Czytanie to fantastyczny sposób na wspólne spędzenie czasu. Ale nie tylko. Bajki dla dzieci to także doskonałe narzędzie stymulujące dziecięcy rozwój. Odzwierciedlają sposób myślenia i odczuwania przez co skutecznie wpływają na podświadomość malucha.
Rola bajek w świecie dziecka jest nie do przecenienia. Sami z dzieciństwa pamiętamy jak godzinami uwielbialiśmy słuchać snujących się opowieści o pięknych księżniczkach, dzielnych rycerzach, przygodach małych odważnych zwierzaków. A przecież nie były to tylko bajki, były to opowieści z morałem, uczące, pokazujące emocje, piętnujące złe zachowania i nagradzające dobre. Po co zatem dzieciom bajki? Powodów jest naprawdę wiele:
Dziecięcy świat nie jest pozbawiony trudnych sytuacji i problemów. Coś co dla nas dorosłych jest oczywiste i łatwe, dla małego człowieka może stanowić przeszkodę nie do pokonania. Dziecko dopiero uczy się rozpoznawania, nazywania i radzenia sobie z emocjami. Bajki pozwalają mu na utożsamienie się z bohaterami, zrozumienie swoich uczuć oraz ewentualnych lęków, a także dają nadzieję na rozwiązanie problemów. Widząc, że inni też mają podobne kłopoty i potrafią sobie z nimi radzić dziecko zyskuje wiarę we własne możliwości.
Bajki terapeutyczne dzielimy na trzy grupy:
Akcja bajek relaksacyjnych jest powolna, a ich bohaterowie zazwyczaj nie biorą czynnego udziału w konkretnych wydarzeniach, a jedynie stoją z boku i uważnie obserwują otoczenie. Opowiadania te zazwyczaj odwołują się do zmysłów oraz wyobraźni dziecka i opierają na wizualizacji wrażeń.
Bajki wychowawcze i psychoterapeutyczne poruszają trudny dla dziecka temat np. pierwszy dzień w przedszkolu, narodziny rodzeństwa, lęk przed ciemnością czy strach przed nieznajomymi. Akcja opowiadania toczy się w miejscu znajomym dziecku (w domu, przedszkolu, u lekarza itd.), a bohater, z którym dziecko może się identyfikować ma takie same problemy. Historia zawsze kończy się happy endem.
Ogromną zaletą bajek terapeutycznych jest to, że można je wykorzystywać także profilaktycznie, aby oswoić malucha z sytuacją np. pierwszą wizytą u pedodonty.
Bajki należy czytać z zaangażowaniem i bez pośpiechu tak, aby bajka trafiła do dziecka. Jeśli maluch podpytuje, komentuje lub prosi o powtórzenie jakiegoś fragmentu to znaczy, że aktywnie przetwarza treść opowiadania.
Aby wzmocnić działanie bajki warto zaproponować dziecku by wykonało ilustrację do opowiadania oraz porozmawiać z nim o tym jaki fragment bajki najbardziej mu się podobał i który bohater wzbudził sympatię. Oczywiście nic na siłę. Jeśli treść bajki będzie dla dziecka ważna, sam będzie powracał do niej w rozmowach i w zabawach.
Zdjęcie: Fotolia by © Anna Karwowska All rights reserved
Miłośniczka kotów, kuchni azjatyckiej i drinków z parasolką. Uzależniona od cappuccino. Prywatnie matka swojego syna, żona swojego męża, wielbicielka swoich przyjaciół.