Przed maluchem nauka mówienia . Nie jest to łatwa droga, dlatego tak ważne jest, by od pierwszych dni mówić do dziecka, trenować jego słuch i aparat mowy. Dzięki prostym ćwiczeniom możesz pomóc mu w szybszym kojarzeniu dźwięków i wprowadzaniu pierwszych słów.
Mów do dziecka jak najwięcej. Gdy go przewijasz, gotujesz, jesteś na spacerze. Opowiadaj o tym, co robisz. To nic, że maleństwo cię nie rozumie. Dziecko oswaja się z językiem, jego akcentem i rytmem. Możesz też naśladować dźwięki wydawane przez malucha, np. "a-gu", "eee". Pobudzi go to do częstszego gaworzenia.
Mów powoli i wyraźnie. Wymawiając słowa dziel je na sylaby, np. "ma-ma", "ko-tek". Mówiąc staraj się, by dziecko cię widziało. Dzięki temu będzie miało okazję zobaczyć jak układają się usta i język podczas wymawiania poszczególnych głosek. Daj dziecku szansę, by odpowiedziało. Chociaż sam jeszcze nie mówi, to już rozumie słowa powtarzane w znanych mu sytuacjach, dlatego może radośnie pisnąć, gdy zaproponujesz spacer lub zabawę.
Dostarczaj jak najwięcej bodźców dźwiękowych przez śpiewanie, słuchanie muzyki lub czytanie bajek. Czytać należy jak najwcześniej i jak najwięcej, wówczas dziecko nauczy się słuchać i skupiać uwagę. Pokazuj dziecku książeczki z obrazkami i nazywaj przedmioty znajdujące się na rysunkach. Ucz dziecko krótkich i zrozumiałych gestów, jak np. "pa-pa" na pożegnanie lub "halo-halo" do telefonu. Naśladowanie odgłosów zwierząt lub rzeczy jak "miał" czy "brum brum" bardzo pomaga w przygotowaniu do mówienia.
Zabawy typu "Idzie rak…", "kosi, kosi łapki" sprawiają, że dziecko łatwiej zapamiętuje słowa, którym towarzyszy klaskanie czy wędrowanie palcami po ciele. Naukowo stwierdzono, że dziewczynki wcześniej opanowują sztukę mówienia niż chłopcy.
Nie upraszczaj słów i nie zdrabniaj wyrazów. Mów w normalny sposób, nie używając określeń, którymi posługuje się dziecko. Nie poprawiaj za często szkraba, bo może się zniechęcić. Słuchaj tego co do ciebie mówi, by wiedziało, że jest to interesujące. Poproś o streszczenie czynności, którą wykonało - dzięki temu będzie musiał skupić się i wyszukać odpowiednich słów do przekazania swojej historii.
Powtarzaj słowa podczas codziennych czynności i zabawy. Ułatwia to zapamiętywanie, a przede wszystkim pozwala dziecku na "wyłapanie" poszczególnych słów spośród dźwięków, np. "Popatrz Jasiu, to jest kurtka. Ta kurtka jest żółta". Podczas rozmowy nie używaj zaimków, lecz rzeczowników, np. "To kurtka Tomka", zamiast "To twoja kurtka".
W okresie kształtowania się mowy, nie należy dziecka leworęcznego zmuszać do pisania prawą ręką, gdyż zaburza to funkcjonowanie mechanizmu mowy, co w konsekwencji może prowadzić do jąkania.
Autor: Zofia Ślepowrońska
Zdjęcie: Fotolia by © Anatoliy Samara