Dla każdego rodzica, jego dziecko jest najukochańsze, najpiękniejsze, najmądrzejsze i najinteligentniejsze. Nie ma się co dziwić, tak było, jest i będzie. Ale czym właściwe jest inteligencja, co kryje się pod tym pojęciem? Czy można ją zbadać już u dzieci, czy dopiero u osób dorosłych?
Inteligencja to zdolność rozumienia relacji istniejących pomiędzy elementami sytuacji i dostosowania się do nich tak, aby osiągnąć swój cel. To bardzo ogólna zdolność umysłowa, która obejmuje m.in. umiejętność rozumowania, planowania, rozwiązywania problemów, myślenia abstrakcyjnego, rozumienia złożonych kwestii, szybkiego uczenia się oraz uczenia się na podstawie osobistego doświadczenia.
Definicji inteligencji jest naprawdę bardzo dużo, jednak w wielkim skrócie można powiedzieć, że jest to umiejętność zdobywania wiedzy i jej wykorzystywania.
Najpopularniejszym testem dla najmłodszych dzieci jest Skala Rozwoju Psychoruchowego we wczesnym dzieciństwie (wg Brunet – Lezine). Pozwala ona na zbadanie dzieci od trzeciego miesiąca życia, z kolei iloraz rozwojowy można określić u niemowląt powyżej czwartego miesiąca.
W badaniu biorą udział zarówno rodzice jak i dziecko, ponieważ oprócz zadań przygotowanych dla maluszka, lekarz będzie także zadawał pytania opiekunom. Oczywiście dziecko w obecności bliskich mu osób czuje się bezpieczniej i zachowuje się bardziej naturalnie. W trakcie badania, lekarz stwierdza, czy dziecko potrafi wykonać „czynności”, które przypisane są dla jego wieku. Oczywiście dziecko, które skończyło np. 8 miesięcy nie musi idealnie wykonać wszystkich czynności przypisanych dla jego wieku. Często zdarza się, że coś za bardzo mu nie wychodzi, ale za to potrafi zrobić coś co charakteryzuje maluszka 9-miesięcznego.
I miesiąc
Niemowlę podnosi główkę gdy leży na brzuchu, reaguje na dźwięk oraz patrzy na twarze osób.
II miesiąc
Dziecko wodzi wzrokiem za przedmiotami, które przesuwa się nad jego oczkami. Zaczyna też wkładać rączki do buzi i wydawać dźwięki.
III miesiąc
W III miesiącu niemowlę, które leży na brzuszku powinno unosić główkę do 90 stopni. Na widok bliskich osób maluszek zaczyna się delikatnie uśmiechać a także reaguje na bodźce dźwiękowe.
IV miesiąc
Dziecko zaczyna przewracać się z brzuszka na plecy, zaczyna gaworzyć a także śmiać się. Niemowlę powinno też zacząć już sięgać rączkami do kolan, a także wyciągać rączki do zabawek zawieszonych nad łóżeczkiem.
V miesiąc
W piątym miesiącu życia, bobas zaczyna opierać się na wyprostowanych rączkach, pierwszy raz udaje mu się chwycić przedmioty, oraz obraca się z brzuszka na boczek. Dziecko zaczyna także gaworzyć i wypowiada sylaby np. „da”
VI miesiąc
Niemowlę wkłada swoje stópki do buzi, oraz potrafi obrócić się z plecków na brzuszek. W tym miesiącu dziecko zaczyna interesować się swoim ciałem, rączkami, nóżkami i odróżnia je od zabawek.
VII miesiąc
Dziecko zaczyna pełzać do przodu bądź też do tyłu, może też podkurczyć nóżki pod brzuszek, tak jakby chciało zacząć raczkować. Niemowlę trzyma ładnie przedmiot w dwóch raczkach i potrafi go obracać, bawić się nim.
VIII miesiąc
Maluszek potrafi siedzieć bez oparcia a także powoli zaczyna sam siadać. Niestety dziecko nie chce już leżeć na pleckach i ciągle pełza po pokoju.
IX miesiąc
W dziewiątym miesiącu dzieci zaczynają raczkować a samodzielne siadanie nie stanowi dla nich problemu.
X miesiąc
Dziesięciomiesięczne niemowlę bardzo sprawnie raczkuje, staje przy meblach a także zaczyna przy nich chodzić. Naśladuje też mimikę osób mu najbliższych.
XI miesiąc
Dziecko powinno już stać samodzielnie, a kiedy złapiemy je za rączki powinno dzielnie iść do przodu. W tym okresie niemowlę rozumie już znaczenie słów „tak” i „nie” oraz potrafi turlać piłkę do przodu.
XII miesiąc
W dwunastym miesiącu dziecko zaczyna samodzielnie chodzić i potrafi wsadzić mniejszy przedmiot do większego.
Zdjęcie: Pixabay.com
Z wykształcenia chemik, z zawodu dziennikarka, a prywatnie żona i mama. Uwielbia teatr, kawę i włoską kuchnię. Pasjonatka podróży, która uwielbia poznawać świat.