Niemal każda przyszła mama zastanawia się, czy zorientuje się w odpowiednim czasie, że zbliża się poród. Jeśli i ty należysz do tego grona, mamy dla ciebie ważną informację: spokojnie, na pewno nie przeoczysz sygnałów, które będzie wysyłać ci ciało. Niemniej dla większego spokoju ducha możesz przeczytać, jakie są pierwsze objawy porodu i kiedy należy udać się do szpitala.
Na początek warto wyjaśnić, że objawy porodu wcale nie muszą pojawić się w wyznaczonym przez lekarza terminie rozwiązania. Oczywiście nie należy też tego dnia jechać do szpitala, „ponieważ nadszedł termin”.
Wyznaczony termin porodu to data orientacyjna. Za poród „o czasie” – czyli z ciąży donoszonej, uznaje się ten, który rozpoczął się w ciągu dwóch tygodni przed terminem lub dwóch tygodni po nim. Naturalnie zdarza się, że u danej kobiety objawy porodu wystąpią dokładnie w dzień wyznaczonego terminu, jednak taka zbieżność zdarza się bardzo rzadko.
Przyszłe mamy bardzo często obawiają się, że przeoczą pierwsze sygnały przed porodem, w efekcie czego akcja porodowa „rozkręci się” do tego stopnia, że rodząca nie zdąży do szpitala. Czy to możliwe?
Choć takie „błyskawiczne” porody czasem się zdarzają – o czym informują media, należą one do rzadkości. O wiele częściej przyszłe mamy przyjeżdżają do szpitala zbyt wcześnie albo nawet biorą za objawy poroduto, co wcale nimi nie jest.
Podsumowując – nie martw się, z pewnością nie przegapisz momentu, w którym będziesz musiała pojechać do szpitala.
Kiedy poznać, że zbliża się poród? Otóż mogą świadczyć o tym różne sygnały – niektóre są niejednoznaczne, inne nie pozostawiają wątpliwości, że to „już”. Oto te należące do pierwszej grupy.
Tuż przed porodem ruchy dziecka stają się mniej odczuwalne i mniej intensywne – jest to wynik zmienionej pozycji maluszka w macicy, a także zwykłego braku miejsca. Oczywiście bywa i tak, że słabnące ruchy dziecka mogą zwiastować nieprawidłowości – jeśli zatem czujesz, że coś jest „nie tak” albo ruchy dziecka są bardzo delikatne i rzadko je odczuwasz, jedź do szpitala.
Kiedy ciężarne pytają, jak rozpoznać, że poród się zbliża, bardziej doświadczone kobiety często odpowiadają: „Poznasz po brzuchu!”. Rzeczywiście, w pewnym momencie ciąży przyszła mama – dotąd doświadczająca trudności ze swobodnym oddychaniem i pochylaniem się, nagle odczuwa ulgę. Dzieje się tak na skutek znacznego obniżenia się brzucha, co z kolei jest efektem wstawiania się dziecka w kanał rodny. Krótko mówiąc: maluszek przygotowuje się do drogi!
Skurcze przepowiadające (skurcze Braxtona Hicksa) to bezbolesne skurcze, które mają za zadanie przygotować macicę do porodu. Najczęściej pojawiają się od około 36. tygodnia ciąży i są jasną informacją, że poród zbliża się wielkimi krokami. Od prawdziwych skurczów odróżnia je fakt, że te przepowiadające ustępują po kąpieli czy odpoczynku.
Czop śluzowy to nic innego jak korek z gęstego śluzu, który w okresie ciąży szczelnie zamyka szyjkę macicy. Kiedy szyjka zaczyna się otwierać, czop wypada. Na bieliźnie wygląda on jak zbitek śluzu, nierzadko podbarwiony krwią. Czy odejście czopa stanowi pierwszy objaw porodu? I tak, i nie – to sprawa indywidualna. U niektórych kobiet skurcze porodowe pojawiają się już po kilku godzinach od odejścia czopa śluzowego u innych – dopiero po paru tygodniach.
Pierwszy objaw porodu to bardzo często… biegunka. Organizm się „oczyszcza” po to, żeby poród przebiegł sprawniej – główka dziecka łatwiej przesuwa się w kanale rodnym, kiedy jelita są opróżnione. Biegunka jest również efektem zmian hormonalnych, do których dochodzi w organizmie przyszłej mamy tuż przed porodem.
U niektórych kobiet objawem zbliżającego się porodu może być tzw. „syndrom wicia gniazda”, czyli porządkowanie własnej przestrzeni i przygotowywanie jej pod kątem potrzeb malutkiego dziecka. Należy jednak zaznaczyć, że syndrom wicia gniazda zdecydowanie nie jest jednoznacznym objawem porodu.
Typowe objawy porodu – to już!
Jednoznaczne objawy porodu to:
Odejście wód płodowych oznacza, że pękł worek owodniowy. Jeśli wody nie mają zielonego koloru (co mogłoby sugerować zatrucie), to w takiej sytuacji należy spokojnie, bez paniki i pośpiechu, spakować się i pojechać do szpitala. Warto wiedzieć, że taki pierwszy objaw porodu występuje u mniej niż 25% kobiet w ciąży. U całej reszty akcja porodowa rozpoczyna się od narastającej czynności skurczowej.
Kiedy skurcze pojawiają się regularnie, a ciepła kąpiel czy odpoczynek nie mają wpływu na ich częstotliwość i siłę, oznacza to, że poród zbliża się wielkimi krokami.
Stopniowo skurcze porodowe zaczynają coraz bardziej boleć. Ból jest „spinający”, często obejmuje również podbrzusze i dolną część pleców.
Zastanawiasz się, czy to, co czujesz, to pierwsze objawy porodu, czy może jednak „fałszywy alarm”? Oto oznaki, że warto wstrzymać się z wyjazdem do szpitala:
Skurcze porodowe są regularne – występują najpierw co 10 minut, potem co siedem, co pięć itd. Jeśli skurcze napływają w sposób zupełnie nieprzewidywalny – np. co 5 minut, potem co 10, następnie co 2 minuty, to raczej jest to fałszywy alarm.
Kobieta, która rodzi, zauważa, że wraz z upływem czasu skurcze zaczynają się zmieniać – pojawiają się coraz częściej, są dłuższe i silniejsze. Jeśli to nie objawy porodu, a „fałszywy alarm”, to nie zauważysz takiej prawidłowości.
Skurcze porodowe są głębokie, zaczynają się w dolnej części pleców, obejmują brzuch i przechodzą do przodu, do krocza. Z kolei skurcze przepowiadające, które nie świadczą o postępującej akcji porodowej, obejmują tylko podbrzusze.
Jeśli czujesz skurcze i nie wiesz, czy to pierwszy objaw porodu, połóż się na chwilę albo weź ciepłą kąpiel. Jeżeli to jeszcze nie ten moment, skurcze ustąpią lub staną się słabsze. Prawdziwych skurczów porodowych nie zatrzyma już nic – ani zmiana aktywności, ani pozycji.
Jeśli zauważasz u siebie symptomy opisane powyżej, odłóż torbę do szpitala, ponieważ twój poród jeszcze się raczej nie zaczyna. O tym, że warto już dzwonić do swojej położnej, świadczą następujące sygnały:
Do szpitala należy pojechać, kiedy skurcze są regularne i pojawiają się w odstępach 5-minutowych. Oczywiście odstępy między skurczami mierzy się zegarkiem, a nie „na oko”.
Skurcze porodowe są bolesne. Początkowo będzie to ból o lekkim nasileniu, z czasem zacznie być coraz bardziej intensywny.
Jeśli wody odeszły lub się sączą (sączenie można zauważyć podczas kucania), należy spokojnie się spakować i udać do szpitala. Oczywiście pomocy lekarskiej należy szukać również wtedy, gdy cokolwiek zaniepokoi przyszłą mamę: ograniczenie ruchów płodu, krwawienie lub plamienie albo zielonkawy odcień wód płodowych.
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.