Sprytne sposoby na owoce i warzywa w diecie dziecka

Data:

Owoce i warzywa to jeden z najważniejszych elementów zdrowej, zbilansowanej diety. Zaleca się by zarówno dzieci jak i dorośli  spożywali 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Owoce powinny znaleźć się w maksymalnie dwóch porcjach, a warzywa w trzech lub czterech.

herbatki herbi baby

Mimo, ż rozszerzanie diety u dzieci zaczyna się zwykle od warzyw, to z czasem dzieci często zniechęcają się do spożywania warzyw w każdym posiłku. Podobnie jest z owocami. Nierzadko maluchy wybierają sobie ulubione 2-3 owoce i nie chcą słyszeć o jedzeniu innych. Przez to pilnowanie zbilansowanego menu może być trudne. Dlatego przedstawiamy kilka sprytnych sposobów na przemycenie warzyw i owoców do diety dziecka. Sprawdź!

 

Placuszki

Dzieci uwielbiają placki i naleśniki. I całe szczęście, można w nich ukryć niemal wszystko. Do ciasta naleśnikowego z użyciem dowolnej mąki (polecamy mąkę żytnią, gryczaną, owsianą a także mąkę z amarantusa) można wrzucić niewielkie kawałki ugotowanego mięsa, starte warzywa, drobno posiekaną paprykę i po prostu usmażyć (można na suchej patelni) lub upiec. Dziecko nie zauważy w środku nielubianego warzywa. Inny pomysł to farsz warzywno-mięsny, w którym wszystkie warzywa są starte lub zmielone. Duża ilość sosu pomidorowego sprawi, że taki naleśnik będzie pyszny, a dziecko z pewnością nie dopatrzy się nielubianej marchewki czy cukinii. Kolejną sprytnym sposobem jest zrobienie musu owocowego z dodatkiem np. puree z dyni lub marchewki. Dodatek owoców i odrobiny miodu na pewno sprawi, że mus będzie pyszny. Warto wypróbować także dodatek cynamonu. Takim musem polewamy placuszki.

Zupy kremy

Zupa krem to najsprytniejszy sposób na warzywa.  Najlepiej podawać je z chrupiącymi grzankami lub prażonymi nasionami. Słodkawego smaku nadaje zupie mleczko kokosowe, zupę z mleczkiem kokosowym warto przyprawić lekko korzennie – imbirem i niewielką ilością czosnku. Dzieci lubią zabawne nazwy, więc zamiast „krem z warzyw” warto mówić „zupa czerwona”, „zupa żółta” czy „zielona”. Dobór warzyw o określonym kolorze nie powinien nastręczać trudności. Jeśli zupa jest dość gęsta to można pokusić się o nalanie zup w dwóch różnych kolorach do jednego talerza, tak, aby zupa była „dwukolorowa”.  Polecanym przez mamy sposobem na zupę jest również dodanie do niej makaronu w zabawnych kształtach – zwierzątek lub literek. Jedna z bohaterek popularnej bajki  pies Marta, jest wielbicielką zupy literkowej, a gdy ją zje mówi ludzkim głosem.

 

Owoce i warzywa do picia

Koktajle owocowo warzywne, soki świeżo wyciskane- nie wymagają wiele pracy, są pyszne, a dodatkowo można włączyć dziecko w ich wykonanie.  Szpinak typu baby świetnie smakuje z sokiem jabłkowym i bananem czy pomarańczą, puree z pieczonej dyni można dodać do koktajlu. Sok z marchewki, selera czy buraka w połączeniu z jabłkiem smakuje wyśmienicie. Dietę można uzupełnić również o herbatki owocowe, które mogą być świetnym źródłem witamin, minerałów i antyoksydantów pod warunkiem, że są to naturalne herbatki ziołowo- owocowe bez dodatków. Unikajmy herbat granulowanych, dosładzanych, pełnych polepszaczy smaku czy barwników. Tylko naturalne herbatki dla dzieci są warte uwagi. A w przypadku maluchów należy wybierać herbatki dostosowane do wieku dziecka. Herbi Baby ma w ofercie herbatki owocowe dla dzieci już od 6 miesiąca życia. Herbatki są naturalną mieszkanką ziół i owoców, która łączy właściwości jednych i drugich łagodząc takie dolegliwości jak bóle brzuszek czy przeziębienie.

Sprawdź ofertę herbatek dla dzieci i niemowląt Herbi Baby

 

Frytki z warzyw

Większość warzyw można upiec w piekarniku pokrojone w słupki. Takie frytki z warzyw można podać z domowym sosem – dip na bazie jogurtu czy passaty pomidorowej wystarczy odpowiednio przyprawić. Najsmaczniejsze frytki wychodzą z twardszych warzyw- batatów, marchewki, selera, pietruszki i oczywiście ziemniaków.

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
16-10-2020
Ocena:
Polecam jeszcze sprawdzić jak wzmocnić odporność u dziecka nie tylko poprzez warzywa i owoce: littlemuffins.pl/wzmocnienie-odpornosci-u-dziecka/
28-8-2020
Ocena:
Te podawałam ten probiotyk, ponieważ nie było mocy sprawczej namówić dziecko do picia jogurtu. Z warzywami idzie mi coraz lepiej, zaczęłam od zabawy, dotykania, wąchania, rysowania warzyw. Po jakimś czasie przyszła pora na próbowanie. Teraz wiem, które warzywa lubią moje obie córki i jak skutecznie uzupełnić probiotyki.
17-8-2020
Ocena:
Z owocami nigdy nie miałam kłopotów, za to warzywa, stanowią wielkie wyzwanie. Zawsze muszę się nakombinować, żeby je włączyć do diety, ta by dzieci ich nie widziały. Pod koniec wakacji daje im jeszcze acidolac, żeby na początku roku szkolnego nie mieć do czynienia z infekcjami.
31-7-2020
Ocena:
@lubcia zgadzam sie :( a niektóre musy to w sumie lepsze mi sie wydają, niz miałabym kupowac jabłka z targu, skąd mam wiedziec, czy byly pryskane, czy chemią nawożone itd? A takie musy mają atest i certyfikat, albo ze sa ekologiczne, jak np o Holle ktos tu wspomniał. To ja wolę dziecku podac coś przebadanego, niz gruszke, ktora może rosła przy autostradzie:(
25-5-2020
Ocena:
Teraz to lepiej nawet te musy kupowac, niż owoce takie strasznie drogie sie porobily! :(
24-5-2020
Ocena:
Mój
30-3-2020
Ocena:
holle jest ok
25-2-2020
Ocena:
w superfarmach widziałam tylko mleka następne i kaszki niektóre, musów niestety jeszcze nie
29-1-2020
Ocena:
czy można je dostać w Superfarmach? Słyszałam, że Holle teraz w superfarmach ma swoje produkty.
29-9-2019
Ocena:
Dobrym pomysłem są też musy owocowe, choćby te wyciskane z woreczków. Nie musza zawierać cukru, można znaleźć jakies ekologiczne firmy, choćby Holle, które z tego co wiem nigdy nie dodaje cukru do swoich produktów. Moja mała uwielbia musy owocowe chyba nawet nie dlatego, ze dobrze smakuja, ale że tak fajnie sie wyciaskają z tych tubek ;)