Rozpoznanie ADHD u niemowlaka jest dość trudne, ponieważ nie są dostępne żadne narzędzia diagnostyczne. Objawy nadpobudliwości psychoruchowej są najbardziej zauważalne i zwykle najmocniej nasilone w wieku 6–9 lat, czyli w czasie rozpoczęcia edukacji szkolnej. Wynika to w głównej mierze z tego, że mały uczeń musi wysiedzieć kilka lekcji w ławce, a przy tym koncentrować uwagę i skupiać się, co staje się niezwykle trudne. O ile dziecko przedszkolne z ADHD jest przede wszystkim nadmiernie ruchliwe (co jeszcze można tłumaczyć wiekiem rozwojowym czy cechami indywidualnymi sprawiającymi, że tego dziecka „jest wszędzie pełno”), o tyle w szkole wykazuje nadmierną impulsywność i zaburzenia koncentracji uwagi. ADHD jest następnie diagnozowane przez poradnie psychologiczno-pedagogiczne, które bardzo często sugerują dodatkowe wizyty u specjalistów, na przykład u neurologa dziecięcego. Niestety, takich narzędzi diagnostycznych nie posiadamy w przypadku niemowląt, co skutkuje opieraniem diagnozy bardziej na domysłach. Poza tym o tym, że niemowlę przejawiało pierwsze objawy ADHD, dowiadujemy się zwykle po czasie, właśnie w okresie przedszkolnym i szkolnym. Niemniej warto zwrócić uwagę na pewne zachowania niemowlaka, które mogą, choć nie muszą, sugerować nadpobudliwość psychoruchową.