W wielu przypadkach dziecko w ogóle nie mówi lub posługuje się nietypową, znacznie ograniczoną mową. Zdarza się, że dziecko z autyzmem wczesnodziecięcym tworzy własny system gestów, którym się posługuje lub mówi o sobie w trzeciej osobie. Natomiast w aktywności podejmowanej przez dziecko często pojawiają się zachowania stereotypowe, między innymi szczególne zainteresowanie jedną zabawką, czynnością, długotrwałe powtarzanie jej. Zauważyć można również ruchy stereotypowe, na przykład kręcenie się w kółko, stukanie przedmiotami, klaskanie. Silna potrzeby utrzymywania powtarzalności i rutyny jest także widoczna, gdy konieczna jest zmiana harmonogramu dnia lub pojawia się nieprzewidziana aktywność, na przykład zamiana pory posiłku i pory spaceru. Dziecko reaguje wtedy niepokojem, pobudzeniem, a nawet agresją. To, na co rodzice i opiekunowie powinni zwrócić szczególną uwagę, dotyczy nadmiernej pobudliwości, zaburzeń lękowych oraz tendencji do zachowań autoagresywnych.