Dieta na odporność u dzieci - czy jaglanka, kiszonki i miód działają?

Data:

Pod pojęciem odporności kryje się zdolność organizmu do ochrony przed bakteriami. Sezon jesienny i zimowy sprzyja przeziębieniom u dzieci, w związku z czym rodzice poszukują naturalnych metod, które uchronią maluchy przed infekcjami. Jaglanka, kiszonki i miód cieszą się dużą popularnością, jednak czy są naprawdę skuteczne?

dieta na odporność dla dzieci

 

Wzmacnianie odporności organizmu

O odporność dzieci warto dbać na każdym etapie ich życia. Niemowlęta do obrony organizmu przed patogenami wykorzystują przeciwciała nabyte już w pierwszym dniu życia. Dodatkowo, substancje znajdujące się w mleku mamy chronią maluszki przed przeziębieniami. Najbardziej, na nawracające infekcje, narażone są dzieci w wieku przedszkolnym i ze stwierdzeniem tym zgodzi się chyba każdy rodzic. Spadek odporności bardzo często wynika z niedoboru witamin, nieodpowiedniego odżywiania i wychłodzenia organizmu.  Rodzice chcąc uchronić dziecko przed infekcjami, powinni zadbać o jego dietę, w której nie może zabraknąć kiszonek, kaszy jaglanej i miodu.

 

Kiszonki

Kiszonki, które w polskich domach cieszą się dużą popularnością, są cennym źródłem wielu witamin. Kiszona kapusta, ogórki, buraki czy papryka już za czasów naszych prababć uważane były za produkty wzmacniające odporność i korzystnie wpływające na przemianę materii. Zastanówmy się – dlaczego?

Kiszenie to jeden ze starszych sposobów konserwowania żywności, który powoduje niewielkie straty składników odżywczych. Podczas kiszenia dochodzi do przemiany cukrów prostych w kwas mlekowy pobudzający proces przemiany materii i korzystnie wpływający na pracę jelit. Co ciekawe, około 80% komórek układu odpornościowego znajduje się właśnie w naszych jelitach.

Kiszonki zawierają mnóstwo witaminy C, pomocnej w utrzymaniu prawidłowej odporności u dziecka. Witamina ta bierze udział w tworzeniu bariery ochronnej, stanowiącej obronę organizmu przed  bakteriami i wirusami. Przedszkolaki mogą nie przepadać za kiszoną kapustą, ale kanapkę z kiszonym ogórkiem zjedzą zdecydowanie chętniej.

Półki sklepowe uginają się od różnego rodzaju kiszonych produktów, a kiszone cytryny mogą niejednego zaskoczyć. Jednak kiszonki sklepowe nie są odpowiednikami tych domowych. Do procesu kiszenia wykorzystywany jest jedynie jeden szczep bakterii, dlatego też w celu zwiększenia odporności u dzieci, do codziennej diety warto przemycić kiszonki przygotowane w domu.

 

Jaglanka

Kasza jaglana nie bez powodu zwana jest królową kasz. Kasza jaglana, z której niemalże w mgnieniu oka można dziecku przygotować pyszną jaglankę, to cenne źródło żelaza, magnezu, wapnia i witamin z grupy B. Dodatkowo wzmacnia ona odporność i pomaga w walce z infekcjami. Jaglanka dostarcza nie tylko mnóstwa energii, ale także posiada wyraźne właściwości antywirusowe. Warto pamiętać, że kasza jaglana, która rozgrzewa i osusza, polecana jest dzieciom zmagającym się z uporczywym kaszlem. Ciepła jaglanka to skuteczna broń przeciw infekcjom bakteryjnym. Kleik przygotowany dla malucha można wzbogacić owocami lub łyżeczką miodu. Nie zapominajmy, że kasza doskonale sprawdzi się jako dodatek do mięs i warzyw.

 

Miód

Miód to kolejny produkt, który wspomaga odporność u dzieci. Niezależnie od tego czy kwiatowy czy spadziowy, posiada wiele cudownych właściwości. Miód wzmacnia odporność, regeneruje, leczy i zawiera substancje o działaniu antybiotycznym. Obniżenie odporności u dzieci sprawia, że są one o wiele bardziej podatne na różnego rodzaju infekcje. Dlatego tak ważne jest, aby w okresie przeziębień i grypy w diecie najmłodszych znalazł się właśnie miód. Jednak ze względu na ryzyko wystąpienia alergii, jego spożycie nie powinno być zbyt duże. Nie zapominajmy, że właściwości miodu giną w temperaturze powyżej 40°C. Nie dodawajmy go do gorących napojów czy potraw, a w zamian przygotujmy z nim kanapkę.   

Miód nie tylko wzmacnia odporność, ale także pomaga w walce z infekcjami górnych dróg oddechowych, łagodzi ból gardła, chrypkę i kaszel. Zdrowotne właściwości miodu nie jednego przedszkolaka mogą uratować przed uporczywym przeziębieniem.

 

Komentarze
Dodaj komentarz
27-3-2020
Ocena:
Oczywiście, że działają. Moje dziecko od 3 roku życia jada jaglanki i bardzo je lubi. To samo tyczy się miodu, kiszonek, warzyw. Wszystko jest bardzo zdrowe i obecne w naszej diecie. Od niedawna włączyłam probiotyk acidolac, by dodatkowo wzmocnić organizm. Bakterie probiotyczne są teraz bardzo ważne. Z resztą, tak samo jak witaminy obecne w codziennej diecie. Dbajmy o siebie.