Zakrztuszenia i zachłyśnięcia należą do jednych z najczęstszych sytuacji, które mogą przytrafić się naszemu dziecku, a które o ile nie wiemy co robić, mogą zakończyć się tragicznie. Po pierwsze niemowlęta nie potrafią jeszcze dobrze gryźć, również połykanie jest czynnością której stopniowo się uczą. Po drugie wkładają do buzi niemalże wszystko co wpadnie im w ręce. Jeśli dziecko się krztusi, nie może złapać tchu, musisz reagować natychmiast. Ważne, by w takiej sytuacji działać jak automat i wiedzieć co trzeba wykonać. Jak krok po kroku udzielić pomocy w przypadku zakrztuszenia? Na co zwrócić szczególną uwagę?
Każdy rodzić powinien zadbać o pozyskanie podstawowej wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. To rodzaj wiedzy, której miejmy nadzieję nigdy nie będziemy zmuszeni wykorzystać, ale zdecydowanie warto ją posiadać. Zapytałam rodziców dzieci 3-, 4- i 5 - letnich o częstości zdarzeń nagłych wśród ich dzieci. Zdecydowanej większości z nich (80%) w trakcie sprawowania opieki nad nimi wydarzyły się sytuacje wymagające podjęcia działań ratowniczych. Do najczęstszych stanów nagłych w jakich udzielali oni pomocy swojemu dziecku należało zakrztuszenie i krwawienie[1]. A zatem, co powinniśmy zrobić w przypadku zakrztuszenia?
Najważniejsze w każdej nagłej sytuacji związanej z zagrożeniem życia - WOŁAMY GŁOŚNO O POMOC – wzywamy zespół ratownictwa - numer 999 lub 112.
W przypadku gdy zakrztuszenie dotyczy niemowlęcia należy na początku udzielania przez nas pomocy sprawdzić czy ciało obce widoczne jest w buzi dziecka. Jeśli je widzimy próbujemy wyjąć je za pomocą małego palca jednym, zdecydowanym ruchem. ALE UWAGA! W sytuacji gdy niczego nie widzimy nigdy nie działamy „na ślepo”, próbując wyciągnąć coś czego nawet nie widzimy. W zdecydowanej większości przypadków wepchniemy przedmiot głębiej!
Następnie oceniamy rodzaj kaszlu - czy jest efektywny bądź nieefektywny. Jeśli niemowlę kaszle i robi to efektywnie to pamiętajmy, że naturalny odruch kaszlowy jest skuteczniejszy i bezpieczniejszy niż którykolwiek z rękoczynów dokonanych przez ratującą osobę:
Jeśli niemowlę straciło przytomność rozpoczynamy algorytm postępowania w przypadku zatrzymania krążenia!
Jeżeli nasze działania przyniosły pożądany skutek - dziecko zaczęło oddychać - układamy je na boku, zapewniamy komfort psychiczny i cieplny oraz oczekujemy na przybycie pogotowia. Pamiętajmy, że cały czas musimy monitorować stan niemowlęcia. Jeśli się pogarsza, działamy!
W przypadku, gdy stan niemowlęcia się nie zmienił mimo wykonywanych czynności dalej wykonujemy algorytm postępowania w przypadku zatrzymania krążenia oczekując na przyjazd karetki.
Rycina 1. Postępowanie w przypadku zakrztuszenia (Opracowanie własne na podstawie: Algorytmu postępowania w przypadku niedrożności dróg oddechowych spowodowanej ciałem obcym u dzieci. Polska Rada Resuscytacji, Wytyczne resuscytacji 2015 [2])
Przede wszystkim:
Pamiętajcie, że zdecydowanie warto zawczasu przygotować się do takich sytuacji, tym bardziej, że one naprawdę mają miejsce. Nabywanie i poszerzanie wiedzy własnej w oparciu o czytanie dostępnej literatury tematu jest bardzo ważne. Jednak same algorytmy postępowania nawet wyuczone „na pamięć”, a nie poparte nauką działania na fantomach w trakcie zajęć praktycznych mogą okazać się trudne do prawidłowego wykonania, dlatego zachęcam do kursu. Czujne oko instruktora, jego wiedza i doświadczenie pomogą w utrwaleniu wiedzy, skorygowaniu błędów, a także wpłyną na zmniejszenie poczucia lęku przed wykonywaniem czynności ratowniczych.
Zdjęcie: Fotolia.pl All rights reserved
Bibliografia:
[1] Błachnio M., Bączek G., Dmoch - Gajzlerska E. Potrzeby edukacyjne rodziców w zakresie pierwszej pomocy. Poł. Nauka Prakt. 2014; 4: 8-14.
[2] Podsumowanie kluczowych zmian w Wytycznych resuscytacji 2015 ERC (Dostęp dnia 5.04.2017) Dostępny w internecie: http://www.prc.krakow.pl/wyt2015/Podsumowanie.pdf
Dyplomowana położna i absolwentka studiów doktoranckich Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz studiów podyplomowych w zakresie Dydaktyki Ratownictwa Przedmedycznego. Na co dzień pracuje jako wykładowca akademicki WUM oraz prowadzi zajęcia edukacyjne dla kobiet w ciąży. Wierzy, że kluczem do sukcesu w jej pracy jest pomoc kobiecie w odnalezieniu wewnętrznej siły i potęgowanie jej wiary we własne możliwości.