Data publikacji:

Sposoby na podniesienie łożyska: jakie ćwiczenia warto wykonywać?

Co robić, gdy łożysko jest za nisko? Łożysko nie stoi bowiem w miejscu przez czas trwania ciąży. Co to jest łożysko przodujące? Sposoby na podniesienie łożyska – jakie ćwiczenia warto wykonywać?
Sposoby na podniesienie łożyska: jakie ćwiczenia warto wykonywać?

Ułożenie łożyska w ciąży to ważna rzecz

Jakie znaczenie dla ciąży i dla porodu ma ułożenie łożyska? Jaką lokalizację narządu uznaje się za normalną, a jaka jest patologią? Jakie ułożenie łożyska wymaga specjalnej uwagi?
  • Ułożenie łożyska w ciąży zazwyczaj nie ma wpływu na przebieg ciąży oraz na dobrostan dziecka. Ma natomiast znaczenie przy porodzie.
  • Od ułożenia łożyska przed porodem zależy, czy odbędzie się on siłami natury, czy poprzez cesarskie cięcie.

Co to jest łożysko przodujące? Nieprawidłowe ułożenie łożyska w ciąży

Łożysko w ciąży może być umiejscowione na przedniej lub tylnej ścianie, w górnej części macicy. To jest prawidłowe ułożenie łożyska w trakcie trwania ciąży.
Za nieprawidłowe ułożenie łożyska w ciąży uznaje się łożysko przodujące. O łożysku przodującym medycy mówią, gdy wykształci się ono w dolnym odcinku macicy, pokrywając (częściowo lub całkowicie) wewnętrzne ujście szyjki macicy. 
  • Łożysko przodujące lekarze diagnozują często przed 20. tygodniem ciąży. W tym czasie nie określa się takiego ułożenia jako patologii. Tak umiejscowione łożysko nazywa się nisko położonym.
  • W kolejnych etapach ciąży łożysko przesuwa się samoistnie do góry. Macica rozciąga się i rośnie jej dolna część, a łożysko naturalnie się podnosi. Tak jak pisaliśmy we wstępie – nie stoi w miejscu. 
  • O łożysku przodującym można mówić dopiero po 20. tygodniu ciąży, kiedy umiejscawia się ono w dolnej części macicy i zasłania (częściowo lub całkowicie) jej ujście. 
  • Łożysko przodujące ma tylko złe położenie – funkcjonuje normalnie, dziecko rośnie prawidłowo. Łożysko przodujące występuje w 1 na 200 ciąż.
Co w takiej sytuacji? Odpowiadamy poniżej. 

Co, gdy u ciężarnej stwierdzi się łożysko przodujące? 

Jeśli ginekolog stwierdzi przez badanie USG łożysko przodujące, to przyszła mama musi unikać wysiłku fizycznego oraz współżycia w ciąży. Czasem wymagana jest także hospitalizacja. 
Jeśli takie są zalecenia lekarza, stosuje się pojedynczo sterydoterapię pomiędzy 34. a 35. tygodniem ciąży, do końca trwania ciąży. Ma to przyspieszyć dojrzewanie płuc płodu i zmniejszyć ryzyko powikłań wcześniactwa. Jeśli łożysko jest centralnie przodujące (znajduje się bezpośrednio nad ujściem kanału szyjki macicy), to ciążę bezwzględnie rozwiązuje się poprzez cięcie cesarskie. Kontynuowanie ciąży zwiększa ryzyko masywnego krwotoku, które przewyższa zagrożenia związane z wcześniactwem u dziecka.
Dochodzimy w tym momencie do sedna tego artykułu, czyli do kwestii: „Sposoby na podniesienie łożyska: jakie ćwiczenia warto wykonywać?”. Rozbieg był długi, ale zależy nam na tym, byś odróżniła patologię związaną z łożyskiem (łożysko przodujące, czyli zbyt nisko umieszczone łożysko po zakończeniu 20. tygodnia ciąży), a zjawisko normalne, jakim jest niskie ułożenie łożyska w ciele przyszłej matki do 20. tygodnia trwania ciąży.

Sposoby na podniesienie łożyska: jakie ćwiczenia warto wykonywać?

Ćwiczenia na podniesienie łożyska nie mogą być zbyt intensywne. Ćwicz zawsze tak, aby twój oddech był wyrównany. Nie doprowadzaj do zadyszki. W ten sposób dbasz o pełne dotlenienie swojego ciała, a za razem dostarczasz wymaganą ilość tlenu swojemu rozwijającemu się dziecku, które najprawdopodobniej śpi, gdy ty ćwiczysz i kołyszesz go do słodkiej drzemki.
Możesz się ruszać, ale ćwicz z rozsądkiem i umiarem. Idź na spacer. W upalne dni zrezygnuj z wyjść na zewnątrz i jeśli masz siłę, to delikatnie poćwicz w domu na macie. Co ważne – nie wchodź na duże wysokości, by zminimalizować ryzyko upadku w ciąży i ewentualnych powikłań po nim następujących. Sposoby na podniesienie łożyska? Nie stresuj się – ciąża to i tak wystarczająco duże obciążenie dla ciała i psychiki kobiety. Dodatkowy stres może wpłynąć na przebieg ciąży bardzo niekorzystnie. Może nawet doprowadzić do porodu przedwczesnego. 
Śpij i kładź się na boku. Nie poleca się spania w ciąży na plecach, ponieważ macica swoim ciężarem uciska naczynia krwionośne zaopatrujące łożysko. Wybierz lewy bok. Jest dla ciężarnych (i nie tylko) lepszy niż prawy, bo w takiej pozycji więcej krwi płynie do macicy.

Jakie ćwiczenia warto wykonywać na podniesienie łożyska w ciąży? 

Aktywność fizyczna podejmowana w czasie ciąży przynosi wiele korzyści. Pomaga zmniejszyć obrzęki nóg, poprawia metabolizm i wspiera zdrowe przybieranie na wadze. Winduje samopoczucie. Badania dowodzą, że nawet wysiłek fizyczny o niskiej intensywności (głównie spacery) korzystnie wpływa na łożysko. To, czy konkretna aktywność fizyczna jest mało czy bardzo intensywna dla ciężarnej, zależy w dużej mierze od indywidualnego stopnia wytrenowania sprzed zajścia w ciążę u konkretnej pani noszącej pod sercem dzidziusia. 
Nawet jeśli do tej pory byłaś mało aktywna fizycznie, to jeśli nie otrzymałaś przeciwskazań lekarskiej do prowadzenia oszczędnego trybu życia podczas ciąży, możesz śmiało (ale delikatnie) rozpocząć uprawianie bezpiecznej w ciąży aktywności fizycznej. 
Co do oznacza? Zamiast jazdy na rolkach, nartach i deskorolce wybierz pływanie, spacery i nordic walking. Nawet z pozoru niewielki wysiłek przynosi wiele korzyści i matce, i płodowi.
Jakie ćwiczenia warto wykonywać na podniesienie łożyska w ciąży? Czy siłownia odpada? Odpowiednio prowadzony trening kobiety ciężarnej na siłowni może przynosić pozytywne skutki. Nieodpowiednio – negatywne. Przykładowo: zawodowe podnoszenie większych ciężarów stwarza ryzyko samoistnego poronienia i przedwczesnego porodu. Ale właściwie zaplanowany trening siłowy może dobrze wpłynąć na funkcjonowanie łożyska i rozwijający się płód. Ważne, żeby nad wszystkim czuwał specjalista, a ty – byś umiała powiedzieć stop, gdy czujesz, że cokolwiek jest źle podczas ćwiczeń.
Zdjęcie: Envato Elements
Ewa Doniec
Ewa Doniec

Podróże z plecakiem, kolarstwo szosowe, góry wysokie. Lawenda, makaron i wiatr. To moje „naj”, za którymi podążam, kosztując życie. Pilot wycieczek, absolwentka ekonomii oraz turystyki i rekreacji.