Data publikacji:

Raczkowanie a czworakowanie. Czym się różnią?

Podczas nauki chodzenia dziecka, wiele osób używa terminów „raczkowanie” i „czworakowanie” zamiennie. Nie oznaczają one jednak tego samego. Czym się zatem różnią? Dlaczego warto znać ich znaczenie? Jak raczkowanie, a jak czworakowanie wpływa na rozwój pociechy? Tego dowiesz się z dalszej części artykułu.
raczkowanie i czworakowanie

Raczkowanie a czworakowanie – czy to to samo?

Raczkowanie i czworakowanie to dwa różne sposoby poruszania się dziecka. Raczkowanie to etap, w którym maluch przemieszcza się, opierając się głównie na przedramionach i ciągnąc za sobą tułów. Czworakowanie to natomiast bardziej zaawansowany sposób poruszania się – dziecko podpiera się zarówno na dłoniach, jak i kolanach, dzięki czemu porusza się szybciej, a jego ruchy są bardziej skoordynowane.

Czworakowanie a raczkowanie – dlaczego warto znać różnicę?

Świadomość różnic między tymi etapami jest istotna, ponieważ zarówno raczkowanie, jak i czworakowanie mają ogromne znaczenie dla rozwoju dziecka. Raczkowanie pomaga we wzmocnieniu mięśni ramion i pleców, a to ważne dla późniejszego czworakowania i chodzenia. Czworakowanie natomiast rozwija koordynację ruchową, równowagę i integrację sensoryczną, czyli współpracę obu półkul mózgu.

Kiedy dziecko zaczyna raczkować?

Raczkowanie pojawia się zazwyczaj między 5. a 7. miesiącem życia. Jest to pierwszy krok do samodzielnej mobilności i często poprzedza czworakowanie. Nie każde dziecko przechodzi przez ten etap, jednak dla wielu jest to ważny moment w rozwoju motorycznym.

Kiedy dziecko zaczyna czworakować?

Czworakowanie zazwyczaj pojawia się między 7. a 10. miesiącem życia. Jest to moment, w którym dziecko potrafi już stabilnie utrzymać ciężar ciała na dłoniach i kolanach, co pozwala mu na sprawniejsze poruszanie się i eksplorowanie otoczenia. Czworakowanie wspiera rozwój mięśni, które później ułatwią dziecku naukę chodzenia.

Jakie są korzyści z raczkowania?

Raczkowanie wzmacnia mięśnie całego ciała, zwłaszcza ramion, nóg, pleców i brzucha. Poprawia także koordynację ruchową i równowagę, ponieważ maluch musi zsynchronizować ruchy rąk i nóg.
Poza aspektami fizycznymi raczkowanie ma także istotny wpływ na rozwój mózgu. Ruchy naprzemienne stymulują współpracę obu półkul, tym samym poprawiając zdolności poznawcze, koncentrację i koordynację wzrokowo-ruchową. Raczkowanie wspomaga również rozwój orientacji przestrzennej oraz umiejętność oceny odległości.

Jakie są korzyści z czworakowania?

Podobnie jak raczkowanie, czworakowanie wzmacnia mięśnie rąk, nóg, pleców i brzucha. Dziecko zdobywa także większą kontrolę nad swoim ciałem, co pomaga mu w późniejszych aktywnościach, takich jak bieganie czy skakanie.
Oprócz korzyści fizycznych czworakowanie odgrywa ważną rolę w rozwoju poznawczym. Ruchy naprzemienne wspomagają współpracę obu półkul mózgu. Czworakowanie rozwija także zdolności przestrzenne dziecka, ułatwiając mu ocenę odległości i orientację w otoczeniu.

Czy każde dziecko raczkuje i czworakuje?

Nie każde dziecko przechodzi przez oba etapy. Niektóre dzieci od razu zaczynają czworakować, pomijając raczkowanie, a inne mogą zupełnie pominąć oba etapy i od razu próbować stawać oraz chodzić.

Nieprawidłowe raczkowanie – czyli jakie?

Niektóre dzieci mogą raczkować w nietypowy sposób, np. używając tylko jednej strony ciała, poruszając się na pośladkach lub pełzając asymetrycznie. Może to świadczyć o problemach z napięciem mięśniowym lub asymetrią ciała. Jeśli zauważysz, że Twoje dziecko raczkuje w nieprawidłowy sposób, warto skonsultować się z pediatrą lub fizjoterapeutą.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Agnieszka Ragus