Kiedy przychodzi czas rozszerzania diety niemowlęcia, rodzice stają przed trudnymi wyborami: jakie produkty przygotują swojemu dziecku i jaki będzie sposobu ich podania. Następnie pojawia się pytanie o to, w czym podawać wodę niemowlakowi. Jaki kubek będzie najlepszy na początek, czy kubek niekapek nie wpłynie negatywnie na rozwój aparatu artykulacyjnego?
Spis treści:
Pierwszy kubek - po pierwsze nie szkodzić
Butelka i niekapek źle wpływają na zgryz
Polecane rozwiązania do picia dla niemowląt
Na co zwrócić uwagę, gdy dziecko uczy się pić z kubka
Trudno nie zauważyć, że mówimy, jemy i pijemy tymi samymi narządami (m.in. wargi, język, zęby, gardło). W dodatku tuż obok przebiega proces oddychania -- niezbędny do życia, konieczny do mówienia i skoordynowany z przyjmowaniem pokarmów i płynów. Mowa jest funkcją wtórną w stosunku do czynności związanych z utrzymaniem organizmu przy życiu: jedzenia, picia i oddychania. Jeśli zadbamy o prawidłowy rozwój tych narządów, zwiększymy szanse dziecka na prawidłowy rozwój mowy, przede wszystkim artykulacji.
Na rynku mamy coraz szerszy wybór naczyń czy wręcz urządzeń do napojenia niemowląt. Niektóre przygotowują do picia z kubków otwartych, inne służą po prostu zaspokojeniu pragnienia. Które są zalecane m.in. przez logopedów i jaki mogą mieć wpływ na rozwój aparatu mowy dziecka, przedstawiam w poniższym zestawieniu.
Punktem odniesienia będzie ssanie mleka z piersi. Jest to czynność naturalna i jeśli przebiega prawidłowo, nie ma potrzeby w nią ingerować. Picie mleka z butelki traktowane jako alternatywa, także krótko omówiłam. W zestawieniu wzięłam pod uwagę najważniejsze czynniki charakteryzujące naukę dobrego picia:
Nauka picia jest ważnym etapem w życiu niemowlęcia i małego dziecka. Dobrymi decyzjami rodzice mają szansę zwiększyć kompetencje dziecka w tym zakresie, ale także pozytywnie wpłynąć na rozwój narządów mowy. Warto przy tym nadmienić, że patologiczne zmiany ortodontyczne i nieprawidłowe nawyki w obrębie narządu żucia powstają w wyniku długotrwałego (a nie sporadycznego) stosowania niepolecanych kubków i/lub butelek, tym niemniej warto świadomie podejść do ich wyboru.
Proponuję rozpatrzyć proces nauki picia oraz wybór odpowiedniego kubka z punktu widzenia bezpieczeństwa dziecka – w wielu wymiarach:
Źródła:
D. Pluta‐Wojciechowska, Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji, Bytom 2013.