Przesilenie wiosenne a odporność

Data:

Przesilenie wiosenne, czyli czas, gdy kończy się zima z niecierpliwością wyglądamy wiosny to wyjątkowo trudny okres dla naszych organizmów. Możemy w tym czasie cierpieć na zaburzenia koncentracji, chroniczne zmęczenie, a także jesteśmy bardziej podatni na infekcje. Sprawdź dlaczego.

przesilenie a odporność

 

Nie bez przyczyny największa zachorowalność na grypę i grypopodobne choroby wirusowe przypada na okres lutego i marca. To również czas, gdy nasilają się objawy depresji i bezsenność. Odzywają się wszelkie przewlekłe schorzenia. Jest to czas, gdy nasz organizm może być osłabiony, może cierpieć na niedobory składników odżywczych, dlatego powinniśmy szczególnie o siebie zadbać.  Jakie są przyczyny gorszego samopoczucia w okresie przesilenia zimowego?

Niedobór światła słonecznego

Krótki dzień,  zbyt mała ilość czasu spędzanego na zewnątrz, brak kontaktu z promieniami słonecznymi, które powodują wytwarzanie witaminy D w organizmie. Wszystko to ma wpływ na naszą odporność, samopoczucie i wygląd. To właśnie bezpośrednia ekspozycja nieosłoniętej skóry na promienie UV indukuje proces wytwarzania  witaminy D, która opowiada za wiele ważnych procesów. Dotyczą one układu nerwowego, odpornościowego i kostnego. Jak możemy sobie radzić z tym problemem?  Warto korzystać  jak najwięcej z dziennego światła. Wstawać wcześniej, odsłaniać zasłony, wychodzić na zewnątrz, gdy świeci słońce. Rozważyć można suplementację witaminy D. W diecie warto uwzględnić ryby. Istnieją także terapie światłem. Na rynku dostępne są nawet domowe urządzenia do naświetlań.

Niedobory składników odżywczych

Zimowa dieta jest nieco inna niż letnia. Nawet jeśli dbamy o prawidłową ilość warzyw i owoców w codziennym menu, jakość ich może być wątpliwa. Spożywamy warzywa i owoce, które pochodzą z poprzedniego roku i w czasie przechowywania tracą część wartości. Mowa tu np. o ziemniakach, jabłkach, warzywach korzeniowych.  Produkty, które przejechały pół świata, żeby do nas dotrzeć oraz takie, które wyhodowano w warunkach sztucznych również mogą nie dostarczać niezbędnej ilość  witamin i minerałów naszym organizmom. Zima to czas, gdy mamy apetyt na rzeczy, które dostarczają więcej kalorii i poprawiają nastrój. Niestety wiąże się to ze zwiększonym spożyciem węglowodanów i cukrów. To ma wpływ na poziom insuliny, odkładanie się nadmiaru energii w postaci tkanki tłuszczowej. Wiąże się z to mniejszym poziomem energii i sennością. Wraz ze zmianą pór roku nasza dieta się zmienia, latem staje się lżejsza, bardziej kolorowa i zdrowsza. Jeśli mamy problem ze skomponowaniem posiłków zimą, pamiętajmy o dostępności mrożonek oraz przetworów. Doskonałym źródłem witamin i minerałów są także kiełki.

Zmęczenie

Dość powszechną dolegliwością w okresie przełomu zimy i wiosny jest odczucie zmęczenia, bezsenność, większa podatność na stres. Wiązać się z tym może także zmienność nastrojów. Mózg pobudza nas do aktywności wtedy, gdy jest jasno. W czasie, gdy dni są krótsze trudno uzyskać ten sam poziom energii, co latem, gdy jest ciepło a dni są długie. Jak można sobie z tym radzić?  Po pierwsze wysypiając się, a po drugie zwiększając poziom endorfin w organizmie. Sport, spacer, taniec, przytulanie, seks. Te wszystkie rzeczy dostarczają nam hormonów szczęścia i pobudzają do życia.

 

 

Polecane artykuły
Komentarze
Dodaj komentarz
5-8-2020
Ocena:
Hi,

I hope you are safe and well.

I am reaching to publish a guest post article on your website and will send you some topic ideas for that.

If my ideas interest you, I'll send an article on any of the ones chosen by you. The article will be of great quality and is free of cost.

I would just need you to provide me a backlink within the main article.

Looking forward to your response.

Thank you!

Regards.

Mary Jean
22-6-2020
Ocena:
Hi,

I hope you are safe in this pandemic situation by avoiding gatherings and staying at home.

I am reaching you to contribute a guest post article to your website (FREE of cost and high-quality). I would just need you to provide me a backlink in return, within that article. Please let me know if I shall send some interesting topic ideas for a guest post?

Looking forward to your response.

Regards,

Eliza Megan
18-6-2020
Ocena:
Na wzmocnienie odporności oraz skrócenie czasu trwania choroby najlepszy Engystol oraz mleko z miodem i czosnkiem.
18-5-2020
Ocena:
Niestety znam temat... U mnie objawia się to spadkiem ciśnienia, kontroluję go ciśnieniomierzem haxe, czuję się wtedy fatalnie, mogłabym ciągle spać.
28-4-2020
Ocena:
Najgorsze jest to, że w sumie to nigdy nie wiadomo kiedy to przesilenie uderzy. Ja profilaktycznie zażywam tabletki z propolisem ze sklepu Łysoń i wzmacniam odporność jak mogę lyson.com.pl/artykuly-spozywcze/2810-tabletki-propolis-plus-60-tabletek-2059766011735.html, polecam każdemu te tabletki bo mają bardzo fajny smak, super skład no i działają bo to pierwsza wiosna od dawna bez przesilenia.