojów, łagodzą nadwrażliwość piersi i wspierają gospodarkę wodną organizmu. Niezwykle istotne są też witaminy z grupy B. Usprawniają funkcjonowanie układu nerwowego i przede wszystkim pomagają pokonać nadmierny apetyt.

 

PMS a dieta

Ponieważ w drugiej połowie cyklu menstruacyjnego zatrzymuje się woda w organizmie dlatego najlepiej unikać produktów zawierających duże ilości soli:

  • słonych potraw i przekąsek
  • marynowanych produktów
  • chipsów
  • produktów wędzonych
  • wędlin
  • serów pleśniowych

W diecie miesiączkującej kobiety nie powinno też zabraknąć ziołowych herbat. Działają moczopędnie, uspokajają i łagodzą bóle towarzyszące zespołowi napięcia przedmiesiączkowego:

  • melisa i kozłek lekarski – mają właściwości uspakajające
  • mięta i rumianek – mają właściwości rozkurczowe
  • bratek i skrzyp – mają właściwości moczopędne

Ziółka najlepiej zacząć pić już 2 tygodnie przed spodziewaną miesiączką.

 

Fitness, jazda na rowerze, wizyta na basenie, a nawet energiczny spacer pobudzają wydzielanie hormonów szczęścia – endorfin. Ćwiczenia fizyczne nie tylko poprawiają nastrój, ale pomagają pozbyć się nadmiaru wody z organizmu i zmniejszyć opuchliznę. Zatem drogie panie walkę z napięciem przedmiesiączkowym zacznijmy od zmiany diety, relaksu i dużej ilości ruchu. A jeśli mimo powyższym zaleceniom PMS utrudnia Wam życie udajcie się do ginekologa. Lekarz zleci zbadanie poziomu hormonów i być może zaleci kurację hormonalną.

 

Zdjęcie: Fotolia by © Stephen Coburn. All rights reserved

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Aktualnie brak komentarzy dla wpisu