Data publikacji:

Do kiedy można spać na brzuchu w ciąży?

Do kiedy można spać na brzuchu w ciąży? To pytanie zadaje sobie wiele przyszłych mam. Dobra wiadomość dla nich jest taka, że spanie na brzuchu w ciąży nie jest wykluczone – oczywiście do pewnego momentu. Sprawdź, do kiedy możesz w ten sposób odpoczywać i jaką pozycję przyjąć w późniejszym czasie.
do kiedy można spać na brzuchu w ciąży

Do kiedy można spać na brzuchu w ciąży w pierwszym trymestrze?

Niedawno zobaczyłaś dwie kreski na teście i zastanawiasz się, do kiedy można spać na brzuchu w ciąży? Mamy dla ciebie dobrą wiadomość – możesz to robić całkiem długo, a z pewnością przez cały pierwszy trymestr.
W pierwszych tygodniach ciąży twoje dziecko jest bardzo malutkie i doskonale zabezpieczone – chroni je sporych rozmiarów worek owodniowy i kość łonowa. Jeśli nawet położysz się na brzuchu, z pewnością nic się maluszkowi nie stanie.

Do kiedy można spać na brzuchu w ciąży w drugim trymestrze?

W drugim trymestrze ciąży brzuszek zaczyna być widoczny – i to właśnie w tym momencie powinnaś przestać spać na brzuchu. Jest to niewygodne (przypomina leżenie na piłce), ale przede wszystkim – groźne dla dziecka.
Pytanie, do kiedy można spać na brzuchu w ciąży – do czternastego tygodnia czy może raczej do osiemnastego? Niestety nie można udzielić tutaj jednoznacznej odpowiedzi, ponieważ u różnych kobiet brzuch powiększa się w różnym tempie. Najpewniej jednak sama intuicyjnie poczujesz, że spanie na brzuchu zaczyna być niekomfortowe – wtedy zacznij wybierać inne pozycje.

Pozycje do spania – które wybrać w ciąży?

Zdaniem specjalistów najlepszą pozycją do spania jest ta na boku, przede wszystkim na lewym. Spanie na prawym boku jest mniej zalecane z uwagi na fakt, że w tej pozycji może dojść do ucisku żyły głównej dolnej, która położona jest po prawej stronie kręgosłupa. Zmniejszenie przepływu krwi w tej żyle powoduje ograniczenie dopływu krwi do serca oraz transportu substancji odżywczych do łożyska. Skutkiem może być kiepskie samopoczucie przyszłej mamy oraz słabsze dotlenienie płodu.
Zdaniem lekarzy przyszła mama powinna unikać również spania na plecach. W zaawansowanej ciąży w tej pozycji może również dochodzi do uciśnięcia ważnych naczyń krwionośnych, co nie jest korzystne ani dla przyszłej mamy, ani dla jej dziecka.
Oczywiście może się zdarzyć, że w czasie snu nieświadomie przyjmiesz niewskazaną pozycję. Nie wpadaj jednak w panikę – z pewnością nie będzie to miało żadnych poważnych, natychmiastowych konsekwencji. Zwyczajnie połóż się na lewym boku i śpij spokojnie.

Jak wyspać się w ciąży?

Wiesz już, do kiedy można spać na brzuchu w ciąży. Co jednak, jeżeli nie pozycja jest problemem, a bezsenność albo ciążowe dolegliwości? Oto, co zwiększy twoje szanse na mocny sen:
  • unikaj drzemania w ciągu dnia; nawet godzinna drzemka w ciągu dnia, zwłaszcza w godzinach popołudniowych, może przełożyć się na trudności z zaśnięciem – postaraj się zatem z tego zrezygnować,
  • jeżeli twoja ciąża nie jest zagrożona (nie musisz leżeć), nie rezygnuj z aktywności fizycznej – odrobina wysiłku i świeże powietrze pozytywnie wpłyną na zasypianie i utrzymanie ciągłości snu,
  • jeżeli w nocy wielokrotnie budzisz się z powodu nacisku na pęcherz, pij bardzo dużo w ciągu dnia, ale nieco mniej wieczorem; nie ograniczaj jednak picia wody, jeżeli wieczorem dokucza ci pragnienie,
  • nie objadaj się na noc; ciężka kolacja zwiększy ryzyko wystąpienia zgagi i wzdęć, które z pewnością nie ułatwią ci zaśnięcia,
  • pamiętaj, żeby przed snem dobrze wywietrzyć sypialnię,
  • leżąc już w łóżku, nie sięgaj po telefon, nie włączaj też telewizora – niebieskie światło rozprasza i utrudnia zasypianie.
Zdjęcie: LightFieldStudios/Envato Elements