Od tego czasu trochę się zmieniło – wiemy, że dzieciom należy mówić o miłości. Czy jednak rzeczywiście czasem nie przychodzą chwile, w którym zdajemy sobie sprawę, że te słowa dawno nie padły z naszych ust? Ważne jest przy tym nie tylko „kocham cię”, ale także „kocham cię, gdy popełniasz błędy, gdy jestem trochę zła, gdy nie mam czasu”. Dziecko musi mieć świadomość, że cokolwiek by się w jego życiu nie stało, jakkolwiek by nie zbroiło czy zawiodło, rodzice nadal będą je kochać.
Ważny jest również dotyk. Badacze z Uniwersytetu Oksfordzkiego oraz Liverpool John Moores University zaprosili do badania kilkadziesiąt dzieci, którym pobierano krew. W trakcie zabiegu kontrolowano mózgi maluchów. Okazało się, że dotyk i bliskość rodzica może znieść ból nawet o 40%. Dotykaj więc swoje dziecko, tul, przytulaj, głaszcz, całuj. Także wtedy, gdy nie będzie już samo wskakiwało na kolana.
W fantastycznym dramacie „Służące” mądra opiekunka mówi do swojej podopiecznej: „Jesteś mądra. Jesteś dobra. Jesteś ważna”. Scenę tę śmiało można uznać za jedną z najpiękniejszych w kontekście kształtowania samooceny dziecka.
Twoje dziecko nie wie, że poświęcasz mu uwagę. Według niego po prostu robisz obiad, a rozmawiasz tylko mimochodem. Nie wie, że odmówiłaś sobie nowego płaszcza, żeby kupić mu ciuchy do szkoły. Nie zdaje sobie sprawy, że chciałabyś jeździć po świecie, ale nie masz na to czasu i pieniędzy – bo masz dzieci. Nie zdaje sobie sprawy, że gdyby nie urlop wychowawczy, to byłabyś w zupełnie innym miejscu kariery zawodowej.
Ty wiesz, że wszystko to jest po coś. Twoje dziecko jest dla ciebie najważniejsze na świecie. Ale ono nie będzie tego pewne bez słów. Mów mu zatem: „Jesteś ważny. Nie wyobrażam sobie życia bez ciebie. Uszczęśliwiasz mnie”.
Pięć lat temu w czasopiśmie medycznym „Neurolmage” pojawiło się doniesienie z badań nad mózgami osób zajmujących się pracami plastycznymi. Mianowicie okazało się, że mózgi artystów nieco różnią się od mózgów innych ludzi – mają one więcej tkanki nerwowej w miejscach, które odpowiadają za przetwarzanie obrazów i precyzję ruchów. O tym, że budowa mózgu wpływa na nasze umiejętności, talenty i predyspozycje, przez wiele lat mówili także naukowcy, którzy badali mózg Einsteina.
Skoro wszyscy mamy różne możliwości, to dlaczego mielibyśmy mówić dzieciom: „Możesz wszystko!”? To nieprawda, a skutkiem takiego „motywowania” bywa niskie poczucie wartości. Powiedz więc: „Ludzie mają różne mocne strony. Znajdź swoje, a potem nad nimi pracuj. Dzięki temu możesz w życiu robić coś, co będzie cię cieszyło i w czym będziesz dobry”.
Dzieci mają intuicję. Często podświadomie czują, że coś jest nie tak – kiedy ktoś dorosły namawia je do „dziwnego” całowania albo po prostu gdy kolega namawia na skakanie przez tory kolejowe lub wagary. Nie wiedzą jednak, czym jest to, co czują i że warto tego posłuchać.
Rozmawiaj z dzieckiem o intuicji. Tłumacz, że to taki „jakby głosik”, takie wewnętrzne poczucie, że coś jest nie tak, że nie powinniśmy czegoś robić. Mów: „kiedy czujesz takie coś, zaufaj temu, uciekaj albo nie zgadzaj się”.
Ucz swoje dziecko, że asertywność to dobra cecha, że ma prawo odmawiać i mówić, co myśli. Pamiętaj jednak o definicji asertywności, która brzmi: „to zespół zachowań interpersonalnych, wyrażających uczucia, postawy (…) w sposób bezpośredni (…), a jednocześnie respektujący uczucia, postawy, życzenia, opinie i prawa innej osoby (…)”
Bardzo istotna jest druga część – ta o szanowaniu innych ludzi. Definicja, stworzona przez psycholog Marię Król-Fijewską, pozwala odróżnić agresję od asertywności i jest cennym drogowskazem dla rodziców.
My, dorośli, wiemy dokładnie, jak cenną wartością jest zaufanie, jak długo się na nie pracuje i jak łatwo można je stracić. Dziecko ma prawo tego nie wiedzieć, błądzić i popełniać błędy. Będzie to robiło, ale raz na jakiś czas warto przypomnieć mu, jak ważna jest to wartość.
W trudnych sytuacjach mów zatem: „Ufam ci. Spójrz mi prosto w oczy i powiedz, że tak było, pamiętając, że nie możemy sobie skłamać. Jeśli chcesz mi coś powiedzieć, przyznać się do czegoś, to teraz jest dobry moment.”
Czy wiesz, co jest największym wsparciem w sytuacji, w którejś coś nam się nie udaje? Informacja, że ktoś też tak miał, ale wszystko dobrze się skończyło.
Słowa o sznurowadłach możesz dowolnie zastąpić tymi o czytaniu, rysowaniu, robieniu fikołka. Ważne jest to, aby dziecko zrozumiało, że sukces nie przychodzi sam z siebie. Czuje się wtedy silniejsze i bardziej zmotywowane.
Spędzanie czasu to nie doglądanie do dziecka oglądającego bajki. To nie rozmowa podczas odwożenia do szkoły czy kontrolowania odrabiania lekcji podczas robienia obiadu.
Jeśli chcesz spędzić czas z dzieckiem, co ma ogromny wpływ na jego rozwój, to poświęć mu calutką swoją uwagę. Wyciągnijcie rowery z piwnicy, zdejmijcie z półki planszówkę. Wielu z nas ma na głowie tysiące obowiązków każdego dnia, ale przy odrobinie dobrych chęci znajdzie się wolna chwila.
Dziękujemy za pomoc innych dorosłym – to oczywiste i wynikającego ze zwykłej grzeczności. Zwykłe „dziękuję” jest bardzo ważne i razi nas, gdy ktoś go nie powie. Dzieci jednak rzadko słyszą: „Fajnie, że mi pomogłeś, dzięki!”. A przecież uczą się poprzez obserwację i naśladowanie.
Rozmowy o molestowaniu są trudne, ale trzeba je przeprowadzać. Wielokrotnie powtarzaj swojemu dziecku, że nie zawsze musi być grzeczne. Że czasem powinno krzyczeć, uciekać, awanturować się i buntować. Nie bój się powiedzieć, że jeśli zachowa się tak w sytuacji zagrożenia, to zawsze będziesz je wspierać, a nawet wręcz każesz mu się tak zachowywać. Rób to po to, by w razie najgorszego nie przeszła mu przez myśl: „Mama mówi, że mam być grzeczny i miły dla dorosłych”.
Do poczytania:
Psycholog, redaktor. Absolwentka Uniwersytetu Gdańskiego, autorka dziesiątek artykułów ułatwiających Czytelnikom zrozumienie mechanizmów psychologii i wprowadzenie ich we własne życie. Regularnie podnosi swoje kwalifikacje i współpracuje z gabinetami w całej Polsce. Prywatnie szczęśliwa żona i mama.
Wyrażając zgodę na przechowywanie informacji na urządzeniu końcowym lub dostęp do nich i przetwarzanie danych osobowych (w tym w obszarze profilowania, analiz rynkowych i statystycznych) sprawiasz, że łatwiej będzie odnaleźć Ci w Serwisie dokładnie to, czego szukasz i potrzebujesz. Administratorem Twoich danych osobowych będzie Ceneo.pl sp. z o.o., a w niektórych przypadkach (np. identyfikator internetowy, dane przeglądania) nasi partnerzy (130 partnerów), w tym tzw. “Zaufani Partnerzy IAB” (126 partnerów).
Twoja zgoda jest dobrowolna i obejmuje przetwarzanie danych osobowych w celach: prezentowania spersonalizowanych treści i reklam oraz ich pomiaru, tworzenia statystyk, poprawy funkcjonalności strony, ułatwienia korzystania z naszych stron.
Zgoda obejmuje także wyszczególnione cele (wg standardu i klasyfikacji IAB Europe) dla Zaufanych Partnerów IAB: 1) Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich; 2) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam; 3) Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam; 4). Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam; 5) Tworzenie profili w celu personalizacji treści; 6) Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści; 7) Pomiar efektywności reklam; 8) Pomiar efektywności treści; 9) Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł; 10) Rozwój i ulepszanie usług; 11) Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści, Cele specjalne: 12) Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów, 13) Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści, 14) Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich, Funkcje: 15) Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł, 16) Łączenie różnych urządzeń, 17) Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie, Funkcje specjalne: 18) Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji. Szczegółowo opisane są one w ustawieniach dostępnych pod przyciskiem: Dostosuj zgody.
W każdej chwili możesz ją cofnąć zmieniając jej ustawienia (opcje dostosowania zgody przy jej wyrażeniu dostępne są także z poziomu polityki cookies). Cofnięcie zgody nie wpływa na legalność uprzedniego przetwarzania.
Więcej informacji - o wykorzystywaniu przez nas plików cookies, w tym o przysługujących Ci uprawnieniach z przetwarzania Twoich danych osobowych - w naszej polityce.
Udzielenie zgody na pliki cookies może się wiązać z przetwarzaniem Twoich danych osobowych, w tym w państwach leżących poza Europejskim Obszarem Gospodarczym, jak i z udostępnianiem ich do naszych partnerów oraz podmiotów z nimi współpracujących. Więcej informacji w naszej polityce.
Możesz w dowolnym momencie przejść do szczegółów i listy naszych partnerów (przycisk „>” przy każdej kategorii), jak i zaakceptować wszystkie lub wybrane kategorie (przesunięcie suwakiem).
Wybory, których dokonujesz w odniesieniu do celów i podmiotów (partnerów) wymienionych w tej informacji, są zapisywane w pliku cookie o nazwie „consentcookie” na maksymalny czas do 400 dni.
Wyrażam zgodę na:
Marketingowe (reklamowe) pliki cookies wspierają wyświetlanie reklam, które są bardziej dopasowane do Twoich zainteresowań i potrzeb, a jednocześnie wartościowe dla wydawców i reklamodawców. Służą także do wyświetlania reklam na innych stronach internetowych. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Analityczne pliki cookies mierzą ilość wizyt i zbierają informacje o źródłach ruchu. Używamy ich także, aby poprawić działanie Ceneo. Pomagają nam dowiedzieć się, które strony są najbardziej popularne lub jak poruszasz się po naszym serwisie. Brak zgody nie wpływa na korzystanie ze strony.
Funkcjonalne pliki cookies zapamiętują wybory dokonywane przez Ciebie, zapewniając Ci lepiej dopasowane usługi. Możemy je wykorzystywać także do przeprowadzania ankiet.
Pliki cookies instalowane zgodnie z ustawieniem Twojej przeglądarki, niezbędne do prawidłowego lub zoptymalizowanego działania serwisu i naszych usług – bez nich strona internetowa lub usługi, które oferujemy mogą nie działać prawidłowo. Nie możesz z nich zrezygnować z poziomu tej strony.
Pliki cookie, identyfikatory urządzeń lub podobne identyfikatory online (np. identyfikatory oparte na logowaniu, identyfikatory przypisywane losowo, identyfikatory sieciowe) w połączeniu z innymi informacjami (takimi jak rodzaj przeglądarki i informacje w niej zawarte, język, rozmiar ekranu, obsługiwane technologie itp.) mogą być przechowywane lub odczytywane na Twoim urządzeniu celem rozpoznania urządzenia za każdym razem, gdy następuje połączenie z aplikacją lub witryną internetową – w celach tutaj przedstawionych.
Np.:
Reklamy prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danej reklamy).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania profilu odnoszącego się do Ciebie (który to profil może na przykład obejmować Twoje zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do pokazywania reklam, które wydają się bardziej odpowiednie, biorąc pod uwagę Twoje możliwe zainteresowania.
Np.:
Reklamy, ktore są Ci prezentowane w tym serwisie mogą być oparta na Twoich profilach reklamowych, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w serwisie, innych witrynach internetowych lub aplikacjach (np. przesyłane formularze, przeglądane treści), możliwe zainteresowania i cechy osobiste.
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie (np. przesyłane formularze, przeglądane treści niezwiązane z reklamami) mogą być przechowywane i łączone z innymi informacjami dotyczącymi Ciebie (na przykład informacjami o Twojej poprzedniej aktywności w usłudze, innych witrynach internetowych lub aplikacjach) lub podobnych osób. Informacje te wykorzystuje się następnie do tworzenia lub ulepszania Twojego profilu (który to profil może obejmować możliwe zainteresowania i cechy osobiste). Twój profil może być wykorzystywany (również później) do prezentowania treści, które wydają się bardziej odpowiednie w oparciu o Twoje ewentualne zainteresowania, na przykład poprzez dostosowanie kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze łatwiej było Ci znaleźć treści odpowiadające Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Treści prezentowane w serwisie mogą być oparte na Twoich profilach spersonalizowanej treści, które mogą odzwierciedlać Twoją aktywność w tym lub innym serwisie (bierze się pod uwagę przesyłane formularze, przeglądane treści itd.), możliwe zainteresowania i aspekty osobiste. Informacje te mogą zostać wykorzystane na przykład do dostosowania kolejności wyświetlania treści, aby jeszcze bardziej ułatwić Ci przeglądanie właściwych (niereklamowych) treści odpowiadających Twoim zainteresowaniom.
Np.:
Informacje dotyczące tego, które reklamy są Ci pokazywane, jak również tego, jak na nie reagujesz, mogą pomóc określić, na ile dobrze zadziałała dana reklama na Ciebie lub inne osoby i czy cele reklamy zostały osiągnięte. Na przykład czy w ogóle widziałeś reklamę, czy ją na nią kliknąłeś, czy skłoniła to Ciebie do zakupu produktu lub odwiedzenia witryny internetowej itp. Jest to bardzo pomocne w zrozumieniu znaczenia kampanii reklamowych.
Np.:
Informacje dotyczące prezentowanych Ci treści oraz Twoje reakcje na nie mogą zostać wykorzystane do określenia, czy (niereklamowe) treści dotarły – na przykład – do zamierzonych odbiorców i czy odpowiadały Twoim zainteresowaniom. Pozwalają się dowiedzieć, czy przeczytałeś artykuł, obejrzałeś film, słuchałeś podcastu lub sprawdziłeś opis produktu, ile czasu spędziłeś, korzystając z serwisu, jakie witryny internetowe odwiedziłeś itp. Pomaga to poznać znaczenie (niereklamowych) pokazywanych Tobie treści.
Np.:
Można generować raporty na podstawie kombinacji zestawów danych (takich jak profile użytkowników, statystyki, badania rynku, dane analityczne) dotyczących reakcji użytkowników na treści reklamowe lub niereklamowe. Chodzi o identyfikację wspólnych cech (na przykład określenie, którzy odbiorcy docelowi są bardziej otwarci na kampanię reklamową lub treści danego typu).
Np.:
Informacje na temat Twojej aktywności w serwisie, np. odnoszące się do Twoich reakcji na reklamy lub treści, mogą być bardzo pomocne w ulepszaniu produktów i usług oraz tworzeniu nowych produktów i usług w oparciu o Twoje interakcje, typ odbiorców itp. Ten konkretny cel nie obejmuje tworzenia ani ulepszania profili czy identyfikatorów użytkowników.
Np.:
Treści prezentowane Tobie w serwisie mogą opierać się na ograniczonych danych takich jak witryna internetowa lub aplikacja, z których korzystasz, Twoja nieprecyzyjna lokalizacja, rodzaj urządzenia albo treści przeglądane przez Ciebie (na przykład w celu ograniczenia liczby wyświetleń danego filmu lub artykułu).
Np.:
Twoje dane mogą być wykorzystywane do monitorowania i zapobiegania oszustwom (np. w odniesieniu do reklam i ich klikania przez boty) oraz zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego działania systemów i procesów. Dane te mogą być również wykorzystywane do korygowania wszelkich problemów, jakie mogą wystąpić u Ciebie, wydawcy lub reklamodawcy w związku z dostarczaniem treści i reklam oraz w związku z Twoją interakcją z treścią i reklamami.
Np.:
Niektóre informacje (np. adres IP lub funkcje urządzenia) są wykorzystywane w celu zapewnienia technicznej zgodności treści lub reklam lub w celu ułatwienia przesyłania treści lub reklam do Twojego urządzenia.
Np.:
Decyzje podejmowane przez użytkownika dotyczące celów i podmiotów wymienionych w niniejszym powiadomieniu są zapisane i udostępniane tym podmiotom w formie sygnałów cyfrowych (np. ciągu znaków). Jest to konieczne dla zapewnienia aby te podmioty i usługi respektowały podjęte przez użytkownika decyzje.
Np.:
Informacje dotyczące aktywności użytkownika w usłudze mogą być łączone z innymi informacjami dotyczącymi użytkownika, pochodzącymi z różnych źródeł takich jak aktywność w innej usłudze online, korzystanie z karty lojalnościowej w sklepie lub odpowiedzi na pytania w ankiecie – w celach wyjaśnionych w niniejszym powiadomieniu.
W związku z celami opisanymi w niniejszym powiadomieniu można przypuszczać, że urządzenie użytkownika jest powiązane z innymi urządzeniami, które należą do użytkownika lub znajdują się w jego gospodarstwie domowym (na przykład gdy użytkownik loguje się do tej samej usługi zarówno na telefonie, jak i komputerze, ewentualnie korzysta z tego samego połączenia internetowego na obu urządzeniach).
Urządzenie użytkownika może odróżniać się od innych urządzeń na podstawie informacji, które automatycznie wysyła, uzyskując dostęp do internetu (na przykład na podstawie adresu IP połączenia internetowego lub rodzaju wykorzystywanej przeglądarki) – w celach określonych w niniejszym powiadomieniu.
Za zgodą użytkownika do realizacji celów określonych w niniejszym powiadomieniu można wykorzystywać dokładną lokalizację użytkownika (mowa tu o promieniu nieprzekraczającym 500 metrów).
Za zgodą użytkownika może zostać wysłane żądanie o podanie określonych cech urządzenia użytkownika, które pozwolą na odróżnienie go od innych urządzeń (np. zainstalowane wtyczki i czcionki, rozdzielczość ekranu) – w związku z realizacją celów, o których mowa w niniejszym powiadomieniu.
Pliki cookies oraz informacje przetwarzane za ich pomocą pozwalają zapewnić użyteczny, bezpieczny serwis, wspierają jego poprawne działanie i ulepszanie, umożliwiają pomiary ruchu i analizy statystyk (także dla marketingu i skuteczności reklamy internetowej). Dzięki nim serwis i jego zawartość dostosowujemy do Twoich potrzeb, prezentując Ci treści i reklamy, które lepiej odpowiadają na Twoje oczekiwania.