Data modyfikacji:

Zaparcia po porodzie – jak poradzić sobie z zaparciami po porodzie?

Zaparcia po porodzie to problem wielu kobiet. Szczególnie niepokojące wydają się te, które następują w pierwszych dniach połogu – niesłusznie jednak, ponieważ brak stolca przez pierwsze dwa dni po porodzie jest naturalny. Sprawdź, kiedy w końcu powinno dojść do wypróżnienia, jak zapobiegać zaparciom i co robić, kiedy już się pojawiają.
zaparcia po porodzie

Zatwardzenie po porodzie – czy jest naturalne?

Wiele kobiet bardzo martwi zatwardzenie po porodzie, a dokładniej – brak stolca w pierwszej czy drugiej dobie po porodzie. Tak naprawdę nie jest to jednak szczególny powód do niepokoju. Według specjalistów całkowicie naturalne jest takie chwilowe wstrzymanie opróżniania się organizmu – wynika ono z dokładnego oczyszczenia jelit bezpośrednio przed porodem.
Pierwsze wypróżnienie po porodzie powinno nastąpić w ciągu pierwszych trzech dni. Jeśli więc jeszcze tyle nie minęło – nie ma powodu do niepokoju.

Zaparcia po porodzie – kiedy można o nich mówić?

O zaparciu po porodzie można mówić wtedy, gdy od tego wydarzenia minęły już trzy dni, a młoda mama wciąż nie oddała stolca. Oczywiście zatwardzenie po porodzie może pojawić się również w późniejszych tygodniach połogu. Wówczas do wypróżnień dochodzi rzadziej niż trzy razy w tygodniu, ponadto kobieta zauważa u siebie objawy takie jak bóle brzucha, wzdęcia i gazy. Gdy już dochodzi do wypróżnienia, stolec jest twardy i zbity, a jego oddanie wiąże się z dużym wysiłkiem (niekiedy również z bólem).

Problem z wypróżnianiem po porodzie – przyczyny

Za problemy z wypróżnieniem bezpośrednio po porodzie odpowiada przede wszystkim osłabienie i zwiotczenie mięśni, które pracują podczas oddawania stolca. Zaparcia po porodzie wynikają również z wysokiego poziomu progesteronu, który rozluźnia mięśnie układu pokarmowego. Nie bez znaczenia jest także stres, który odczuwa młoda mama – zwłaszcza jeśli rodziła w sposób naturalny i jeżeli doszło do szycia krocza oraz wysunięcia się hemoroidów. W takim przypadku kobieta może odwlekać moment udania się do toalety ze strachu przed bólem albo pęknięciem szwów. Z kolei zaparcia po cc – w pierwszych dobach po operacji – mogą wynikać z chwilowego paraliżu jelita grubego, czyli tymczasowej jego niedrożności.
Zatwardzenie po porodzie pojawiające się w późniejszych dniach lub tygodniach najczęściej wynika z niewłaściwej diety, picia zbyt małych ilości wody oraz z braku aktywności fizycznej.

Pierwsze wypróżnienie po porodzie – jak je sobie ułatwić?

Pierwsze wypróżnienie po porodzie to coś, czego boją się niemal wszystkie kobiety – zarówno te, które rodziły naturalnie, jak i te, które przeszły cesarskie cięcie. Niemniej bardzo ważne jest, aby doszło do niego jeszcze w szpitalu – jest to bowiem informacja świadcząca o tym, że organizm pracuje tak jak powinien. Dlatego właśnie zarówno położne, jak i lekarze tak często dopytują mamy na oddziale położniczym, czy doszło u nich już do wypróżnienia.
Aby ułatwić sobie pierwsze wypróżnienie po porodzie, od pierwszej doby po nim staraj się bardzo dużo pić. Pij wodę oraz – jeśli masz ochotę – herbatki laktacyjne. Bardzo ważne jest również, abyś jadła produkty zawierające dużo błonnika – to między innymi kasza gryczana i jęczmienna, żytnie pieczywo, płatki zbożowe żytnie, warzywa, pestki oraz otręby.
Pamiętaj też, że strach ma wielkie oczy. Zdecydowana większość kobiet podkreśla, że ich wyobrażenia na temat tego, jak będzie wyglądało pierwsze wypróżnienie po porodzie, były znacznie bardziej dramatyczne niż rzeczywisty przebieg tego wydarzenia. Jeśli bardzo się boisz, podczas wypróżniania możesz podłożyć sobie pod krocze duży podkład (i lekko docisnąć go do okolic intymnych). Taki prosty zabieg daje poczucie bezpieczeństwa.
Jeśli mimo wszystko będziesz miała trudności z oddaniem stolca, poproś położną o czopek glicerynowy. Jego zastosowanie bardzo szybko przynosi pożądany efekt.

Co na zaparcia po porodzie?

Jeśli dokuczają ci zaparcia po porodzie, powinnaś zmienić styl życia. Co jest szczególnie ważne?
  • Odpowiednio się odżywiaj
Jedz zdrowo. Unikaj smażonych, tłustych dań, słodyczy, napojów gazowanych i niezdrowych przekąsek. Często sięgaj po produkty bogate w błonnik – pieczywo z pełnego ziarna, brązowy ryż, płatki owsiane, różne kasze czy siemię lniane.
Nie zapominaj również, aby włączać do diety produkty, które przyspieszają perystaltykę jelit. Są to suszone owoce (przede wszystkim suszone śliwki), czarne jagody oraz siemię lniane.
  • Odpowiednio się nawadniaj
Pij bardzo dużo wody. Ponadto codziennie sięgaj po kompot ze świeżych jabłek (działa przeczyszczająco), napar z liści malin czy herbatę koperkową.
  • Dużo się ruszaj
Jeśli cierpisz na zatwardzenie po porodzie, poruszaj się trochę. Czasem wystarczy kilka przysiadów, by skutecznie zachęcić jelita do pracy. Później, gdy poczujesz się lepiej, koniecznie włącz aktywność fizyczną do codzienności. Często chodź z dzieckiem na spacery, a w chwilach, gdy może zająć się nim ktoś inny – wsiadaj na rower, biegaj lub pływaj.

Zatwardzenie po porodzie – jak zapobiegać?

Czy wiesz, że możesz zapobiegać zaparciom? Oto kilka sposobów na to, by dokuczały ci jak najrzadziej (poza dietą, odpowiednim nawadnianiem organizmu oraz aktywnością fizyczną).
  • Nie odwlekaj wizyty w toalecie
Jeśli czujesz, że zbliża się wiadoma potrzeba, nie ignoruj jej. Od razu udaj się do toalety. Kiedy usiądziesz już na sedesie, podstaw sobie podnóżek pod stopy. Gdy nogi są uniesione, łatwiej o wypróżnienie.
  • Wprowadź zioła do diety
Zioła – takie jak koperek czy rumianek – pij nie tylko wtedy, kiedy pojawia się problem. Rób to każdego dnia w ramach profilaktyki zaparć. Dzięki temu z pewnością przypadłość ta będzie dokuczała ci rzadziej.