Data publikacji:

Jak przygotować warzywa

Autor: Katarzyna Michniewska

Mając coraz większą wiedzę na temat zdrowej diety rezygnujemy z ciężkich sosów, zup zabielanych śmietaną, bigosów i ociekających tłuszczem steków. Sięgamy po białe mięso, ryby i warzywa. Ale czy, aby na pewno wiemy jak je przyrządzać, tak by nie straciły swoich wartości odżywczych?

Jak przygotować warzywa

 

Jak myć warzywa?

Przygotowywanie warzyw należy zacząć od dokładnego ich umycia. Dzięki starannemu oczyszczeniu usuniemy szkodliwe pestycydy oraz źródła ewentualnego zakażenia, takie jak bakterie, wirusy i larwy.

Warzywa należy myć szczotką i płukać pod strumieniem bieżącej wody. Szczególnie uważnie powinniśmy myć warzywa korzeniowe (marchewka, pietruszka, seler, rzodkiewki, buraki itd.), gdyż mają one na sobie ziemię. W ziemi tej mogą znajdować się resztki nawozów i liczne drobnoustroje. Nie zaleca się moczenia, gdyż taki zabieg pozbawia warzywa cennych składników mineralnych i rozpuszczalnych w wodzie witamin z grupy B i C.

 

Jak obierać i kroić warzywa?

Po dokładnym umyciu warzyw pora na ich obranie. Okazuje się, że wbrew pozorom nie jest to łatwa sztuka. Jeśli obierzemy zbyt grubo - obniżymy ilość witamin i minerałów zawartych w warzywach.  Jednakże obierać trzeba, zwłaszcza warzywa korzeniowe. Ale róbmy to cienko, tak by  usunąć samą skórkę. Bowiem właśnie w swojej skórce warzywa gromadzą szkodliwe azotany i metale ciężkie. Obierać powinniśmy używając narzędzi ze stali nierdzewnej. Żelazne niszczą witaminy, a zwłaszcza witaminę C.

Sałatę powinniśmy rwać, gdyż jej krojenie powoduje utratę witaminy C. Warzywa kapustne należy pozbawić głąba i ‘nerwów’, gdyż te skupiają w sobie metale ciężkie i pestycydy.  Pamiętajmy, że jeśli chcemy poddać warzywo obróbce cieplnej np. ugotować, najlepiej robić to w całości. Z krojonych i siekanych na drobne kawałki warzyw podczas gotowania ‘ucieka’ mnóstwo witamin i składników mineralnych. Pamiętajmy, że warzywa należy spożywać bezpośrednio po przyrządzeniu, gdyż podczas przechowywania tracą cenne składniki odżywcze.

 

Jak najlepiej gotować warzywa?

Warzywa najlepiej gotować na parze. To zdecydowanie najzdrowszy sposób. Dzięki takiej obróbce termicznej zachowają większość swoich substancji odżywczych.

Najpopularniejszym sposobem przyrządzania warzyw jest jednak gotowanie w osolonej wodzie. Jeśli do wody dodamy też odrobinę cukru gotowane warzywa będą bardziej chrupiące. Odrobina octu sprawi, że zachowają one intensywny kolor. 

Najlepiej gotować warzywa bez obierania, a skórkę zdjąć dopiero po ich ugotowaniu. Ale zasada ta dotyczy wyłączne warzyw ekologicznych pochodzących z wiadomego źródła i pozbawionych pestycydów. 

Warzywa wrzucamy na wrzątek  i gotujemy jak najkrócej. Powinny być lekko twarde - al dente. Wówczas zminimalizujemy straty składników odżywczych, zachowamy ich smak i naturalny aromat.

Warzywa zielone (fasolkę, szczaw, szpinak) gotujemy na dużym ogniu, bez przykrycia, a po ugotowaniu przelewamy zimną wodą.

Kalafior, brokuły, kapustę, szparagi i brukselkę powinniśmy gotować na małym ogniu. Możemy też dodać do wody odrobinę mleka co uchroni zawartą w warzywach witaminę C przed rozkładem.

Wiele osób podsmaża warzywa na patelni. Niestety podczas smażenia nasiąkają one tłuszczem. Zamiast tradycyjnej patelni lepiej użyć woka. Rozprowadza on ciepło szybciej i lepiej niż  patelnia, w związku z czym czas smażenia ulega znacznemu skróceniu, a warzywa nie chłoną takich ilości oleju.

 

Przygotowując posiłki coraz częściej sięgamy po różnorodne warzywa. Tradycyjne, polskie ziemniaki  wypierane są przez cukinie, bakłażana, pomidory i inne kolorowe pyszności. I bardzo dobrze, bo jedzenie różnorodnych warzyw to przecież podstawa zdrowej, dobrze zbilansowanej diety. Jednak przygotowując warzywa zwróćmy uwagę aby przyrządzać je w odpowiedni sposób. Dzięki temu zachowają one swoje właściwości, a my dostarczymy swojemu organizmowi niezbędnych witamin i składników mineralnych w nich zawartych.  A to duży krok w kierunku naszego zdrowia.

Smacznego !!!
 

Zdjęcie: Fotolia by © Esther Hildebrandt   All rights reserved

 


Autor

Katarzyna Michniewska

Miłośniczka kotów, kuchni azjatyckiej i drinków z parasolką. Uzależniona od cappuccino. Prywatnie matka swojego syna, żona swojego męża, wielbicielka swoich przyjaciół.

Komentarze
10-04-2015
Ocena:
Tak jak specjaliści od kuchni orientalnej nam przyrządzą to my moźemy sobie pomarzyc,
organizer na przewijak

Jaki organizer na przewijak?

2021-08-22
Aby zmienianie pieluszki niemowlaka odbywało się sprawnie, a on sam ani na sekundkę nie pozostał bez opieki, wszystkie akcesoria – pieluszki, kremy i chusteczki, muszą znajdować się w pobliżu przewijaka. Dla porządku dobrze byłoby je oczywiście jakoś posegregować – np. w specjalnym organizerze. Sprawdź, jaki organizer na przewijak ułatwi ci czynności pielęgnacyjne.
Pokój dla przedszkolaka. Jak urządzić?

Pokój dla przedszkolaka. Jak urządzić?

2021-08-19
Pokój przedszkolaka nie jest pomieszczeniem szczególnie łatwym do urządzenia. Musi znaleźć się w nim miejsce do spania, odpoczynku i zabawy, ale również już do pracy. Jakby tego było mało, pokoik musi też oczywiście zachwycić samego zainteresowanego. Jeśli nie wiesz, jak to wszystko połączyć i stworzyć idealny pokój dla przedszkolaka – skorzystaj z naszych podpowiedzi.
łóżeczko i komoda dla niemowlaka

Jakie łóżeczko i komoda dla niemowlaka?

2021-08-11
Urządzanie pokoju dziecięcego jest przyjemne, ale bywa również źródłem wielu dylematów. Jeden z nich dotyczy tego, jakie łóżeczko z komodą dla niemowlaka wybrać. Czy zdecydować się na mebel „2 w 1”, czy może jednak na dwa oddzielne? A może w ogóle zrezygnować z komody na rzecz wysokiej szafy? Jeśli i ty zadajesz sobie takie pytania – koniecznie przeczytaj ten tekst.
sushi w ciąży

Czy można jeść sushi w ciąży?

2021-08-05
Jeśli jesteś w ciąży, to prawdopodobnie przestałaś jeść sushi z uwagi na dobro dziecka. Czy wiesz jednak, że to wyrzeczenie jest trochę „na wyrost”? Sprawdź, jakie sushi w ciąży nie zaszkodzi dziecku i przestań odmawiać sobie tej drobnej przyjemności.
dziecko

Bezpieczne dziecko w domu, czyli jak zabezpieczyć dom przed dzieckiem?

2021-05-21
Ciekawość najmłodszych dzieci nie zna granic. Maluchy, które zaczynają raczkować i chodzić, chętnie zaglądają do szafek, szarpią za kable i różne wystające elementy. Niestety, nie wszystkie przedmioty znajdujące się w domu są odpowiednie dla dzieci. Bezpieczne dziecko w domu to podstawa, dlatego mieszkanie powinno być odpowiednio przygotowane na wesołe zabawy raczkującego i stawiającego pierwsze kroki niemowlęcia. Jakie zabezpieczenia przydadzą się w domu, gdy dziecko zaczyna samodzielnie się poruszać?
kobieta z komputerem

Proste przepisy z truskawkami. Co przyrządzić?

2021-05-04
Z niecierpliwością czekasz, aż rozpocznie się sezon na truskawki? Przepisy, które znajdziesz w niniejszym artykule, z pewnością umilą ci ten czas. Poznasz sposób na szybki słodki obiad z truskawki, przepisy fit oraz recepturę na dżem uwielbiany przez dzieci i dorosłych. Smacznego!
słodycze

Jakie środki słodzące są używane w produktach? Czym je zastąpić?

2021-04-03
Nasz pierwszy pokarm jest słodki. Od urodzenia jesteśmy zaprogramowani na poszukiwanie tego smaku, niesie on ze sobą obietnicę zastrzyku energii. Słodycze poprawiają nastrój, przynajmniej na chwilę. Dlatego wiele osób nie potrafi bez nich żyć. Niestety, nadmiar cukru i kalorii w codziennej diecie niesie ze sobą ryzyko problemów zdrowotnych oraz niechcianego przyrostu masy ciała. To powód, dla którego w składzie gotowych produktów coraz częściej można natknąć się na frazę: środki słodzące różnego pochodzenia.