Zdrowe odżywianie wcale nie musi być drogie!

Data:

Dość często, w pracy dietetyka spotykam się z poglądem, że stosowanie diety i zdrowe odżywianie wiąże się z dużymi kosztami. Nic bardziej mylnego. Oczywiście wszystko zależy od tego gdzie i co kupujemy. Ale ogólnie można jeść zdrowo i tanio! Jak to zrobić?

 

Zdrowe odżywianie wcale nie musi być drogie!

 

Kilka kroków do zdrowego, nierujnującego portfela, odżywiania


1: PLANOWANIE
Zorganizowane i przemyślane zakupy są zdecydowanie kluczem. Zrobienie planu, łącznie z uwzględnieniem zachcianek, uchroni przed kupowaniem zbędnych rzeczy i w konsekwencji przed wyrzucaniem żywności.

 

2: SEZONOWOŚĆ
Prosta zasada, kupujmy to czego aktualnie jest najwięcej na półkach sklepowych. Chodzi mi przede wszystkim o owoce i warzywa. W zimę na „topie” są pomarańcze, mandarynki czy grejpfruty. Soki świeżo wyciskane, sałatki owocowe, czy dodatki do potraw mięsnych. To wszystko jest na wyciągnięcie ręki i to w bardzo dobrej cenie.


3: MODA
Nie ulegajcie modzie. Z dietą = zdrowym odżywianiem jest trochę tak jak ze stylem ubierania. Jest indywidualnie dopasowana i odzwierciedla charakter. Nie dajmy się zwariować. Uleganie temu co modne, często doprowadza do tego, że w pewnym momencie czujemy się zagubieni, bo nie wiemy jak wykorzystać te „egzotyczne” produkty, jak je połączyć, co z nich zrobić. Koniec końców, nie robimy nic, a te cuda lądują w koszu na śmieci.


4: FANTAZJA
Gotowanie powinno być przyjemnością. Robienie czegoś z niczego i wykorzystywanie przepisów naszych babć to połowa sukcesu. I wcale nie trzeba spełnić w kuchni pół dnia, żeby było zdrowo i smacznie.

 


5: SAMODZIELNOŚĆ
Na pewno wydamy mniej, jeśli będziemy gotować w domu i przygotowywać posiłki we własnym zakresie. Dodatkowo będzie to dużo zdrowsze i przede wszystkim pełnowartościowe wyjście. Tu możemy szaleć bez umiaru, począwszy od chleba, po zupy, drugie dania, sałatki, surówki, wędliny.


6: ŚWIEŻE NAPOJE
Wcześniej wspomniałam o sezonowości. Wiecie, że teraz w najlepszych cenach są cytrusy. Świeżo wyciskany sok nie musi być drogi. Kilogram pomarańczy kosztuje ok. 2 zł. Na jedną szklankę soku wystarczą dwie – trzy pomarańcze. Jest to koszt ok. 1 zł. Niedrogo, a zdrowo. Nie kupujmy napojów tanich, które tak naprawdę są wysokosłodzone i nic poza tym. Jeśli wody smakowe to, te robione we własnym zakresie. Do wody wrzucamy cytrynę, imbir, pomarańczę, mandarynkę i gotowe. Pyszny, owocowy smak i przede wszystkim zdrowy.


7: PRZECHOWYWANIE
Jeżeli nie uda nam się zjeść wszystkiego na przykład na obiad, pamiętajmy o prawidłowym przechowywaniu żywności. Ten zabieg nie dość, że uchroni nas przed wyrzucaniem żywności, to jeszcze pozwoli wykorzystać kotleta drugiego dnia jako wędlinę na kanapki.


8: WĘGLOWODANY
Dlaczego o nich piszę? Są podstawą naszej diety, dają nam energię i siłę do działania. Wybierajmy pełnoziarniste pieczywo, kaszę czy płatki. W każdej grupie możemy wybrać tańszą rzecz. Jeśli pieczywo: to zwykłe bułki razowe czy grahamki będą kosztować mniej od tych obficie posypanych ziarnami, a wartość taka sama. Kasze nie należą do drogich produktów, a odpowiednio przyrządzone znajdą wielbicieli. Ja do gotującej się kaszy gryczanej dodaję 1 łyżkę miodu. Dzięki temu kasza dostaje słodkiego smaku i uwalnia się od goryczki. Płatki owsiane są jednymi z najtańszych produktów na półkach. Kto nie zna i nie jadł owsianki, opcja obowiązkowa do wypróbowania! - śniadanie idealne.


9: UMIAR i ROZSĄDEK
Przy zdrowym odżywianiu czy stosowaniu diety zawsze apeluję o rozsądek. Jedzenie 4 – 5 posiłków dziennie w równych odstępach czasu, uczy nas systematyczności i mobilizuje. Organizm nie wysyła mylnych sygnałów, że jesteśmy głodni przez co nie podjadamy, a co za tym idzie nie ulegamy zachciankom i wreszcie nie kupujemy zbędnych produktów.

 

Od czego zacząć - zdrowe i proste inspiracje

Jakiś przepis? Proszę bardzo: 1,5-2kg mięsa karkowego.

Nacieramy na noc czosnkiem i niewielką ilością soli. Następnego dnia doprawiamy wg. własnej inwencji, na przykład pieprz, ostra papryka, rozmaryn, tymianek i oregano. Wkładamy do naczynia żaroodpornego, dodajemy odrobinę masła i pieczemy ok. 2 godzin. W między czasie przekładamy mięso, żeby równo upiekło się z każdej strony. Od czasu do czasu podlewamy wodą. Gotowe.

 

Zupy kremy: nie dość, że szybkie w wykonaniu to pyszne i zdrowe. Tu tyle ile warzyw tyle moich propozycji na kremy: brokuły, szpinak, kalafior, fasolka, groszek, pomidory, papryka.

 

Zdjęcie: Pexels.com

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
28-4-2020
Ocena:
jak ktoś sie boi że z targu pryskane to zawsze można kupić jedzenie ekologiczne, nawet dla dzieci są specjalne firmy, np Holle. teraz trend zdrowej żywności jest coraz bardziej popularny, wiec jak ktos chce się zdrowo odżywiać to na pewno znajdzie dużo tanich i smacznych inspiracji, wystarczy chcieć!
14-4-2017
Ocena:
Oj tak teraz w sezonie dieta jest o wiele tańsza, tak samo jak i urządzenia ułatwiające dietę. Ja wczoraj zamówiłam wyciskarkę do warzyw oi owoców kalorik FE 2000I bo w sklepie internetowym znalazłam swietną okazje.
19-8-2015
Ocena:
Zgadzam się jeżeli ktoś chce to potrafi i nie ma co szukać wymówek, bo teraz w sezonie to dieta jest na pewno o wiele tańsza, a na różnego rodzaju ryneczkach starsze panie sprzedają jajka, czy pomidory itp. ze swojego ogródka nie pryskane w dobrych cenach, więc jak sie chce to mozna :)
14-8-2015
Ocena:
zdrowe odzywianie to podstawa, do tego przy chorobach nie brac od razu antybiotyków, bo strasznie obniżają nasza odpornośc, wiele ciekawych rzeczy dowiedziałam się z interewsującej audycji radiowej
http://www.polskieradio.pl/18/4388/Artykul/1475443,Naturalne-metody-leczenia-Dziecka
wywiad z pediatrą bardzo wpłynął na moje myslenie.