Data publikacji:

Bieganie w ciąży, czyli czy będąc w ciąży, można biegać

Lubisz biegać, ale nie wiesz, czy możesz to robić po zajściu w ciążę? Na szczęście bieganie w ciąży wcale nie jest tak niebezpieczne, jak się wielu osobom wydaje. Możesz to robić, chociaż oczywiście pod pewnymi warunkami oraz tylko wtedy, jeśli twoja ciąża przebiega prawidłowo. Poniżej znajdziesz informacje, kiedy bieganie w ciąży jest niewskazane i o czym pamiętać, rozpoczynając trening.
bieganie w ciąży

Aktywność fizyczna w ciąży – korzyści

Bieganie to jedna z form aktywności fizycznej, która jest bardzo zalecana kobietom w ciąży. Pozytywne skutki bycia aktywną przyszłą mamą to:
  • poprawa ogólnego stanu zdrowia oraz kondycji,
  • zwiększenie szans na szybki i łatwy poród,
  • większa kontrola nad przyrostem masy ciała,
  • większe dotlenienie rozwijającego się płodu,
  • zmniejszenie nasilenia mdłości,
  • lepszy sen,
  • lepsze samopoczucie (aktywność fizyczna powoduje wyrzut hormonów szczęścia).

Czy w ciąży można biegać?

O ile spacerowanie czy pływanie są aktywnościami zalecanymi przyszłym mamom, o tyle bieganie w ciąży wydaje się być nieco ryzykowne. Wynika to z faktu, że jest to aktywność, w czasie której intensywnie porusza się całe ciało, w tym również brzuch.
Okazuje się jednak, że nie musisz powstrzymywać się od biegania – pod pewnymi warunkami:
  • twoja ciąża nie jest zagrożona,
  • nie masz żadnych dolegliwości i dobrze się czujesz,
  • do zapłodnienia doszło naturalnie,
  • jesteś w ciąży pojedynczej,
  • regularnie poddajesz się wszystkim badaniom zalecanym przez lekarza,
  • nie chorujesz przewlekle,
  • nigdy nie straciłaś ciąży,
  • biegałaś już przed ciążą – nie jest to dla ciebie nowa aktywność.
W związku z ostatnim punktem może pojawić się pytanie: czy w ciąży można biegać, jeśli wcześniej się tego nie robiło? Zdania są tutaj podzielone. Część lekarzy twierdzi, że wprowadzanie takiej aktywności w momencie, w którym w organizmie dochodzi do wielu zmian, jest błędem. Inni patrzą na tę kwestię nieco przychylniej, podkreślając, że bieganie w ciąży jest dozwolone, o ile przyszła mama przed ciążą była aktywna na inne sposoby (często spacerowała, jeździła na rowerze, pływała itd.) i pozostaje w dobrej kondycji fizycznej.

Bieganie w ciąży 1. trymestr – czy jest bezpieczne?

A może wiesz, że bieganie w ciąży zasadniczo nie jest „zabronione”, ale interesuje cię, czy możesz biegać w pierwszym trymestrze? Okres ten uważany jest za szczególnie delikatny z uwagi na większą możliwość poronienia.
Jeśli byłaś aktywna przed ciążą, bieganie w pierwszym trymestrze nie powinno negatywnie wpłynąć na przebieg ciąży. Warto mieć na uwadze, że do większości poronień dochodzi z powodu błędów genetycznych zarodka, a nie postępowania matki. Niemniej zwróć szczególną uwagę na sygnały wysyłane przez organizm. Nie próbuj pokonywać rekordów, a jeśli nie czujesz się najlepiej – przełóż swój trening.

Bieganie w ciąży – przeciwwskazania

Jak już wiesz, bieganie w ciąży nie stanowi zagrożenia, jeśli przyszła mama spełnia kilka ważnych warunków. Pozostaje jednak pytanie – kiedy z całą pewnością ciężarna powinna powstrzymać się od takiej aktywności? Otóż główne przeciwwskazania to:
  • ciąża mnoga,
  • doświadczenie poronień w przeszłości,
  • zaburzenia hormonalnego i konieczność przyjmowania leków dla utrzymania ciąży,
  • plamienia lub krwawienia,
  • rozwieranie się szyki macicy,
  • łożysko przodujące,
  • choroby przewlekłe u ciężarnej (nadciśnienie, cukrzyca itp.),
  • rozpoznanie zaburzeń rozwoju płodu,
  • małowodzie lub wielowodzie,
  • bóle brzucha, twardnienie brzucha, skurcze.
Ogólnie rzecz biorąc, jeśli rozważasz bieganie w ciąży, dobrze byłoby, abyś skonsultowała ten pomysł ze swoim lekarzem prowadzącym ciążę. Oceni on twój stan zdrowia, sprawdzi stan szyjki macicy i upewni się, czy płód rozwija się prawidłowo. Jeśli tak będzie, z pewnością udzieli ci przyzwolenia na tego typu aktywność.

Bieganie a ciąży – do kiedy można biegać?

Znasz już odpowiedź na pytanie, czy można biegać w ciąży. Czy jednak można to robić niemal aż do porodu?
Jak w przypadku wielu innych aktywności, tak i tutaj odpowiedź jest jedna: bądź aktywna tak długo, dopóki nie stanie się to dla ciebie źródłem dyskomfortu. Niektóre kobiety biegają aż do 40. tygodnia ciąży, jednak większość rezygnuje z tego sportu w ostatnich tygodniach przed porodem. Powodem jest rozmiar brzucha, szybkie męczenie się czy zwiększona częstotliwość oddawania moczu.

Bieganie po ciąży – kiedy wrócić do aktywności

Bieganie w ciąży może być doskonałym sposobem na utrzymanie ciała w dobrej kondycji i uchronienie się przed zbędnymi kilogramami. W końcu jednak przychodzi moment, w którym trzeba zrezygnować z tej aktywności – jest to oczywiście okres połogu. Jeśli na co dzień jesteś bardzo aktywna, z pewnością zastanawiasz się, jak długo będzie trwał ten „post” od biegania.
Zasadniczo uważa się, że do biegania po ciąży można powrócić po okresie połogu, czyli po 6 tygodniach od porodu. Trzeba mieć jednak na uwadze, że każda kobieta jest inna, inne są również porody. Niektóre młode mamy bardzo szybko dochodzą do siebie i po 6 tygodniach od porodu czują się w pełni gotowe, by powrócić do treningów. U innych, zwłaszcza tych, które miały ciężki poród, rodziły przez cesarskie cięcie albo cierpią na poporodowe popuszczanie moczu, taka gotowość może nadejść znacznie później.
Jeśli nie wiesz, czy już nadszedł czas na bieganie po ciąży, skonsultuj się z fizjoterapeutą uroginekologicznym. Oceni twoją kondycję oraz stan zdrowia i podpowie, w jaki sposób wrócić do biegania, żeby nie zrobić sobie krzywdy. Z takim wsparciem poczujesz się silniejsza i unikniesz wielu błędów.