Przesilenie zimowe – objawy, sposoby na spadek energii

Wczesna wiosna to trudny moment dla naszych organizmów.  Przez czas zimy, gdy dni były krótsze, mieliśmy mniejszy kontakt ze światłem dziennym, jedliśmy mniej warzyw i owoców, mogliśmy nabawić się niedoborów witamin i minerałów. Dodatkowo organizm z trybu oszczędzania energii i spowolnienia musi przestawić się w tryb aktywny, co jest dla niego nie lada wysiłkiem. Jak sobie radzić z nieprzyjemnymi objawami przesilenia zimowego?

sposoby na przesilenie zimowe

 

Marzec i kwiecień, choć cieszą nas słońcem, ociepleniem i wydłużającym się dniem, kosztują nasz organizm wiele energii. Nierzadko w tym właśnie czasie zamiast spodziewanego zastrzyku energii czujemy zmęczenie, spowolnienie, brak chęci do życia.

 

Objawy przesilenia zimowego

Kłopoty ze snem, nawracające infekcje, poczucie zmęczenia i brak chęci do życia, a do tego nawroty objawów alergii. Osoby chorujące na schorzenia  przewlekłe zwykle skarżą się na nasilenie objawów. To czas, kiedy wraca opryszczka, AZS, łuszczyca.  Mogą zdarzyć się nagłe spadki energii, szczególnie po południu. Wiele osób w momentach takich kryzysów próbuje ratować się kawą, napojami energetyzującymi albo słodyczami.  Efekty spożywania takich produktów są  jednak krótkotrwałe i na dłuższą metę powodują albo ponowne zwiększenie apetytu na cukier albo kłopoty ze snem nocnym po spożyciu kofeiny.

Przesilenie zimowe – dolegliwości:

  • zmęczenie
  • infekcje
  • nawrót objawów chorób przewlekłych
  • kłopoty ze snem
  • spadki energii
  • senność
  • wzmożone łaknienie
  • wypadanie włosów
  • pogorszenie stanu cery
  • objawy alergii

Przesilenie zimowe u dzieci

Najmłodsi również mogą doświadczać negatywnych objawów przesilenia zimowego. Wiąże się to zwykle z nawracającymi infekcjami górnych dróg oddechowych. Dzieci reagują również często kłopotami z wieczornym usypianiem. Kilkulatki mogą czuć się zmęczone po południu i drzemać,  przez co potem wieczorem trudno im się wyciszyć. Mogą pojawić się trudności z uregulowaniem godzin snu. Dzieci mogą zasypiać zbyt wcześnie a potem budzić się nad ranem. Typowe dla tego czasu są okresu spadku energii, a potem pobudzenia. Odczuwamy to szczególnie dotkliwie, jeśli dziecko zje dużo słodyczy.

Jak sobie radzić z wiosennym spadkiem energii

W czasie przesilenia wiosennego należy szczególnie zadbać o siebie. Okres marca i kwietnia jest najlepszym momentem na urlop, ale termin ten jest wciąż niezbyt popularny. Wyjazd i odpoczynek w tym czasie pozwala łagodnie przestawić się organizmowi na wyższe obroty i nabrać energii. Jeśli nie urlop, to postarajmy się uregulować tryb życia, zadbać o dietę: w szczególności o nawodnienie, oczyszczenie z toksyn i dostateczną ilość witamin. Można również wspomagać się suplementami. Najlepiej na ten trudny okres nie planować żadnych ważnych zdarzeń, jak przeprowadzka, zmiana pracy, egzaminy.

 

Sposoby na przesilenie zimowe:

  • osiem godzin snu dziennie
  • codzienny ruch (przynajmniej spacer)
  • Suplementacja witaminy D3 oraz magnezu z witaminą  B6
  • Picie min. 2 litrów wody dziennie
  • Picie zielonej, czerwonej herbaty lub ziół oczyszczających organizm z toksyn
  • unikanie nadmiernej ilości kawy (powyżej 3 filiżanek dziennie)
  • ograniczenie cukru i węglowodanów prostych (bułki, biały makaron)

 

Dieta dodająca energii i uzupełniająca niedobory:

  • koktajle warzywno-owocowe
  • sok pomidorowy
  • zielone warzywa (szczególnie liściaste)
  • wartościowe tłuszcze: olej lniany, rzepakowy, oliwa
  • pestki i orzechy

Dziecko w czasie przesilenia zimowego

U dzieci poza dbaniem o dietę i wypoczynek warto pamiętać o suplementacji witaminy D3. Jest to szczególnie ważne, bo witamina ta jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju kości i mózgu. Kilkulatki mogą pić zieloną herbatę (słabą) z odrobiną miodu, ale lepszym rozwiązaniem będzie herbata Rooibos, która nie zawiera ani kofeiny ani teiny. Do tego jest świetny źródłem żelaza. Zielone smoothie można nazwać napojem Shreka. Bardzo smaczna jest mieszanka banana, soku jabłkowego i liści szpinaku.  Smak zielonych liści jest niewyczuwalny, a koktajl ma przyjemną konsystencję dzięki bananowi. Doskonałym, wartościowym zagęszczaczem smoothie jest również awokado, świetnie smakuje z kwaśnymi owocami. Pamiętajmy również o spacerach, aktywności na świeżym powietrzu wyciagnijmy z piwnicy rower i hulajnogę). Ale pamiętajmy przy tym, aby nie przegrzewać dziecka. Zamieńmy już zimowe kurtki na lżejsze, wyrzućmy szalik i zamieńmy go na apaszkę. Zimową czapkę zastąpić powinna cienka bawełniana.

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
19-3-2019
Ocena:
Moje dziecko akurat na wiosnę dostaje probiotyk acidolac. Widzę, że w przedszkolu jest dużo większa ilość chorowitków i staramy się mocno wzmacniać odporność. Witamina d w sumie jeszcze z miesiąc i zacznie być więcej słońca. U mojego dziecko przesilenia nigdy nie widać, mam wrażenie, że y wszyscy jesteśmy wyjątkowo aktywni.
1-3-2019
Ocena:
Oby do lata :)
Dobry artykuł.
1-3-2019
Ocena:
Wszystko się zgadza!