Data publikacji:

Jak dbać o siebie w ciąży?

Co jeść? Co pić? Jak dbać o skórę? I co z aktywnością fizyczną? To tylko niektóre pytania, które zadają sobie przyszłe mamy. Ich wątpliwości są uzasadnione, ponieważ odpowiednia pielęgnacja organizmu w tym szczególnym okresie przekłada się na zdrowie i dobrostan płodu. Sprawdź, jak dbać o siebie w ciąży, z jakich dań i aktywności zrezygnować i w jaki sposób pielęgnować skórę. 
jak dbać o siebie w ciąży

Jak dbać o siebie w pierwszym trymestrze ciąży? Co jest szczególnie istotne?

Wiele przyszłych mam zastanawia się, jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży. Słusznie, ponieważ to właśnie w tym czasie następuje proces organogenezy, czyli tworzenia się organów dziecka. Bardzo ważne jest zatem, aby ciężarna poświęciła swojemu organizmowi trochę uwagi i zrobiła wszystko, by zarodek rozwijał się prawidłowo.
Przede wszystkim musisz pamiętać o tym, aby zażywać kwas foliowy – odpowiedni jego poziom zmniejsza ryzyko wystąpienia u dziecka groźnych wad cewy nerwowej. Odpowiednia dawka to zazwyczaj 400 μg na dzień, jednak lekarz może zadecydować o jej zwiększeniu w niektórych przypadkach (urodzenie w przeszłości dziecka z wadą cewy nerwowej, ciąża bliźniacza itp.)
Uwaga! Dla zmniejszenia ryzyka wystąpienia wad rozwojowych u płodu kwas foliowy należy zażywać jeszcze przed ciążą. Jeśli więc dopiero ją planujesz, rozpocznij suplementację.
Przyszłe mamy często wpisują w wyszukiwarkę frazę: „wczesna ciąża – jak dbać o siebie?”, licząc na to, że znajdą wskazówki dotyczące odpowiedniego odżywiania się mimo dokuczających mdłości. Jeśli częste nudności i wymioty to również twój problem, w szczególności pamiętaj o tym, aby:
  • zjeść coś lekkiego przed wstaniem z łóżka – sięgnij po krakersy albo sucharki,
  • pić dużych ilości wody – nieodpowiednie nawodnienie sprzyja mdłościom,
  • dbać o higienę jamy ustnej; częste mycie zębów również przekłada się na zmniejszenie mdłości,
  • unikać potraw ostrych oraz ciężkich – np. smażonych kotletów,
  • nie objadać się – jeść kilka małych porcji zamiast jednej dużej,
  • sięgać po pestki i orzechy – nie tylko złagodzą mdłości, ale również pozytywnie wpłyną na rozwój płodu.
Nie zapominaj również o unikaniu przeciążeń fizycznych i psychicznych. Nie dźwigaj, staraj się prowadzić oszczędny tryb życia, zrezygnuj z ekstremalnych sportów i staraj się zredukować stres w swoim życiu.

Odżywianie, jak dbać o siebie w ciąży?

Aby dziecko rozwijało się prawidłowo, jego mama powinna znać podstawowe zasady zdrowego odżywiania i się do nich stosować. Jak dbać o siebie w ciąży w tym zakresie? Co jeść, co pić, a co lepiej odstawić?
Jeśli chodzi o zakazane napoje, to należy tutaj wymienić oczywiście alkohol – bezwzględnie go odstaw. Choć niektórzy twierdzą, że pół piwa czy lampka wina nie mogą mieć negatywnego wpływu na płód, lekarze stanowczo podkreślają, że na czas ciąży należy całkowicie odstawić alkoholowe trunki.
Odradza się również napoje słodzone oraz tzw. energetyki. Możesz natomiast sięgać po kawę – oczywiście w niewielkich ilościach. Jeśli uwielbiasz kawę i przed ciążą piłaś kilka jej filiżanek dziennie, teraz ogranicz się do dwóch, zastępując resztę kawą zbożową.
Dbanie o siebie oznacza również zrezygnowanie z niektórych posiłków. Przez te kilka miesięcy unikaj fast foodów, wszelkiego rodzaju serów pleśniowych, a także dań z surowego mięsa i surowych jajek. Zrezygnuj też ze słodyczy. Jeśli sięgasz po ryby, to po te, które mają mało zanieczyszczeń (w szczególności jest to pstrąg).
Pełna odpowiedź na pytanie: „jak dbać o siebie w pierwszych tygodniach ciąży?” to również wskazanie produktów, które powinny znaleźć się w menu. Będą to:
  • warzywa i owoce,
  • produkty bogate w węglowodany złożone (pieczywo z pełnego ziarna, makarony, ryż, płatki zbożowe),
  • białko roślinne i zwierzęce,
  • tłuszcze roślinne.
Pamiętaj również o zasadach związanych z dietą. Jedz dla dwojga, ale nie za dwoje (kontroluj liczbę spożywanych kalorii). Nie zapominaj o obfitym śniadaniu. Pij dużo płynów, zwłaszcza wody. Pamiętaj także, aby myć warzywa i owoce przed ich spożyciem/obróbką i aby jeść kilka małych posiłków w ciągu dnia.

Aktywność fizyczna podczas ciąży

Dla prawidłowego rozwoju płodu i zdrowia matki bardzo ważne jest również, aby była ona aktywna fizycznie – oczywiście o ile ciąża przebiega bez komplikacji.
Według WHO ciężarna powinna przeznaczyć na aktywność fizyczną około 150 minut tygodniowo. Może ona wykonywać różnorodne ćwiczenia (jak gimnastyka), zalecane są również jeżdżenie na rowerze, pływanie czy spacerowanie, ponadto przyszła mama może jeździć na rowerze i uprawiać jogę.

Pielęgnacja skóry w czasie ciąży

Wiesz już, jak się odżywiać i jak dbać o aktywność fizyczną. Pozostaje pytanie: jak dbać o siebie w ciąży w zakresie pielęgnacji skóry? Oto kilka bardzo ważnych wskazówek:

Stosuj kosmetyki przeciw rozstępom

Zmniejszysz ryzyko pojawienia się rozstępów, jeżeli już od pierwszych tygodni ciąży będziesz regularnie nakładała na skórę kosmetyki przeciw takim zmianom. Mogą być to kremy, ampułki czy balsamy. Pamiętaj, żeby aplikować je przede wszystkim na biust, brzuch, pośladki i uda.

Nawilżaj skórę

Nie zapominaj o nawilżaniu i natłuszczaniu skóry. Poza preparatami przeciwko rozstępom, stosuj także te zwykłe, nawilżające. Oczywiście wybieraj produkty o działaniu antyalergicznym – jesteś teraz szczególnie narażona na wystąpienie uczulenia.

Stosuj maseczki i peelingi

Maseczki mają fantastyczne, skoncentrowane działanie. Szczególnie zalecane są te w płachtach. Nie zapominaj również, aby 1–2 razy w tygodni zastosować peeling.

Wybieraj odpowiednie produkty

Kupując kosmetyki, zawsze zwracaj uwagę na ich skład. Powinien być prosty i naturalny – bez barwników, substancji zapachowych czy konserwantów.
Zdjęcie: kryzhov/Envato Elements