Dziecięca sypialnia – jak sprawić, by dziecko chętnie i dobrze spało

Data:

Pobudki w nocy są normą rozwojową nawet u przedszkolaków. Warto jednak wiedzieć, że można pomóc dzieciom lepiej przesypiać noce. Jednym z sposobów na to jest odpowiednie zaaranżowanie sypialni. Podpowiadamy, jak urządzić dziecięcą sypialnię tak, aby dziecko lepiej spało.

pokój dziecięcy sypialnia

fot. aranżacja Sugar Balloons, www.yellowtipi.pl

Własne łóżko, przyjemnie zaaranżowana przestrzeń, zaciemnienie, temperatura i naturalne materiały – to wszystko może pomóc dziecku przespać całą noc bez pobudek.

Ciemność poprawia sen

Dzieci mogą mieć problemy z regulacją rytmu dobowego. Ich organizmy wciąż uczą się kontroli w tym zakresie. Dlatego warto wspomagać tę naukę w mądry sposób.  Aby się wyspać człowiek powinien pójść spać w odpowiednim momencie. Moment ten reguluje poziom melatoniny. Gdy zapada wieczór, jej poziom powinien naturalnie wzrastać. Mózg uczy się regulacji rytmu dobowego nie tylko na podstawie zwyczajów i rytuałów, ale także przede wszystkim na podstawie bodźców  zewnętrznych. Niestety zdobycze techniki i cywilizacji ingerują w ten naturalny proces. Melatonina jest wydzielana w ciemności oraz wraz ze zmniejszeniem się poziomu światła. Niestety ekspozycja na niebieskie światło ekranów tv  urządzeń mobilnych wysyła do mózgu nieprawidłowe sygnały.  Podobnie działa światło w sypialni. Dlatego nawet jeśli dziecko chce zasypiać przy  lampce, powinniśmy później ją gasić. Najzdrowsze jest spanie w całkowitej ciemności. Jeśli światło musi świecić, to najlepiej, aby było o jak najmniejszym natężeniu i w ciepłym kolorze, na przykład czerwone. W pokoju dziecięcym warto zamontować rolety zaciemniające lub zasłony zaciemniające i zaciągać je już na etapie wieczornego wyciszenia.

łóżeczko dla dziecka

fot. aranżacja On The Meadowwww.yellowtipi.pl

 

Łóżeczko i akcesoria

 

Łóżeczko dla dziecka powinno być przestronne i bezpieczne, warto zadbać o barierkę ochronną i solidne dno łóżka, które również umożliwia prawidłową wentylację materaca. Wybór materaca uzależniony jest od preferencji i budżetu, lepiej zrezygnować z najtańszych materacy piankowych. Takie rozwiązanie jako stałe miejsce do spania nie jest korzystne. Warto jednak pamiętać, że każdy materac, który jest używany stale należy wymieniać raz na 10 lat. Tekstylia w sypialni powinny być przewiewne i naturalne, zdatne do prania w wysokich temperaturach. Nie bez znaczenia jest ciekawe wzornictwo, które będzie budzić w dziecku pozytywne skojarzenia oraz stonowane kolory. Do czasu osiągnięcia przez dziecku wieku około roku nie należy umieszczać w łóżeczku poduszek, luźnych materiałów ze względu na ryzyko śmierci łóżeczkowej, w tym czasie najlepiej by dziecko spało na prześcieradle z gumką w cieplejszej piżamce lub śpiworku.

kołderka dla dziecka

fot. dywan Stripes and Dots, www.yellowtipi.pl

 

Temperatura i jakość powietrza

 

Zbyt wysoka temperatura i niska wilgotność są wrogami dobrego snu.  Najlepiej śpi się w temperaturę poniżej 20 stopni Celsjusza, ale nie mniejszej niż 16 stopni. Idealna wilgotność powietrza w sypialni wynosi 50 procent. Jeśli wilgotność spada poniżej 40 stopni warto zainwestować w nawilżacz powietrza. W przypadku występowania u dziecka alergii, w szczególności, jeśli wiemy, że problemem są alergeny wziewne, zaleca się jeszcze wyższą wilgotność powietrza. W takich przypadkach lekarze często zalecają również rezygnację z dywanów czy firanek, które mogą magazynować w sobie kurz i roztocza.

 

 

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
Bądź pierwszą osobą która skomentuje artykuł.