Data publikacji:

Leżenie na brzuchu po porodzie – kiedy można spać na brzuchu?

Przez całą ciążę marzyłaś, aby położyć się na brzuchu, a teraz – kiedy już urodziłaś dziecko, boisz się ułożyć w tej pozycji? Twoje obawy są zupełnie zrozumiałe, ale i… bezpodstawne. Leżenie na brzuchu po porodzie niesie za sobą całą masę korzyści zdrowotnych – powinny je praktykować zarówno kobiety, które rodziły naturalnie, jak i te, których ciąża została zakończona poprzez cesarskie cięcie.
leżenie na brzuchu po porodzie

Leżenie na brzuchu po porodzie – korzyści

Wiele kobiet w połogu obawia się dotykania brzucha (zwłaszcza jeśli poród odbył się poprzez cesarskie cięcie), nie wspominając już nawet o leżeniu na nim. Tymczasem, jak przekonują fizjoterapeuci – o czym nie wie większość świeżo upieczonych mam – leżenie na brzuchu po porodzie wiąże się z licznymi korzyściami. Są to:
  • znacznie szybsze obkurczanie się macicy – na skutek naturalnego, ale niezbyt dużego nacisku,
  • naturalna mobilizacja blizny (mobilizacja blizny to delikatne jej rozmasowywanie oraz rozciąganie, dzięki którym staje się ona bardziej miękka i elastyczna; w tym przypadku mobilizacja blizny przebiega w naturalny sposób – masaż wykonywany jest poprzez nacisk ciała),
  • aktywizacja mięśni brzucha (zarówno ułożenie się na brzuchu, leżenie na nim, jak i wstanie z tej pozycji wymaga napięcia mięśni brzucha),
  • zwiększenie efektywności pracy układu pokarmowego – częste leżenie na brzuchu w połogu zmniejsza wzdęcia, zmniejsza ryzyko wystąpienia zaparć oraz przekłada się na szybsze trawienie,
  • odciążenie mięśni dna macicy.
Jak widzisz, leżenie na brzuchu po porodzie ma naprawdę wiele zalet – nie trzeba się go obawiać. Warto też wspomnieć, że dla większości młodych mam taka pozycja jest bardzo przyjemna i relaksująca.

Kiedy zacząć leżenie na brzuchu w połogu?

Zastanawiasz się, kiedy zacząć leżenie na brzuchu w połogu? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób twoje dziecko przyszło na świat. Jeśli rodziłaś naturalnie, możesz ułożyć się w omawianej pozycji już w drugiej lub trzeciej dobie po porodzie. Innymi słowy – idealny moment to dzień powrotu do domu z noworodkiem.
Jeżeli twoje dziecko przyszło na świat poprzez cesarskie cięcie, poczekaj nieco dłużej z ułożeniem się na brzuchu – do 6–7 doby po porodzie.
Ważne! Jeżeli wszystko wskazuje na to, że twoja blizna po cesarskim cięciu goi się prawidłowo, naprawdę nie bój się ułożyć w pozycji na brzuchu. Pamiętaj, że jest to jedna z metod terapeutycznych, która przyspiesza okres rekonwalescencji po operacji.

Leżenie na brzuchu po porodzie – jak długo?

Ogólnie zaleca się, aby leżenie na brzuchu w połogu trwało od 20 do 30 minut dziennie. Nie oznacza to jednak, że musisz od początku tyle wytrwać. Zacznij bardzo ostrożnie – na przykład od jednej minutki spędzonej w omawianej pozycji. Następnego dnia poleż na brzuchu przez trzy minutki, a kolejnego – przez pięć.
W czasie leżenia staraj się pamiętać o tym, aby oddychać przeponą. Oczywiście może zdarzyć się również, że po prostu zaśniesz w te pozycji – nie martw się, to nic złego.
Uwaga! Niektóre kobiety zauważają, że w czasie leżenia na brzuchu (albo tuż po nim) dochodzi u nich do intensywniejszego wydalania poporodowych wydzielin. Nie należy się tym martwić – to naturalne zjawisko, które ma związek z intensywniejszym kurczeniem się macicy. Jeśli jednak czujesz bóle brzucha i pojawia się krwawienie (które wcześniej już ustąpiło), nie kładź się więcej w tej pozycji. Umów się również do lekarza – powinien sprawdzić, czy połóg przebiega prawidłowo.

Jak się położyć na brzuch w połogu?

Jak powinno przebiegać leżenie na brzuchu po porodzie? Czy są jakieś szczególne pozycje lub zasady, o których warto pamiętać?
Jeśli rodziłaś naturalnie, nie musisz stosować się do żadnych zasad. Jeśli tylko chcesz, możesz po prostu położyć się na swoim łóżku w pozycji na brzuchu, a następnie poleżeć tak przez chwilę. W momencie, w którym poczujesz dyskomfort lub nieprzyjemny ucisk – zmień pozycję albo po prostu wstań.
Jeżeli natomiast rodziłaś poprzez cesarskie cięcie, między pępek a spojenie łonowe podłóż zwinięty koc. Jedną z ciekawszych pozycji – polecanych przez fizjoterapeutów – jest leżenie na brzuchu… na stole. Jest to tzw. leżenie w staniu. Polega ono na tym, że na stół kładzie się koc i dużą poduszkę, na której potem należy się położyć (wciąż stojąc na podłodze). Pozycja ta umożliwia większą kontrolę i pozwala stopniować obciążenie brzucha.

Bolesne piersi a leżenie na brzuchu po porodzie

Bardzo często zdarza się, że młoda mama chce praktykować leżenie na brzuchu po porodzie, ale uniemożliwia jej to ból i obrzmienie wypełnionych mlekiem piersi. Dzieje się tak zwłaszcza w czasie pierwszego tygodnia po porodzie, kiedy następuje tzw. nawał pokarmu.
Na taki problem również jest rozwiązanie. Wystarczy, że w okolicach piersi ułożysz poduszki. Stosuj różne ułożenia – z pewnością bardzo szybko znajdziesz takie, które umożliwi ci ułożenie się w określonej pozycji.

Spanie na brzuchu – kiedy można spać na brzuchu po porodzie?

A może zastanawiasz się, kiedy można przespać całą noc po porodzie w pozycji na brzuchu? Trudno odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie – wszystko zależy od rodzaju porodu oraz odczuwanych dolegliwości. Najlepiej kierować się informacjami, które wysyła ciało. Jeśli czujesz, że w takiej pozycji jest ci wygodnie i komfortowo i masz ochotę zasnąć – nic nie stoi na przeszkodzie.
Jeżeli jednak czujesz silny nacisk albo po prostu cokolwiek przeszkadza ci w tej pozycji – nic na siłę. Poprzestań na codziennych, krótkich treningach przy stole lub na łóżku.
Zdjęcie: gpointstudio/Envato Elements