Data publikacji:

Jak zatrzymać przyrost wagi w ciąży?

Z każdym kolejnym miesiącem ciąży u przyszłej mamy dochodzi do przyrostu wagi. Nie u każdej jednak proces ten przebiega tak samo – niektóre ciężarne przybierają dużo i szybko, u innych waga rośnie powoli. Sprawdź, od czego to zależy, ile powinnaś przytyć i jak zatrzymać przyrost wagi w ciąży, jeżeli jest on zbyt duży.
jak zatrzymać przyrost wagi w ciąży

Skąd się bierze przyrost wagi w ciąży?

Przyrost wagi w ciąży to naturalny proces, który wynika ze zmian zachodzących w organizmie. Precyzując, są to:
  • Powiększenie się piersi - na skutek działania hormonów tkanka gruczołowa w piersiach powiększa się. Ostatecznie pod koniec ciąży piersi ważą o 1–2 kilogramy więcej niż zwykle.
  • Zwiększenie się macicy - w okresie poza ciążą macica jest niewielka i waży do 60 gramów. Po zapłodnieniu stopniowo się zwiększa, by ostatecznie osiągnąć wagę 1–2 kilogramów.
  • Zwiększenie się ilości krwi w organizmie - przyrost wagi w ciąży wynika również ze zwiększenia się objętości krwi w organizmie przyszłej mamy – w ten sposób zyskuje ona nawet 2 dodatkowe kilogramy.
  • Zwiększanie się wagi dziecka - z tygodnia na tydzień zwiększa się masa płodu. Po koniec ciąży waży on średnio 3,5 kilograma.
  • Wzrost łożyska i zwiększanie się objętości płynu owodniowego - płyn owodniowy waży około 1 kilograma, kolejne 0,5 kilograma to waga łożyska.
  • Zwiększanie się ilości tkanki tłuszczowej - prawidłowy przyrost wagi w ciąży obejmuje również zwiększenie się tkanki tłuszczowej, w której organizm magazynuje energię. Szacunkowo ilość tłuszczu zwiększa się o około 3 kilogramy.

Prawidłowy przyrost wagi w ciąży – dlaczego jest tak ważny?

Wiele kobiet bardzo boi się przybrać na wadze w okresie ciąży. Należy jednak zauważyć, że jest to proces niezbędny dla prawidłowego rozwoju dziecka – jego brak wiąże się z poważnym ryzykiem niedożywienia płodu i wystąpienia licznych komplikacji ciążowych.
Należy również podkreślić, że jeżeli przyrost wagi w ciąży był prawidłowy, młoda mama bardzo szybko pozbędzie się kilogramów z nią związanych – większość z nich utraci już podczas porodu, kolejne w ciągu następnych tygodni.

Przyrost wagi w ciąży – średnie liczby

Przyrost wagi w ciąży zauważalny jest szczególnie w drugim trymestrze jej trwania, po 20. tygodniu – choć niektóre przyszłe mamy odnotowują go znacznie szybciej. U większości kobiet w całym okresie ciąży waga rośnie o od 9 do około 15 kilogramów.
Oczywiście w tym momencie pojawia się pytanie – u których przyszłych mam bardziej pożądany jest mniejszy przyrost wagi, a u których nieco większy? Odpowiedź można uzyskać po obliczeniu własnego BMI, czyli wskaźnika masy ciała:
  • u kobiet z niedowagą, u których BMI wynosi mniej niż 18,5, pożądany przyrost wagi w ciąży to od 12 do 17 kg,
  • kobiety z wagą prawidłową, czyli z BMI od 18,5 do 24,9, powinny przybrać od 11,5 kg do 15 kg,
  • panie cierpiące na nadwagę (BMI 25–29,9) nie powinny przybrać więcej niż 11 kg,
  • u kobiet z otyłością (BMI większe niż 30) pożądany przyrost masy ciała w okresie ciąży to mniej niż 10 kg.

Jaki jest przyrost wagi w ciąży tydzień po tygodniu?

Jesteś ciekawa, jak wygląda przyrost wagi w ciąży w poszczególnych tygodniach? Otóż na początku, aż do 14. tygodnia ciąży, twoja waga nie powinna się zmienić. W okresie od 14. do 20. tygodnia przytyjesz około 2,5 kilograma, między 20. a 30. tygodniem przybierzesz kolejne 5 kilogramów, a od 30. do 36. tygodnia będzie to dodatkowe 2,5 kilograma.
Przyrost wagi w 8. miesiącu ciąży i kolejnych tygodniach przed porodem powinien być mały albo wręcz nie powinno być go w ogóle.

Czy należy powstrzymywać przyrost wagi w ciąży?

Jak wspomnieliśmy, zbyt mały przyrost wagi w ciąży może skutkować niedożywieniem płodu. Jednak zbyt intensywne przybieranie na wadze również wiąże się z licznymi zagrożeniami i są to:
  • zwiększenie się predyspozycji dziecka do zachowania na cukrzycę, nowotwory oraz choroby układu krążenia,
  • zwiększenie się wagi urodzeniowej płodu, co może przełożyć się na wystąpienie komplikacji porodowych,
  • zwiększenie ryzyka zachorowania dziecka na otyłość w przyszłości,
  • pogorszenie się kondycji fizycznej matki,
  • zwiększenie ryzyka wystąpienia powikłań ciążowych: cukrzycy ciążowej, żylaków oraz obrzęków nóg, nadciśnienia,
  • zwiększenie ryzyka wystąpienia komplikacji porodowych, między innymi przedłużenia się akcji porodowej,
  • powolniejsze gojenie się ran po cięciu krocza lub rany po cesarskim cięciu z uwagi na większą podatność na stany zapalne,
  • dłuższe i trudniejsze powracanie do formy po porodzie,
  • pogorszenie się samooceny, nawet wieloletnie trudności z powrotem do dawne sylwetki.

Jak zatrzymać przyrost wagi w ciąży?

Jeśli zauważyłaś u siebie nagły przyrost wagi w ciąży i obawiasz się, że zdecydowanie przekroczysz przewidywane dla twojego BMI widełki wagowe, to zacznij stosować się do poniższych wskazówek:
  • zacznij kontrolować liczbę kalorii; pamiętaj, że w pierwszym trymestrze ciąży nie musisz jeść więcej niż przed nią, a w drugim i trzecim trymestrze twoje zapotrzebowanie wzrasta zaledwie o około 400 kcal,
  • jedz kilka małych posiłków w ciągu dnia, unikaj objadania się,
  • unikaj „pustych” kalorii – zrezygnuj ze słodyczy (zastąp je owocami), a także z chipsów i chrupek (chrup orzechy i pestki); często sięgaj po ryby, chude mięso, warzywa i owoce,
  • pamiętaj o aktywności fizycznej; jeśli twoja ciąża przebiega prawidłowo, nic nie stoi na przeszkodzie, abyś spacerowała, pływała, jeździła na rowerze czy nawet biegała,
  • sięgnij po pomoc; jeśli nie radzisz sobie z napływem kilogramów, koniecznie skonsultuj się z dietetykiem – specjalista pomoże ci ułożyć nowe, zdrowe nawyki.
Zdjęcie: ORION_production/Envato Elements